מכה לטבע: נדחו טענותיה להונאה בעסקת רימסה המקסיקנית

טבע תבעה את סכום הרכישה וטענה כי המוכרים הונו אותה וכי היא מתכוונת להגיב בעוצמה ■ בית משפט בניו-יורק דחה את טענותיה ■ היום טבע תפרסם את דוחות הרבעון השני

זמן קצר לפני פרסום הדוחות הכספיים לרבעון השני שצפויים מאוחר יותר היום (ה'), מכה לענקית התרופות טבע  : בית משפט בניו-יורק קבע כי האחים אספינוזה לא הונו את טבע כאשר מכרו לה ב-2.3 מיליארד דולר את החברה שהייתה בבעלותם, Rimsa ממקסיקו.

השופט פיטר שרווד קיבל את עמדת האחים שמכרו את החברה לטבע, ודחה את הטענות של טבע בנוגע להונאה מצד המוכרים בעסקה. עם זאת, השופט לא דחה באופן מלא את טענותיה בנוגע להפרות חוזה.

טבע מסרה בתגובה כי "ההחלטה לא דוחה את כל טענות התביעה. התביעה של טבע כנגד האחים אספינוזה בדבר הפרת חוזה הנובעת ממצגי-השווא שלהם תמשיך להתקדם בהתבסס על הליך גילוי המסמכים המשפטי".

טבע, המנוהלת היום על-ידי פרופ' יצחק פטרבורג, תפרסם היום את דוחות הרבעון השני.

טבע רכשה את רימסה תמורת 2.3 מיליארד ב-2015 והשלימה את רכישתה כעבור מספר חודשים. בספטמבר בשנה שעברה הגישו האחים אספינוזה תביעה נגד טבע, בטענה כי היא מנסה להשתחרר מהעסקה בטענות-שווא על הונאה. בתגובה, טבע הגישה נגדם תביעה על הונאה והפרת חוזה, וטענה כי "הנתבעים שיקרו והסתירו הפרות חוק יוצאות דופן, במטרה לקבל 2.3 מיליארד דולר במכירת החברה והקניין הרוחני שלה. התובעת (טבע) ספגה הפסדים ניכרים כתוצאה מכך".

טבע טענה כי רימסה הונתה את הרשויות במקסיקו במשך שנים והשיקה מוצרים שלא קיבלו אישורים כנדרש, וכי ההונאה הייתה כה מתוחכמת שטבע לא גילתה זאת לפני שרכשה את החברה בעצמה. עוד קודם לכן יצאה טבע בהצהרות לוחמניות נגד האחים אספינוזה ואמרה כי "טבע מאמינה כי העובדות ידברו בעד עצמן ויראו כי מוכרי רימסה הטעו את טבע, את הרגולטורים ואת הציבור".

נזכיר כי במקביל להליך בניו-יורק, הוגשה בישראל בקשה לאישור הגשת תביעה נגזרת נגד טבע, בכירים ודירקטורים בחברה - כולל המנכ"ל לשעבר ארז ויגודמן ומנהל הכספים לשעבר איל דשא - וכן נגד סיטיגרופ, ששימש כיועץ לטבע ברכיש, זאת בטענה כי הפרו את חובות הזהירות והתרשלו במילוי תפקידם באופן שגרם נזקים לטבע. 

טבע התמודדה על רכישת רימסה מול חברות נוספות, וכבר אז אנליסטים טענו כי העסקה יקרה. כך למשל ב-UBS סברו אז כי זאת "אחת העסקאות היותר יקרות שראינו בתחום", אך אמרו עוד כי זו עסקה הגיונית שתרחיב את פעילות טבע במקסיקו, שוק חשוב לחברה.