למה הבעלים של מנצ'סטר סיטי קנו קבוצת כדורגל בספרד?

הבעלים של הסיטי, חברת City Football Group מאבו-דאבי, רכשה 44.3% מקבוצת הליגה הספרדית ג'ירונה ■ זוהי קבוצת הכדורגל השישית שהחברה מאבו-דאבי רוכשת

בין נחיאן / צילום: רויטרס
בין נחיאן / צילום: רויטרס

בין עוד ספקולציה שדיברה על אפשרות שמנצ'סטר סיטי תשלם 300 מיליון אירו כדי לרכוש את ליונל מסי מברצלונה, הייתה גם עסקה אחת מוחשית: הבעלים של הסיטי, חברת City Football Group (CFG) מאבו-דאבי, רכשה 44.3% מקבוצת הליגה הספרדית ג'ירונה.

למה צריכים ברוני הנפט מאבו-דאבי אחרי שהשקיעו מעל 1.5 מיליארד דולר מאז רכשו את מנצ'סטר סיטי ב-2008 גם קבוצת כדורגל בספרד?

השיטה של CFG מעניינת ונועדה בין היתר להתגבר על שלל הרגולציות בכדורגל האירופי. ג'ירונה היא קבוצת הכדורגל השישית שהחברה מאבו-דאבי רוכשת, היא מחזיקה בין היתר בבעלות על קבוצת הליגה האמריקאית ניו יורק סיטי FC, על קבוצת כדורגל באוסטרליה, באורוגוואי, ואחוזי בעלות גם בקבוצה ביפן - אם תרצו קונסורציום המחזיק במועדוני כדורגל בחמש יבשות שונות.

מבין כלל הקבוצות, מנצ'סטר סיטי היא כמובן מוקד העניין המרכזי של הבעלים מאבו-דאבי. באמצעות אחזקה במספר קבוצות כדורגל בעולם, יכולה CFG ליהנות מכמה דברים: גמישות מקצועית - כל המועדונים בעולם מהווים מעין "חוות השבחה" לשחקנים, שהמתפתחים מבינהם יצורפו בסופו של דבר לקבוצה המרכזית מנצ'סטר סיטי. אלה שלא טובים או שאין להם מקום בסגל של סיטי? יעברו לאחת מ"חוות ההשבחה" לצבור דקות משחק, להשתפשף, ולחזור לעניינים לקראת מכירה אפשרית; גמישות שיווקית - הנוכחות בחמש יבשות (השוק האפריקאי אינו מוגדר כרגע ככזה ששווה לרוץ אליו) אמורה לאפשר לבעלים להגדיל הכנסות ומכירות למנצ'סטר סיטי.

אבל הכי חשוב - גמישות חשבונאית. מנצ'סטר סיטי שכבר הסתבכה בעבר עם אופ"א בגלל מעבר על תקנות הפייננשל פייר-פליי יכולה להשתמש בשש הקבוצות שתחת קבוצת הבעלות לצורך העברת שחקנים, שחרור כסף מהפיי-רול של קבוצת הפרמיירליג. בפועל זה כבר קורה: חמישה שחקנים של סיטי כבר נשלחו הקיץ בהשאלה לג'ירונה.