מניות הפארמה: שוק צומח שעבר שנה לא קלה קורץ למשקיעים

ביצועי החסר של השנה שעברה הביאו לתמחור אטרקטיבי ■ קצב אישורי התרופות החדשות שהולך וצובר תאוצה והאקלים הפוליטי הידידותי - כל אלה יוצרים עיתוי מתאים להשקעה במניות הבריאות והרפואה

ניסוי בתרופה /צילום: בלומברג
ניסוי בתרופה /צילום: בלומברג

אחרי ביצועי החסר בשנה שעברה, עושה רושם שכעת זה זמן נהדר להשקיע במניות בריאות ורפואה. התמחור של הסקטור הזה קורץ, וקצב אישורי התרופות החדשות צובר תאוצה. אפילו אם הקונגרס הרפובליקני יצליח להפיל ולהחליף את "חוק הבריאות בהישג יד" מ-2010, שידוע יותר כ"אובמה קר (Obamacare)", החקיקה החדשה תמשיך להזרים כספים לביטוחי בריאות, וממילא למגזר הרפואי.

מה שעשוי להיות חשוב יותר למשקיעים הוא שרמה גבוהה יותר של תרופות חדשות שמוגשות לאישור משקפת לא רק אקלים פוליטי ידידותי יותר תחת הממשלים של טראמפ ואובמה. לפי ארתור אייקר ואיתן לאבל, מנהלי התיקים של קרן מדעי החיים העולמית של ג'אנוס הנדרסן (JNGLX), חברות ביוטק וחברות תרופות מגישות בקשות באיכות גבוהה יותר למנהל המזון והתרופות, FDA.

קרן מדעי החיים של ג'אנוס מחזיקה 3.6 מיליארד דולר בנכסים. אייקר ולאבל מנהלים יחד 7 מיליארד דולר בקרנות נאמנות וחשבונות לקוחות פרטיים באותה אסטרטגיה. הקרן הזו, JNGLX כאמור, רושמת ביצועים חזקים, ומניותיה מסוג D זכו בדירוג חמישה כוכבים של מורנינגסטאר. בטבלה ניתן לראות את הביצועים שלה מול הקטגוריה שלה במורנינגסטאר ומול מדד מניות הבריאות העולמי של MSCU, הבנצ'מארק שלה.

JNGLX ביצועי קרן
 JNGLX ביצועי קרן

אייקר מנהל תיקים בג'אנוס מ-2007, ובוגר ביוכימיה בהרווארד. לאבל הפך למנהל תיקים בשנה שעברה, והוא בוגר כימיה וכלכלה ממכללת Bowdoin.

בראיון מ-24 ביולי אמר לאבל שתת-מגזר הביוטק היה המגזר הרפואי "המלהיב ביותר" בשנים האחרונות. "בשלוש השנים האחרונות, 2014-2016, היו בארה"ב 108 אישורי תרופות חדשות, עלייה של 50% בהשוואה לשלוש השנים 2008-2010", הוא הוסיף.

אייקר הדגיש את חשיבות בחירת המניות של חברות "שמספקות צרכים שלא סופקו עד כה", וגם "נסחרות בהנחה משמעותית על אומדן הערך הפנימי שלנו". שניהם משתמשים בניתוח תזרים מזומנים חופשי מנוכה כדי להעריך את הערך הפנימי הזה.

הוא הוסיף שמגזר שירותי הבריאות "מתאים לניהול פעיל" של תיקי השקעה בגלל "ההתפלגות הגדולה של התוצאות". בערך 90% מהתרופות שנכנסות לניסויים קליניים בבני אדם לעולם לא יגיעו לשוק. גם אם תרופה מקבלת אישור, תחזיות הקונצנזוס להשקת התרופות הן שגויות ב-90% מהזמן".

לכן, כאשר אייקר, לאבל והצוות שלהם (שבעה אנליסטים, כולל דוקטורים בביולוגיה ובכימיה אורגנית) מנחשים איזו תרופה צפויה לזכות באישור FDA, השלב הבא הוא לשקול אם תחזיות המכירות של התרופה הן גבוהות מדי או נמוכות מדי.

הטכנולוגיה הולכת ומשתפרת

מחלות לב וכלי דם הן הסיבה העיקרית לתמותה, לפי ארגון הבריאות העולמי. לאבל מצביע על השוק הצומח לשסתומי לב צנתריים לאבי העורקים. לפני פיתוח השסתומים הללו, החלפת שסתום לב פגום חייבה ניתוח לב פתוח, שהוא הליך פולשני ומסוכן מאוד. השסתומים הצנתריים החדשים מושתלים בתוך שסתום הלב הפגוע בלי ניתוח כללי. הטכנולוגיה הזו משתפרת ללא הפוגה, אם כי כעת היא מוגבלת לחולים בסיכון גבוה.

חברות שמייצרות שסתומי לב כאלו שמוחדרים בצנתור כוללות את בוסטון סיינטיפיק (BSX), מדטרוניק (MDT) ואדוארדס לייף-סיינסז (EW). קרן מדעי החים של ג'אנוס מחזיקה בשתי המניות הראשונות.

אייקר מזכיר "טיפולים חדשים שאושרו לאחרונה, שמנמיכים את רמת הכולסטרול בדם ב-50%". אחד מהם הוא רפאטה, שמיוצרת על ידי אמג'ן (AMGN), שמוחזקת על-ידי ג'אנוס. זו דוגמה טובה לתרופה "שהשוק עדיין לא מעריך מספיק", הוא אומר.

יש כמה פריצות דרך נוספות. הן כוללות תרופה חדשה שהושקה במארס על-ידי ריג'נרון פארמה (REGN) בשיתוף עם סאנופי (SNY). התרופה נקראת דופיקסנט, והיא לטיפול בדלקת עור (אקזמה). כמות המרשמים שניתנים לתרופה הזו עקפה את התחזיות המוקדמות.

פריצת דרך חשובה נוספת שאייקר מזכיר היא ההצלחה של ורטקס פארמה (VRTX) בשבוע שעבר לשפר את תפקוד הריאות בחולי סיסטיק פיברוזיס קשים בשילוב של שלוש תרופות. "אם התרופות המשולבות הללו יפותחו בהצלחה, הן יוכלו לטפל ב-90% מחולי המחלה הזו בעולם כולו", הוא אומר.

זהו ללא ספק משחק לטווח הארוך, אבל גם מרתק ומבטיח במיוחד. ורטקס מייצרת את כל שלוש התרופות שהשילוב שלהן נבדק בניסויים. "שילוב אחד כבר אושר, שילוב אחר של שתי תרופות כבר הוגש לאישור, ויקבל אישור כנראה בתוך 6-12 חודשים, ויהיה גם שילוב שלישי", אמר אייקר.

* כל הזכויות שמורות ל-2017 MarketWatch.com.

JNGLX ביצועי קרן
 JNGLX ביצועי קרן