המס שמת וקם לתחייה

מה קרה בלשכת שר האוצר כשבג"ץ ביטל את מס דירה שלישית? השבוע שהיה

משה כחלון / צילום: יוסי אלוני
משה כחלון / צילום: יוסי אלוני

הטלפון של אמיר לוי

הוא משגע את שוק הנדל"ן, הוא מסעיר את המערכת הפוליטית ואפילו את שופטי בג"ץ הוא הצליח להוציא משלוותם. אבל כל זה לא מספיק לו, כנראה, למס דירה שלישית, שהפך השבוע גם לתופעה דתית: כי כמו ישו וג'ון סנואו בעונה הקודמת של סדרת הטלוויזיה "משחקי הכס", גם המס של כחלון מת וקם לתחייה. להלן תיעוד מלא של הנס שהתרחש השבוע בירושלים.

יום ראשון, שעה 17:30. המקום: לשכת שר האוצר. בג"ץ עומד להודיע על החלטתו בעתירות נגד המס על דירה שלישית. יו"ר מפלגת העבודה לשעבר, ח"כ יצחק הרצוג, נכנס לפגישה עם השר משה כחלון. השעה 18:00. מעדכנים את כחלון שבג"ץ קיבל את העתירות ופסל את המס. הרצוג, ששמו מתנוסס על אחת העתירות, ממהר לצאת מהבניין. ללשכה נכנסים ראש מטה הדיור אביגדור יצחקי, המנכ"ל שי באב"ד ובכירים נוספים. מתחילה התייעצות על נוסח הודעת הפטירה. השעה 18:30.

יועץ התקשורת של כחלון, עומרי הרוש, מצלם את שר האוצר ומעלה את דבריו לדף הפייסבוק. המסר של כחלון: בית המשפט העליון אכזב את הזוגות הצעירים כשהרג את מס דירה שלישית.

האווירה בלשכה, איך נאמר זאת בעדינות, מעורבת. חלק מהבכירים מתקשים להסתיר חיוכים מתחת לשפמיהם. אף אחד בצמרת האוצר הנוכחית לא תומך במס הזה שמקומם על כחלון עשרות אלפי בעלי דירות ומלחיץ רבבות שוכרים. כולם - יש אומרים גם שר האוצר בעצמו - קיוו שבג"ץ יהיה הסולם שיאפשר לכחלון לרדת בכבוד מהעץ. אפילו היועץ המשפטי עו"ד אסי מסינג, שיצא להגנת החוק בחירוף נפש בכנסת, התריע, כבר ביום אישורו בוועדת הכספים, על הליקויים החמורים שנפלו בהליך החקיקה.

השעה 19:00. הבכירים יצאו מהלשכה. ההודעה לתקשורת נשארה מוטלת על השולחן של השר. תחושת הקלה של "ברוך שפטרנו" מתפשטת במסדרונות האוצר. ואז, בלי שום הכנה מוקדמת, בלי שום התרעה, מודיעים בערוץ 2 (וגם באתר האינטרנט של "גלובס") שכחלון התקשר ליו"ר ועדת הכספים משה גפני וביקש ממנו לכנס בדחיפות את הוועדה כדי לאשר מחדש את המס. הבכיר היחיד באוצר שתמך במס בכל לבו הוא האיש שהמציא אותו ושכנע את כחלון לאמץ אותו. אמיר לוי , מי שהיה עד לפני שבועיים הממונה על התקציבים באוצר. לוי ובני משפחתו היו אמורים לטוס ביום שני לבוסטון, ארה"ב, להתחיל שנת לימודים באוניברסיטת הרווארד. רצה הגורל ופסק הדין פורסם לפני העלייה למטוס. רגע לפני שהוא עוזב את הארץ לוי מחליט להרים טלפון לכחלון.

מה נאמר בשיחת הטלפון? אולי שגפני עומד לצאת גיבור ברחוב החרדי וחייבים לקלקל לו את חגיגות הניצחון. אולי שהמשקיעים עומדים לחזור לשוק הדירות וחייבים בכל מחיר להרתיע אותם. כנראה לעולם לא נדע. אבל אם מס דירה שלישית יוטל בסופו של דבר, זה יהיה גם בזכות הטלפון של אמיר לוי לשר האוצר בדרך לשדה התעופה.

מדינה עשירה, אזרחים עניים

עד כמה המשפט הזה מיטיב לתאר את מדינת ישראל? לפי הסקירה שפרסם השבוע הכלכלן הראשי באוצר, ישראל צריכה להיות בין איטליה לצרפת מבחינת העושר לתושב. בפועל רמת החיים כאן נמצאת בין ספרד לצ'כיה. למה? בגלל יוקר המחיה.

השוואה לפי כוח קנייה מגלה שמחירי המקררים והמכוניות בישראל גבוהים ב-52% מהממוצע במדינות OECD. מחירי התחבורה ב-30%, המלונות והמסעדות בישראל יקרים יותר ב-29%, המזון והמשקאות ב-26%, הדיור, המים והחשמל ב-23% ואפילו הבריאות ב-19%. התחומים היחידים שבהם החיים בישראל זולים יחסית לממוצע הם החינוך (ב-6%), הפירות והירקות (8%) והתקשורת (10%).

הנתונים האלה, שמקורם בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נכונים ל-2014. הגיע הזמן לנער כמה שכבות אבק מעל הסטטיסטיקאים. ולגופו של עניין, מה יש לאוצר לומר לנו? "מעניין לציין כי רמת המחירים בישראל גבוהה בהשוואה למדינות בעלות תוצר לנפש דומה", כותב הכלכלן הראשי. העניין האינטלקטואלי שמגלים כלכלני האוצר ממש לא מעניין וממש לא מספק את משלמי המסים בישראל. לאזרחים מגיע דין וחשבון מפורט לא מהכלכלן אלא מהשר האחראי עליו - שייתן תשובות ברורות: ממה נובעים פערי המחירים העצומים, מה הוא עושה כדי לצמצם אותם, מה התוצאות שהשיגו המהלכים שלו ומה היעדים שנקבעו לשנים הקרובות. שר האוצר צריך להימדד לפי טבלת המחירים ההשוואתית הזאת לא פחות מכפי שהוא נמדד לפי מדד מחירי הדירות.

amiram-b@globes.co.il