מי צריך היתר? עיריית נתניה מכשירה בנייה לא חוקית

המדינה נוקטת יד קשה נגד עברייני הבנייה? עיריית נתניה אישרה שתי קומות חניון תת קרקעי בקניון שבנתה חברת מגדלי נעימי - שהוקם כולו ללא היתר

קניון נעימי. שני עסקים כבר שוכרים שטחים / צילום: אלון רון
קניון נעימי. שני עסקים כבר שוכרים שטחים / צילום: אלון רון

הרשויות במדינת ישראל מקפידות בשנים האחרונות לציין כי הן נוקטות אפס סובלנות כלפי בנייה בלתי חוקית. אלא שבמקרים אחרים, ועדות מקומיות לתכנון ובנייה דווקא לא ממהרות להרוס את הבנייה הבלתי חוקית ופועלות להכשרת הבנייה. המסר לעברייני הבנייה ברור.

לפני כמה ימים למשל, אישרה ועדת המשנה לתכנון ובנייה בנתניה תוכנית המכשירה עבירת בנייה שביצעה חברת מגדלי נעימי, בהקמת קניון נעימי בשכונת קרית השרון בעיר. במסגרת הקמת המבנה, שכולל קניון ומעליו קומות משרדים, הקימו היזמים גם שתי קומות חניון תת-קרקעיות ללא היתר, ואף הוגש כתב אישום נגד היזמים בגין ביצוע העבודות, וכן באשמת אי קיום צו הפסקת עבודה שהוצא ליזמים בשנת 2016.

אי לכך, אישור העבודות כעת מעורר תמיהה, ודאי נוכח התנהלות היזמים מתחילת הדרך ובחודשים האחרונים. מעבר לכך, כדאי לזכור שמדובר כאמור בעיר נתניה, רשות מקומית שהיה מצופה כי תתנהל בימים אלו בהקפדה יתרה נוכח החדשות הכבדים נגד ראשת העירייה מרים פיירברג. כזכור, בחודש מארס האחרון המליצה המשטרה להעמיד לדין את פיירברג. המשטרה הודיעה על גיבוש תשתית ראייתית לביצוע עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים על ידי פיירברג בעיקר בפרשיות נדל"ן, במקביל לעבירות ניסיון קבלת שוחד על ידי בעלה לשעבר, אליהו פיירברג, ועבירות שוחד של בנה, צפריר פיירברג.

פיירברג עצמה חזרה לעבוד בעירייה, אולם היא מנועה מכל דיון בענייני תכנון ובנייה.

הפסקה לאלתר

בחזרה לקניון העבריין: בשנת 2013 הוציאה העירייה צו הריסה לקניון, לאחר שהיזמים החלו להקים אותו ללא היתר בנייה, תוך התעלמות מצו הפסקת עבודה שהוצא לו. הצו כמובן לא בוצע.

לא רק בתחילת הדרך התייחס היזם לחוק כאל המלצה בלבד. דוח ביקורת בגין חריגות בנייה שערכה מחלקת הפיקוח על הבנייה בעיריית נתניה במקום במארס 2017, מגלה כי עדיין נמצאו חריגות בנייה באתר, הפעם חניות בקומת הקרקע, ואף נשלחה ליזמים התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים, במסגרתה היזמים נדרשו להפסקת העבודות לאלתר.

מיד לאחר מכן, בחודש אפריל 2017, התקיים במחלקת הרישוי בעיריית נתניה דיון בבקשת היזמים לאשר תוכנית שינויים ופיצול טופס האכלוס לשניים. בדיון צוין כי "לאחר בדיקה בשטח נמצא כי בתוכנית המוגשת אין תוכניות מרתף חניון, הקיים ללא היתר". מחלקת הרישוי המליצה מפורשות "שלא לאשר את הבקשה לתוכנית שינויים בקומת קרקע וחניה ובקומה א' ופיצול טופס 4 לשני שלבים, מהנימוקים הבאים: המבקש ביצע חריגות בנייה בהיקף נפרד של כ-24 אלף מ"ר, ואף הפר צו הפסקה מינהלי".

בעירייה גם ציינו באותו דיון כי "בהתאם לפסיקה, במקום שבו אדם מבצע חריגות בהיקף נרחב, ראוי כי תעוכב העבודה, וזאת על מנת להרתיע את החורג בעצמו ועברייני בנייה נוספים".

