יולי: קרנות הנאמנות המשיכו לגייס, ותעודות הסל המשיכו לפדות

תעשיית הקרנות המשיכה לגדול בחודש החולף והיא כבר נושקת ל-230 מיליארד שקל, לאחר שהנכסים המנוהלים בה השלימו צמיחה של 7.5% מתחילת השנה ■ אצל מי בולטת מגמת נסיגה? ■ למדריך קרנות נאמנות

הבורסה בת"א, בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי
הבורסה בת"א, בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי

"בחודש יולי נמשכה תנופת הגיוסים מתחילת השנה, אך הקצב ירד בחודש החולף במידה מועטה, עם גיוסים הנאמדים ביותר מ-1.6 מיליארד שקל", אומרים בבית ההשקעות מיטב דש בהתייחס לשוק קרנות הנאמנות. כך, בסיום עוד חודש חיובי, המשיכה תעשיית הקרנות לצמוח, והיא נושקת לסף ה-230 מיליארד שקל, כך שמדובר בעלייה של כ-7.5% מתחילת השנה בנכסים המנוהלים בקרנות בישראל. ככלל, הקרנות המסורתיות גייסו ביולי סכום גבוה, והקרנות הכספיות והקרנות המחקות פדו.

עוד מציג מורן צביק מבית ההשקעות מיטב דש, כי קרנות אג"ח כללי היו "חמות" בחודש שעבר, עם גיוס גבוה של כ-1.3 מיליארד שקל, והקרנות המנייתיות, כולל הגמישות, גייסו בחודש שעבר כ-600 מיליון שקל, לאחר שבחודש קודם הן גייסו את הסכום הנמוך ביותר מתחילת השנה.

עוד הוא ציין, שקרנות אג"ח חברות (הקונצרניות) רשמו ביולי פדיונות של כ-390 מיליון שקל, לאחר שהיו בצד המגייסות במחצית הראשונה של 2017, וקרנות אג"ח מדינה הציגו גיוס חיובי "זה חודש שני ברציפות".

ומיהם הגופים הבולטים? מור בית השקעות, שלאחרונה השלים בהצלחה רבה את ההנפקה הראשונית של מניותיו בבורסה בתל אביב, ממשיך את המגמה החיובית בעסקי קרנות הנאמנות - עיקר פעילותו - ומציג גיוסים של כ-4.5 מיליארד שקל מתחילת השנה.

אגב, מאחר שהפדיונות או הגיוסים בקרנות הנאמנות תלויים במידה רבה מאוד במערכת הייעוץ הבנקאית, ומאחר שהייעוץ בבנקים מסתמך על דירוג לפי תוצאות עבר, הרי שסביר שהמגמה החיובית בעסקי מור - וגם בעסקי חברות מנהלות אחרות שמגייסות בעקביות - וגם בחודש יולי - תימשך עוד פרק זמן כלשהו.

כך או כך, מור בית השקעות, שנסחר בבורסה לפי שווי של כ-322 מיליון שקל, כבר מנהל בקרנות הנאמנות שלו נכסים בהיקף של כ-16.6 מיליארד שקל - והוא כבר השחקן השביעי בגודלו בשוק זה במונחי שווי נכסים. עוד כוכבי נאמנות שבולטים בגיוסים מתחילת השנה הם בית ההשקעות ילין לפידות, שגייס בשבעת החודשים הראשונים של השנה יותר מ-3.8 מיליארד שקל; בית ההשקעות אנליסט, שגייס יותר מ-2.4 מיליארד שקל; אי.בי.אי, מגדל שוקי הון ורוטשילד, שגייסו מתחילת השנה סכומים נאים מאוד בקרנות המסורתיות, ובכלל. גם לסיגמא, איילון ופורסט שנה טובה עד כה. לצדם יש עוד כמה גופים מגייסים.

מנגד, ישנם כמה גופי ענק של פעם, שבעבר הלא ממש רחוק היו השמות החזקים בענף, שנמצאים במגמה שלילית. מדובר באלטשולר שחם, שממשיך לקטון למרות הקרנות שרכש ממנורה מבטחים פיננסים (עם פדיונות מתחילת שנה של כ-3.5 מיליארד שקל), אקסלנס, שכבר הנו השחקן השמיני בגודלו בשוק, עם נתח של כ-5.1% מהשוק (עם פדיונות של כמעט 2.7 מיליארד שקל מתחילת השנה), וגם אלומות חווה שנה צוננת מאוד (עם פדיונות של כ-1.2 מיליארד שקל מתחילת השנה).

ומה לגבי מה שקרה "רק" בחודש יולי? אלטשולר שחם פדה כמעט חצי מיליארד שקל מהקרנות שלו, וגם לאקסלנס ולאילים היה חודש בעייתי. מנגד, מור, ילין לפידות, אי.בי.אי, סיגמא ואיילון (ועוד כמה) חוו חודש חיובי, עם גיוסים של מאות מיליוני שקלים כל אחד. עוד נציין, כי לאחר תקופה ארוכה של פדיונות וקושי, הראל פיא, שהחליף צוות ניהולי בבית ההשקעות ובקרנות הנאמנות (עם יוצאי פסגות טל קדם וירון דייגי), רשם ביולי ניצוץ חיובי עם גיוסים של כ-306 מיליון שקל בקרנות המסורתיות.

תעודות הסל פודות

ומה לגבי השוק החלופי והמתחרה - תעודות הסל? היום שבו הן יהפכו לקרנות סל הולך וקרב, אך בינתיים מדובר בשוק שאינו בשיאו. בסוף יולי נוהלו בהן נכסים בשווי מצרפי של כ-93.4 מיליארד שקל, ומתחילת השנה הן פדו כ-6.3 מיליארד שקל, בעוד שביולי בלבד הן פדו יותר מ-700 מיליון שקל.

ככלל השוק הזה קטן מתחילת 2017 ועד סוף יולי בכ-2.9%, ורק הראל סל גדלה בכ-3.3% (עדיין השחקן הקטן בשוק), בעוד ששלושת המתחרים הקיימים - תכלית של מיטב דש, קסם של אקסלנס ופסגות סל - קטנו באותה תקופה בכ-3.1%, 3.4% ו-5.2%, בהתאמה.

"מתוך סך הפדיונות מתחילת השנה, כ-4.8 מיליארד שקל נפדו מתעודות סל על מדדי מניות מקומיים, מגמה שמעיבה על הנזילות בבורסת ת"א, מאחר שתעודות הסל אחראיות לרבע מנפח המסחר", מסר היום רונן סולומון, מנהל תחום פיננסים ושוק ההון באיגוד לשכות המסחר. לדבריו, "שווי הנכסים המנוהלים עלה בחודש החולף, למרות הפדיונות, לאור עליות שערים בבורסות העולם".

עוד לדבריו, "כ-24% מכספי תעודות הסל מושקעים במדדי מניות בארץ, בהיקף של כ-22.4 מיליארד שקל, כ-43% במדדי מניות בחו"ל, בהיקף כספי של כ-40.5 מיליארד שקל, כ-23% מהענף מושקע במדדי אג"ח בארץ, בהיקף של כ-21 מיליארד שקל, והשאר מושקע במדדי אג"ח בחו"ל, תעודות ממונפות, סלי מדדים ותעודות פיקדון".

הגיוסים והפדיונות בשוק קרנות הנאמנות 3.8.17
 הגיוסים והפדיונות בשוק קרנות הנאמנות 3.8.17

שוק תעודות הסל ביולי
 שוק תעודות הסל ביולי