אושרו תוכניות לכ-8,500 דירות בנתיבות ומעלות-תרשיחא

התוכניות אושרו במסלול המזורז של הותמ"ל, עפ"י החלוקה הבאה - 6,200 יחידות דיור חדשות בנתיבות, 2,300 במעלות-תרשיחא ■ כן אושרה תוכנית ל-1,250 דירות ביישוב בת חפר

מעלות–תרשיחא. אחד האיחודים הבודדים ששרדו / צילום: איל יצהר
מעלות–תרשיחא. אחד האיחודים הבודדים ששרדו / צילום: איל יצהר

תוכניות לכ-10,000 דירות חדשות אושרו במסלול המזורז של הוועדה לתכנון תוכניות מועדפות לדיור (הותמ"ל). מדובר בשתי תוכניות בנתיבות בהיקף של כ-6,200 יחידות דיור חדשות, תוכנית במעלות תרשיחא בהיקף כ-2,300 יחידות דיור ותוכנית ביישוב בת חפר בהיקף של כ-1,250 יחידות דיור ודיור מוגן. התוכניות אושרו סופית בותמ"ל ועוד מספר שבועות ייכנסו לתוקף.

נציין כי באף אחת מהתוכניות הללו, לא מומשה המכסה המלאה של יחידות דיור להשכרה כפי שמאפשר חוק הותמ"ל עד רמה של 30% מהיקף יחידות הדיור המאושרות בתוכנית. בתוכניות בנתיבות מדובר ב-10% דירות להשכרה, כלומר 620 דירות להשכרה מתוך 6,200 יחידות דיור בתוכנית כולה.

במעלות תרשיחא מדובר ב-15% דירות להשכרה, כלומר מתוך 2,300 דירות בתוכנית, 345 דירות להשכרה. במקביל, בבת חפר נקבע שיעור ההשכרה בתוכנית על 0%, כלומר, כל יחידות הדיור החדשות ייועדו למכירה. על פי משרד האוצר, הסיבה שבבת חפר אין דירות להשכרה היא שמדובר בקרקעות השבה מקיבוצים.

התוכניות בנתיבות כוללות גם כ-70 אלף מ"ר עבור מסחר ותעסוקה, שטחים ציבוריים פתוחים, כיכרות עירוניות, מבני ציבור ושבילים עבור הולכי רגל ואופניים. אופי הבינוי מגוון וכולל בניינים של בין 5 ל-10 קומות, צמודי קרקע ודיור מוגן עבור אוכלוסייה מבוגרת. התכניות ממוקמות מערבית לעיר. התכניות קודמו ביוזמת הרשות המקומית ותוכננו על ידי משרד יער אדריכלים ומתכנני ערים ומשרד מסילטי אדריכלים ומתכנני ערים. 

התכנית במעלות תרשיחא ממוקמת ממזרח ליישוב הקיים וצמודה לנחל פקיעין ואגם מונפורט. התוכנית תואמת את תוכנית המתאר לעיר וכוללת בין היתר שטחים לצרכי ציבור, שצ"פים, שטחים פתוחים טבעיים ופארק ארכיאולוגי עירוני. התכנית מציעה מגוון של סוגי מגורים הכוללים בין השאר בינוי מדורג, בנייה מרקמית, מגורים משולבים במסחר ומבנים צמודי קרקע. התכנית קודמה על ידי משרד הבינוי והשיכון, בשיתוף הרשות המקומית מעלות-תרשיחא והוכנה על ידי האדריכלים קלאודיו מילול וצביקה קורן.

התכנית בבת חפר קודמה על ידי רשות מקרקעי ישראל בניהול מתכנן מרחב מרכז - אדריכל דוד אמגדי, ובאמצעות צוותי התכנון - אדריכל אילה רונאל, רונן קישון ואדריכל דורון אוהלי. התכנית מציעה תכנון של שני אזורים, הרחבה מוצעת למגורים ולאזור תעסוקה מצפון ליישוב הקיים ותכנון מחודש של מרכז היישוב הקיים.

התכנית כוללת 1,000 יחידות דיור למגורים ומשלבת בתוכה כ-250 יחידות לדיור מוגן ביישוב. שכונת ההרחבה מצפון לישוב מבוססת על בינוי המשתלב עם הבינוי הקיים ביישוב, כשבאזורי הממשק עם היישוב מוצע בינוי נמוך יחסית, ההולך ועולה עד לגובה של ארבע קומות בקצה המרוחק של ההרחבה. באזור התעסוקה מוצע בינוי בגובה של עד 5 קומות.

כן מוצע בתכנית חיבור מערכת הדרכים של ההרחבה המוצעת לישוב הקיים ויצירה של שטחים ציבוריים פתוחים בממשק בין שני חלקי היישוב. היקף התעסוקה והמסחר בתכנית עומד על כ-60 אלף מ"ר שטח עיקרי, מרביתו במסגרת יעוד משולב לתעסוקה ומסחר באזור התעסוקה החדש המוצע ממערב לכביש 5714.

מנהל אגף בכיר לתכנון ופרויקטים ברשות מקרקעי ישראל, רפי אלמליח, אמר בהקשר של התוכנית בבת חפר כי: "מדובר בתכנית ייחודית המאפשרת הרחבת ישוב בעל אופי כפרי במרכז הארץ והגדלת ההיצע למגורים בו ביחס ניכר ובתכנון מתחשב ומותאם לתושבים ולסביבה. ההרחבה המוצעת הן לאזור המגורים והן לתעסוקה תאפשר ליישוב בת חפר להתקבע כישוב גדול ביחס לסביבתו הכפרית ולהוות גורם משיכה לתעסוקה, מסחר ושירותים".

מתכננת הוועדה וממלאת מקום יו"ר הוועדה, דקלה פרסיקו אמרה עם אישור התוכניות: "אישור התוכניות היום במעלות ובנתיבות מהווה בשורה של ממש לפריפריה. התוכניות מספקות פתרונות דיור מגוונים ואיכותיים תוך אספקת כל צורכי הציבור הנדרשים בנוסף לשטחי מסחר ותעסוקה. בנוסף, התוכנית בבת חפר מספקת אף היא פתרונות דיור גם במרכז הארץ. הוועדה רואה חשיבות גבוהה בקידום פתרונות דיור בפריסה ארצית".