כלכלת אירופה מתאוששת, אך הצעירים עדיין לא מוצאים עבודה

גוש האירו מציג צמיחה עקבית ואבטלה שהולכת ויורדת ■ מצד שני, המשרות מזדמנות ועם שכר נמוך - מה שמזכיר למתווי המדיניות שאיום התסיסה הפוליטית לא נעלם

תור בכניסה ללשכת התעסוקה במדריד / צילום: רויטרס
תור בכניסה ללשכת התעסוקה במדריד / צילום: רויטרס

אירינה צולקה בקושי עבדה מאז שסיימה את התואר בהנדסה אזרחית לפני כמעט 10 שנים. כשהשיגה סוף-סוף עבודה בקיץ הנוכחי, היא הפכה לפקידת קבלה במלון - והיא מרוצה. "הייתי קרובה לאסון מוחלט", אומרת היוונייה בת ה-33, "ואני חושבת שאני בת מזל".

בפינות רבות של אירופה, מחיר המיתון הוא מיליוני מובטלים. למרות השיפור האחרון בצמיחה הכלכלית ביבשת, רבים נותרו חסרי תעסוקה וללא סיכוי רב למקומות עבודה חדשים.

בסוף 2016, כמעט מחצית ממחוסרי התעסוקה באירופה היו מובטלים לפחות שנה, בהשוואה ל-13% בארה"ב. ובעוד ששיעור המובטלים הוותיקים בארה"ב נחתך בחצי מהשיא שנרשם במשבר הפיננסי, באיחוד האירופי הוא בקושי ירד. רבים מאלו שמוצאים עבודה תקועים במשרות של התמחות או במשרות זמניות שמהן הם מנסים להיחלץ.

בכמה ממדינות אירופה, האבטלה המבנית - ה"רצפה" שמתחתיה קשה לשיעור האבטלה לרדת - היא כעת בשיעור כפול מזה שבארה"ב. אבטלה מבנית יכולה לנבוע משינויים טכנולוגיים או מחוקים שמייקרים גיוסי עובדים ופיטורי עובדים, והיא יכולה לשקף אי-התאמה בין כישורי העובדים והכישורים שהמעסיקים צריכים. היא גבוהה במיוחד בדרום האירופי שנותר בקשיים.

למרות המצב הזה, התמונה הכלכלית באירופה לא הייתה כה בהירה זה שנים. ביום רביעי האחרון עדכנה בריסל את מדידת הצמיחה במרחב האירו ברבעון השני השנה ל-2.5% בקצב שנתי, בהשוואה לאומדן ראשוני של 2.3%, מה שאומר שהמרחב הזה צומח במשך 17 רבעונים רצופים (ארבע שנים ורבע).

הצמיחה הסולידית בתוצר הורידה את שיעור האבטלה במרחב האירו ל-9.1%, הנמוך בשמונה שנים. האבטלה בגרמניה לא הייתה כה נמוכה מאז איחוד המדינה לפני 25 שנים. בספרד, האבטלה שהגיעה ל-27% לפני ארבע שנים ירדה כעת ל-17% והיא ממשיכה לרדת. בשבוע שעבר דיווחה פורטוגל ששיעור האבטלה ברבעון השני ירד אצלה ל-8.8% מ-10.1% ברבעון הראשון השנה.

דווקא על רקע השמחה על הקאמבק האירופי, צלקות המיתון בשוק העבודה מאתגרות את קובעי המדיניות ומזכירות שהתסיסה הפוליטית עדיין לא נעלמה.

ספרד כמקרה מבחן

המצב בספרד - הדוגמנית האירופית של הבראה כלכלית, עם שנה שלישית ברציפות של צמיחה מעל 3% - הוא מקרה בוחן. ספרד יצרה אמנם 1.6 מיליון מקומות עבודה משנת 2013, אך ההבראה הזאת גבתה מחיר. כ-90% מהמשרות החדשות הן זמניות, לעתים רק כמה ימים, לפי נתוני הממשלה.

אלה הן בעיות שקיימות זה עשרות שנים בספרד, והרפורמות בשוק העבודה לא פתרו אותן.

פריחה תיירותית בדרום אירופה בקיץ הנוכחי, עם שיעורי שיא של כניסות מבקרים לספרד (עד לפיגועים בברצלונה), יוון ופורטוגל, מניעה את הצמיחה הכלכלית בהן, אבל גם עומדת במוקד הוויכוח על איכות מקומות העבודה החדשים. פקידי ממשלה אומרים שמשרות באיכות גבוהה יותר וחוזי עבודה קבועים יותר יגיעו כאשר ההבראה הכלכלית תהיה עמוקה עוד יותר. האיגודים ודוברי האופוזיציה אומרים שהשינויים בשוק העבודה אינם מהירים מספיק.

