בני לנדא: "חובה להביא לטבע מנכ"ל עם זיקה ישראלית"

"מנכ"ל ראוי ירצה כנראה להגיע רק אם בין המניעים שלו יש גם תבלין של ציונות", אומר המשקיע האקטיביסט בחברת התרופות הישראלית, שנקלעה למשבר חמור

בני לנדא/ צילום: איל יצהר
בני לנדא/ צילום: איל יצהר

בני לנדא, בעל המניות האקטיביסט בטבע , שינה את דעתו לגבי הפרופיל הרצוי למנכ"ל החברה, כך אמר היום ל"גלובס". בעוד בעבר לנדא העדיף בחירה במנכ"ל שמגיע מתפקיד בכיר בחברת פארמה בינלאומית גדולה, ללא תלות בקשר לישראל, הרי שהיום הוא מסמן את המטרה אחרת: "בעקבות הקשיים של החברה וההדלפה סביב המו"מ עם פסקל סוריו (מנכ"ל אסטרהזנקה שאיתו התנהל מו"מ על תפקיד מנכ"ל טבע), יהיה מאוד קשה להביא לחברה מנכ"ל בינלאומי באותו הקליבר.

"מנכ"ל ראוי ירצה כנראה להגיע רק אם בין המניעים שלו יש גם תבלין של ציונות, וטבע זקוקה למנכ"ל כזה כי כעת, לעומת לפני המשבר, באמת יש סכנה לצביון הישראלי של החברה".

דבריו של לנדא מפתיעים לאור הביקורת הרבה שהייתה לו נגד הדומיננטיות של דירקטורים ישראלים בדירקטוריון החברה. לנדא קרא פעמים רבות לדירקטורים הישראלים להתפטר, ולטבע לחפש במקומם דירקטורים עם ניסיון בינלאומי בתחום הפארמה. לנדא קבל על שיטת "חבר מביא חבר" של הדירקטוריון הזה, וביקש להחליף את חברי הדירקטוריון הישראלים הוותיקים בקבוצה חדשה ופחות מקושרת לגוורדיה הותיקה של החברה.

לנדא עדיין תומך בהחלפת הישראלים הותיקים בדירקטוריון, אשר לדבריו כולם אנשים מצויינים, אך לא מתאימים להתוויית אסטרטגיה חדשה לחברה במצבה הנוכחי. הוא לא היה מתנגד בשלב זה להחלפת הדירקטוריון כולו, הוא אומר, ולו רק לשם רענון. טבע החליפה 3 דירקטורים מאז שלנדא החל להשמיע את ביקורתו נגד הדירקטוריון. פעמיים הובאו אנשי פיננסים ופארמה מארה"ב, ב-2015 כשהדירקטוריון הובל על ידי היו"ר ד"ר יצחק פטרבורג (היום מנכ"ל החברה) וב-2017 תחת היו"ר החדש ד"ר סול ברר.

לנדא עדיין תומך גם בכך שהמנכ"ל יהיה בעל אוריינטציה אינובטיבית ולא גנרית, וכי טבע תשקיע פחות בתחום הגנרי, אשר לדבריו הולך לקראת קומודטיזציה (תחרות עזה ומתח רווחים נמוך) ויותר בתחום האינובטיבי.