פיגוע הדריסה בברצלונה: "נהג הרכב המסחרי טרם נלכד"

המשטרה בספרד סבורה כי טרם לכדה את הנהג שביצע את פיגוע הדריסה בלב העיר וגבה את חייהם של 13 בני אדם ■ מי שנחשד עד אתמול כנהג היה בין המחבלים שחוסלו בעיירה קמברילס, וכעת הפך יונס אבו יעקוב, בן 22 ממוצא מרוקאי, לחשוד המרכזי

עומס תנועה בברצלונה  / צילום: רויטרס
עומס תנועה בברצלונה / צילום: רויטרס

 

משטרת ספרד סבורה כי טרם לכדה את הנהג שביצע את פיגוע הדריסה בברצלונה, וממשיכה היום (שבת) לנהל מצוד אחרי יונס אבו יעקוב - צעיר בן 22 ממוצא מרוקאי, שסומן כחשוד המרכזי. מי שנחשד כנהג עד אתמול, מוסא אוקביר בן ה-17, היה בן חמשת המחבלים שחוסלו בעיירה קמברילס, ועתה המשטרה מייחסת לו תפקיד פחות משמעותי בחוליית "המדינה האסלאמית" (דאע"ש), שתכננה לפי ההערכות פיגועים גדולים יותר.

הבוקר חודשה תנועת הרכבות בתחנת המטרו הסמוכה לזירת הפיגוע, אך נוכחות כבדה של שוטרים עודה מורגשת ברחבי העיר. אתמול בשעות אחר הצהריים פתחה המשטרה את מרכז ברצלונה לתנועת כלי רכב, כולל בשדרות הרמבלס' שנסגרו בעקבות הפיגוע, שגבה את חייהם של 13 בני אדם וגרם לפציעתם של יותר ממאה. בשעות הצהריים נעצר חשוד רביעי במעורבות באירוע, והמשטרה פרסמה תחילה תמונה של ארבעה מבוקשים ופתחה במצוד אחר אוקביר - אך מאוחר יותר התברר כי שלושה מהמבוקשים, מלבד אבו יעקוב, חוסלו.

לפי חלק מהדיווחים בספרד, המתקפות בקטלוניה, שכללו גם את פיגוע הדריסה בקמברילס - שגבה את חייה של הרוגה אחת - בוצעו על-ידי תא של לפחות 12 פעילי טרור. אלו, לפי הדיווחים, התאמנו עם דאע"ש במזרח התיכון.

היום הקטלני ביותר בספרד מאז פיגועי אל-קאעדה ברכבות במדריד לפני 13 שנה החל בלילה שבין רביעי לחמישי, בפיצוץ של בית בעיירה הקטנה אלקנר, שנמצאת כ-190 ק"מ מדרום-מערב לברצלונה. בתחילה טענו הרשויות כי הפיצוץ המאסיבי, שהרעיד את העיירה בת עשרת אלפים התושבים וגרם למותה של אישה, היה כתוצאה מדליפת גז.

עם זאת, לאחר הפיגוע שהתרחש כמה שעות לאחר מכן במרכז ברצלונה, שינתה משטרת קטלוניה את גרסתה ואמרה כי הפיצוץ, שבו נפצע אדם נוסף באורח אנוש, קשור לדריסה ההמונית בשדרות הפופולריות. ככל הנראה, בחודשים האחרונים יוצרו בבית באלקנר מטענים, והמשטרה איתרה 20 מכלי גז בוטאן ופרופן, המשמשים להרכבת מטענים ביתיים.

ייתכן שהפיצוץ, שככל הנראה נגרם בשל תאונה עבודה, אפשר לרשויות להתחיל לעלות על עקבותיו של תא הטרור וזה נאלץ להתפצל ולהוציא לפועל מתקפות חפוזות - בדומה למתקפה המשולבת בבריסל במארס אשתקד; אז מעצרו של המחבל הנמלט מפריז סלאח עבד א-סלאם זירז את חבריו לתקוף מחשש שייתפסו.

המתקפה הראשונה, בלב ברצלונה, הייתה דומה לפיגועי יחידים אחרים בשנתיים האחרונות, שבהם נעשה שימוש הולך וגובר בכלי רכב מסחריים ומשאיות לצורך דריסת קהל רב. בפיגוע דהרה מסחרית לעבר העוברים והשבים בשדרות הרמבלס, כפי שנעשה בעבר בפיגועים נוספים באירופה.

בפיגוע השני, חמישה מחבלים לבושים חגורות נפץ מזויפות דהרו ברכב האאודי שלהם ודרסו קהל רב בעיירת הנופש קמברילס, לאורך קו החוף של קטלוניה. שישה אזרחים ושוטר נפצעו בטרם המחבלים נורו למוות - ארבעה מהם על-ידי שוטר אחד. כאמור, אחד מהמחוסלים זוהה באופן רשמי כחשוד המרכזי בפיגוע בברצלונה, שלא נהג ברכב הדורס.