בספרד, רבע מכל המשרות החדשות הן בתיירות, לפי אומדנים רשמיים. משרות רבות הן עונתיות, בשכר נמוך וללא סיכויים התקדמות.

ביוון קיימים כעת 341,000 מקומות עבודה שקשורים לתיירות, עלייה של 30% בארבע שנים, עם מאות אלפי משרות נוספות שקשורות באופן בלתי ישיר למגזר הזה. התיירות אפשרה לאירינה צולקה למצוא עבודה באי היווני לפקאדה, והורידה את שיעור האבטלה ביוון לפחות מ-22% לעומת כ-28% ב-2013. אבל המעסיקים היוונים מפטרים יותר ויותר עובדים מבוגרים ומנוסים יותר, ומחליפים אותם בעובדים זמניים או חסרי ניסיון, אומרים בכירים בענף התיירות.

עם מחסור באופציות תעסוקה אחרות, יוונים רבים משלימים עם המצב החדש. "המנטליות של שנות ה-80 וה-90, שאנחנו לא רוצים להיות המלצרים של אירופה, השתנתה", אמר מנוליס קרמולגוס, ראש התאחדות המלונות באי סנטוריני.

אפילו עבודות כאלה בשכר נמוך הן יעד נחשק ללגיונות המובטלים הוותיקים באירופה. המצב הגרוע ביותר הוא בדרום היבשת. באיטליה כמעט 50% מהמובטלים - 1.2 מיליוני בני אדם - חסרי תעסוקה כבר שנה ויותר, השיעור הגבוה ביותר במדינה מערבית גדולה, לפי נתוני OECD. שליש מהבוגרים האיטלקים הם חסרי מעש.

כמה מדינות אירופיות רושמות התקדמות. שבדיה, למשל, מתגאה בשיעור נמוך במיוחד של אבטלה מתמשכת (מובטלים ותיקים), כתוצאה מהשקעה בהכשרת מבוגרים ובהסבה מקצועית. באיטליה, מנגד, האבטלה המבנית עלולה להגיע ל-10%, אומרים כלכלנים. בספרד היא עלולה להגיע עד 15%, להערכת הכלכלן מרסל ינסן - לעומת פחות מ-5% בארה"ב.

אחד ההסברים לכך הוא העדר מיומנויות. באיטליה גם הכלכלה בהסתיידות עורקים ואינה מייצרת משרות חדשות בשירותים או תחומי היי-טק בקצב מהיר דיו כדי לקזז את האובדן של מקומות עבודה במגזר הייצור, שהיה עמוד השדרה של הכלכלה הלאומית. "איטליה פשוט לא מייצרת מספיק מקומות עבודה", אומר ספטנו סקביו, נשיא חטיבת מנפאואר לצפון אירופה, הים התיכון ומזרח אירופה.

ללא הכשרה

מאחר שהרוב הגדול של עובדי המגזר הפרטי מועסק במקומות עבודה קטנים, מעטים מקבלים את ההכשרה הנדרשת שתהפוך אותם לבעלי כישורים בשוק העבודה.

בספרד מספר גבוה יחסית של תלמידים נשרו מלימודי תיכון או ויתרו על לימודים אקדמיים בתחילת העשור שעבר, בשנות הבום הנדל"ני במדינה. התוצאה: לרבים מהם אין כיום הכשרה למציאת עבודה קבועה טובה.

סילביה מארוטו, ספרדייה בת 27, כבר עבדה ביותר מתריסר מקומות מאז שסיימה לימודי תיכון לפני 10 שנים. ב-3 השנים האחרונות היא עוזרת מנהלית בשירות הדואר הספרדי במדריד, כשהיא מפוטרת ומוחזרת לעבודה אחרי חצי שנה בכל פעם.

היא תשמח לקחת כמה קורסים באוניברסיטה כדי לשפר את סיכוייה בשוק העבודה, אבל ללא כסף ולוח עבודה קבוע, היא לא תוכל ללמוד. ההבראה החזקה בספרד נראית רחוקה ממנה בכמה קילומטרים. "אין לי חזון לעתיד, מעבר לחודשים שבהם אני עובדת", היא אומרת.

שיעור המובטלים במשך שנה ויותר
 שיעור המובטלים במשך שנה ויותר