צ'ק פוינט בדרך להיות החברה הישראלית הגדולה בעולם

ספינת הדגל החדשה: הנפילה של טבע, פעם "מניית העם", מקרבת את הרגע שבו תפנה את מקומה לחברת הסייבר שמייצגת את שגשוג ההיי-טק הישראלי

גיל שויד / צילום: יונתן בלום
גיל שויד / צילום: יונתן בלום

הירידה הדרמטית והמתמשכת במניית טבע עשויה להוביל בקרוב מאוד למהפך: אחרי שנים ארוכות בפסגה, טבע תהפוך לחברה הישראלית השנייה בגודלה. שווי השוק של טבע  צנח בימים האחרונים בכ-14 מיליארד דולר והסתכם אתמול (ה') ב-17.8 מיליארד דולר. לעומת זאת, שוויה של חברת צ'ק פוינט , אחרי עלייה של 27% במנייתה מתחילת השנה, כבר הגיע ל-17.6 מיליארד דולר.

הפער בשוויין של שתי החברות הסתכם אתמול ב-206 מיליון דולר בלבד, כך שהתמשכות המגמה הנוכחית גם בימים הקרובים תביא עמה בהכרח למהפך, ולהכתרת צ'ק פוינט כחברה הישראלית הגדולה ביותר במונחי שווי שוק. ואולם מעבר לכך, תסמן ההכתרה של צ'ק פוינט וההדחה של טבע את פריחתו של מגזר הטכנולוגיה בישראל אל מול דשדושן של חברות התעשייה המסורתית.

צ'ק פוינט, שהוקמה ומנוהלת על ידי גיל שויד, מספקת פתרונות אבטחת סייבר. בסוף 2016, צ'ק פוינט העסיקה כ-1,900 עובדים בישראל (כ-44% ממצבת כוח האדם בחברה), והיא נמצאת במגמת התרחבות. לפני כמה שבועות סיפר שויד שלחברה יש כיום כ-400 משרות פתוחות בישראל. מנגד, בטבע הועסקו בסוף 2016 כ-6,900 עובדים (כ-12%), והיא מבקשת לפטר כ-350 עובדים עד סוף השנה כחלק מתוכנית ההתייעלות שלה, על רקע מצבה הכלכלי העגום.

בטבע שוקלים למכור את מדיס

ברשימת החברות הישראליות (או בעלות הזיקה לישראל) שנסחרות בוול סטריט, החברה השלישית מבחינת שווי השוק היא מובילאיי, המפתחת מערכות בטיחות לרכב, שבדיוק השבוע הושלמה מכירתה לאינטל תמורת 15 מיליארד דולר. חברות ישראליות בולטות נוספות הן אמדוקס, שמספקת מערכות חיוב ותמיכה בלקוחות IT, שנסחרת בשווי כ-9.6 מיליארד דולר, וכן חברת הדשנים כיל והחברה הביטחונית אלביט מערכות, ששתיהן נסחרות בשווי המתקרב לכ-6 מיליארד דולר.

אלביט, אגב, היא אמנם חברת תעשייה, אבל בעלת מאפיינים טכנולוגיים מובהקים - ואלה הזניקו את שוויה השבוע לשיא.

הפער בשווי השוק של טבע מצטמצם גם מול מיילן - אחת המתחרות הבולטות שלה בשוק הגנריקה העולמי. גם מיילן נמצאת במומנטום שלילי בחודשים האחרונים, אבל הצלילה במניית טבע הביאה לכך שהפער בין שוויין של השתיים מגיע כיום ל-571 מיליון דולר.

מניית טבע ירדה אתמול בניו יורק ב-4.3%, ומאז פרסום הדוחות ביום חמישי שעבר היא כבר איבדה 44% מערכה. אתמול דווח בסוכנות בלומברג שטבע פועלת להאיץ את מכירת הנכסים שאינם בליבת עסקיה. טבע כבר דיווחה בעבר שבכוונתה למכור את פעילויות בריאות האישה והאונקולוגיה, כחלק מהניסיון שלה לממן את החוב הגדול (35.1 מיליארד דולר) שבמאזנה.

 

לפי הדיווח בבלומברג, בטבע שוקלים למכור גם את Medis - חטיבה שלה באיסלנד, שעוסקת בפיתוח תרופות גנריות עבור חברות אחרות. נוסף על כך, שוקלת טבע למכור גם את תחום מוצרי הנשימה שלה. לפי הדיווח, מדיס עשויה להימכר תמורת חצי מיליארד עד מיליארד דולר, ותחום מוצרי הנשימה מוערך בחצי מיליארד עד 2 מיליארד דולר, בתלות באילו תרופות ממנו יימכרו.

טבע מסרה לבלומברג שהיא מחפשת כל דרך להתמקד בעסקיה ולייעל את פעילותה, התהליכים והמבנה שלה. בהקשר זה, מכירה של מדיס עשויה להגיע בכפוף לחתימת הסכם סופי עם רוכש וקבלת אישורים רגולטוריים.

בהקשר של מוצרי הנשימה, טבע מסרה שהיא אינה מגיבה לשמועות בשוק. מוצרי הנשימה היו התחום היחיד מכלל התרופות המקוריות של טבע, שבו נרשמה צמיחה בהכנסות ברבעון השני. מכירות התחום הסתכמו ב-322 מיליון דולר - עלייה של 3% ביחס לרבעון המקביל.

בעוד שטבע הודיעה כבר לפני כמה שנים על התמקדות והפסקת ההשקעה במו"פ בתחומי בריאות האישה והאונקולוגיה, תחום מוצרי הנשימה המשיך להיחשב כחלק מפעילויות הליבה של טבע, לצד מערכת העצבים המרכזית (CNS). מכירה אפשרית של התחום מצביעה, למעשה, על מידת המצוקה שבה טבע נמצאת.

טבע נדרשת לשרת את החוב שלה, ועלולה להגיע למצב של הפרת הקובננטס (אמות המידה הפיננסיות) עוד השנה. דירוג החוב של טבע הופחת השבוע הן על ידי מודי'ס והן על ידי Fitch, ובשתי הסוכנויות הדירוג הוא באופק שלילי. 

טבע וצ'ק פוינט
 טבע וצ'ק פוינט