זכויות להמונים: שיתוף-פעולה בין משרדי הממשלה ל"כל זכות"

השרות שקד וגמליאל הודיעו על השקת מיזם בשיתוף ג'וינט ישראל לפיתוח משמעותי של אתר "כל זכות" ■ המיזם צפוי להביא להרחבה משמעותית של תחומי התוכן באתר, כך שמידע אודות זכויות חברתיות ושירותים ממשלתיים יהיה נגיש יותר

שרת המשפטים, איילת שקד, והשרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל, הודיעו היום (ב') על השקתו של מיזם חדש בשיתוף ג'וינט ישראל, שבמרכזו פיתוח משמעותי של אתר "כל זכות" (kolzchut.org.il) ויצירת שיתוף-פעולה וממשק עבודה שוטף בין משרדי הממשלה לבין החברה לתועלת הציבור "כל זכות".

המיזם צפוי להביא להרחבה משמעותית של תחומי התוכן באתר, כך שמידע אודות זכויות חברתיות ושירותים ממשלתיים יהיה נגיש מכל מקום, ובשפה פשוטה וברורה, בעברית ובערבית.

במשרד המשפטים מאמינים כי החיבור החדשני עם "כל זכות" ושיתוף-הפעולה עם מטה ישראל דיגיטלית במשרד לשוויון חברתי יהיו מכפיל כוח הדדי, כאשר "כל זכות" מספקת את הפלטפורמה, בעוד משרדי הממשלה מספקים משאבים כספיים לצד הון אנושי מעולה המגויס לטובת הזנת והעצמת הפרויקט.

במהלך השנתיים הראשונות צפויים משרד המשפטים, המשרד לשוויון חברתי וג'וינט ישראל להשקיע במיזם כ-10 מיליון שקל, שיוזרמו לטובת פיתוח וקידום האתר, בהתאם לעקרונות שתקבע ועדת ההיגוי של המיזם.

הרכב ועדת ההיגוי, שבראשו עומדת מנכ"לית משרד המשפטים, עו"ד אמי פלמור, משקף את שיתוף-הפעולה והחיבור הבין מגזרי הייחודי, כאשר חברים בה נציגים ממשרדי ממשלה מרכזיים בתחום השירותים החברתיים, ביניהם: משרד הבריאות, משרד החינוך, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים וכן הביטוח הלאומי והרשות לפיתוח כלכלי בחברה הערבית. לצידם, חברים בוועדה מומחה מהאקדמיה בתחומי הנגשת המידע לבני הגיל השלישי, מומחה חדשנות מעיריית תל-אביב ונציגי מגזר שלישי.

בנוסף, במסגרת המיזם צפוי האתר להיות מתורגם במלואו לשפה הערבית, כחלק מהתפיסה הממשלתית שמובילות שרת המשפטים והשרה לשוויון חברתי, שעניינה הנגשת המידע הממשלתי לשפות המדוברות המרכזיות בישראל, ובהן השפה הערבית המשמשת כ-20% מאזרחי ישראל.

שרת המשפטים, איילת שקד, מסרה: "משרד המשפטים לוקח אחריות לא רק על כתיבת החוקים ופתרון הבעיות המשפטיות, אלא גם על האופן שבו מונגש המידע אודות הזכויות לאזרחים. לא בשפה משפטית מסורבלת אלא בפשטות ובבהירות. המיזם מבטא תפישה חדשנית של שיתוף-פעולה עם יזמות חברתית וטכנולוגית במגזר השלישי, כדי להפוך את המידע על מימוש זכויות לנגיש ופשוט עבור כל אזרח ואזרחית במדינה".

השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל, מסרה: "חברי הכנסת ושרי הממשלה פועלים כדי לייצר תשתית חברתית ומשפטית של זכויות אזרח, אבל במקרים רבים הזכויות נשארות עמוק בספרי החקיקה, מבלי שלציבור ברור מהן זכויותיו וכיצד ניתן למצות אותן".

לדברי מנכ"לית משרד המשפטים ויו"רית ועדת ההיגוי, עו"ד אמי פלמור, "במקום לבזבז זמן ומשאבים על 'המצאת הגלגל מחדש', השכלנו ליצור, יחד עם מטה ישראל דיגיטלית והג'וינט, שותפות עם מיזם פורץ דרך".

לדברי פרופ' יוסי תמיר, מנכ"ל ג'וינט ישראל, "מדובר בבשורה של ממש. כארגון המפתח שירותים חברתיים בישראל למען האוכלוסיות הפגיעות ביותר, אנו רואים כל העת את הצורך בהנגשת זכויות ומידע לאזרח במצבי חיים שונים. אין לי ספק כי פיתוח חשוב זה יסייע בייעול השירותים המוצעים לאזרח ובצמצום פערים חברתיים".

מנכ"ל "כל זכות",  אמתי קורן, מסר: "'כל זכות' הוקמה לפני 7 שנים מתוך חזון של יישום טכנולוגיה מודרנית לצורך התמודדות מערכתית עם חוסר היכולת של תושבות ותושבי ישראל למצוא את דרכם בסבך המידע על זכויותיהם ועל הדרכים לממש אותן. אנחנו גאים לשרת את המיזם המשותף ובטוחים שנוכל לשרת הרבה יותר תושבות ותושבים עם יותר מידע איכותי ביותר נושאים. אנו מודים למשרד המשפטים, שידע להרים את הכפפה, לחשוב מחוץ לקופסה ולפתוח את הדלת ליצירת שיתופי-פעולה פורים בין הממשלה לבין המגזר השלישי".