ובחודש מאי האחרון הוציאה מחלקת הפיקוח על הבנייה דוח ביקורת נוסף, והתראה לפני נקיטת הליכים משפטיים נשלחה ליזמים, בגין העובדה כי למרות שהמבנה טרם קיבל טופס אכלוס, בקומה השלישית של המבנה נמצאו שני עסקים פעילים, ששכרו משרדים מהיזמים. מדובר בחברת IT CARE, ששכרה משרד בשטח 150 מ"ר, ובמשרד עורכי הדין תבורי נחשון איטח איצקוביץ', ששכר משרדים בשטח 100 מ"ר.

בשיחות שקיים "גלובס" עם עסקים במקום עולה כי רבים חתמו על הסכמי שכירות עם היזמים, מבלי לדעת שבמבנה בוצעה בנייה ללא היתר וכי קיים קושי לקבל טופס אכלוס. כיום שוכרים רבים ממתינים זמן רב להיכנס למבנה, לאחר שהמועד אליו התחייבו היזמים חלף זה מכבר.

אלא שבשורה התחתונה, למרות הביקורת שמתחו הגורמים המקצועיים בעירייה על התנהלות היזמים, הוחלט כאמור לאשר את הבנייה שבוצעה ללא היתר (ואף שהוגש כתב אישום בגינה).

"חריגות בנייה בסדר גודל כזה נותנות גושפנקה לעברייני בנייה לבנות כל מה שהם רוצים, ולאחר מכן לבקש להכשיר את השרץ", מתריע חבר מועצת עיריית נתניה חייים פרידריך.

לדבריו, "לא מדובר בתוספת של פרגולה או כמה מטרים בבית ישן, מקרים שבהם מחלקת האכיפה של עיריית נתניה מוציאה צווי הריסה וגם מבצעת אותם. פה מדובר על בניית אלפי מטרים ללא היתר וללא ביצוע צווי הפסקת עבודה, ולמרות הכול נותנים פרס לעבריין הבנייה".

מעיריית נתניה נמסר כי לפני כשבועיים אישרה ועדת המשנה את תוכנית הבינוי לקניון, המאפשרת הגשת היתרי בנייה לחניון תת קרקעי בן שתי קומות, שנבנה ללא היתר. בעירייה ציינו כי "תוכנית הבינוי לא מכשירה, ולא יכולה להכשיר, את עבירת הבנייה וכנגד היזם תלוי ועומד כתב אישום בבית המשפט".

תוכנית הבינוי שאושרה מאפשרת כעת הגשת בקשה להיתר והכשרת הבנייה בדיעבד, לאחר שתוגש כאמור הבקשה והיא תידון בוועדה.

במקביל, ציינו בעיריית נתניה, "ממשיך להתקיים ההליך המשפטי, ומה שיפסוק בית המשפט יקוים".

בעירייה גם הדגישו כי "רק לאחר השלמת היתר הבנייה יוכל היזם לטפל בטופס 4 (אישור אכלוס). בשלב זה הוגשו התראות גם למשרדים שנכנסו בטרם ניתן טופס 4 וגם למיקי נעימי. כרגע משלימים את חומר החקירה לקראת הגשת כתבי אישום".

עורכי הדין המייצגים את מגדלי נעימי מסרו כי "בניגוד לרושם המוטעה המצטייר מהכתבה, בספטמבר 2015 קבע ביהמ"ש המחוזי מרכז כי בניית חניון תת קרקעי במבנה מהווה צורך תכנוני מובהק, אשר יש בו כדי להפחית את ההפרעה לדיירי שכונת המגורים הסמוכה. דיירי השכונה הם אלו שדרשו את הקמת החניון התת קרקעי, וחברת מגדלי נעימי התחייבה בהליך המשפטי לבנות חניון תת-קרקעי ולהעביר אליו חניות עיליות קיימות. הקמת חניון תת קרקעי מתחייבת גם על פי מדיניות הוועדה המקומית, שלא לאפשר הקמת מבנים באזור התעסוקה אלא אם יכללו בהם חניון תת קרקעי. כל הצדדים הנוגעים בדבר - דיירי שכונת המגורים הסמוכה, ביהמ"ש המחוזי, עיריית נתניה והוועדה המקומית, היו שותפים כולם מתחילת הדרך לעמדה לפיה יש להקים במבנה חניון תת קרקעי".