איך הפך טייקון הפורנו היפני למודל לחיקוי בארצו?

קיישי קאמיאמה היה "מצורע" בגלל אימפריית הפורנו שלו ■ אלא שההתרחבות לעסקי האינטרנט הפכה אותו לעשיר ונערץ ■ רק על דבר אחד הוא לא מוכן להתפשר: צילום גלוי של פניו

שלט בכניסה למועדון למבוגרים בלבד, "בירה, נשים, פורנוגרפיה" / צילום אילוסטרציה: ראסל בויס, רויטרס
שלט בכניסה למועדון למבוגרים בלבד, "בירה, נשים, פורנוגרפיה" / צילום אילוסטרציה: ראסל בויס, רויטרס

תארו לכם מו"ל של אתר פורנו באינטרנט שמוזמן להרצות בפני סטודנטים לתואר ראשון על היתרונות של ניהול עסק אחראי מבחינה חברתית. זה למעשה מה שקרה ביפן בדצמבר האחרון, כאשר האוניברסיטה הפרטית היוקרתית ביותר במדינה הזמינה אליה את טייקון הבידור למבוגרים קיישי קאמיאמה.

אחרי שנים שבהן מבקשות ההלוואות שלו נדחו על ידי הבנקים ועסקאות שלו הוקפאו, האיש שהיה פעם "מצורע" נחשב כיום לחלוץ אינטרנט, ואפילו מודל חיקוי. אימפריית המדיה והטכנולוגיה שלו, שמשנה פנים ללא הפוגה, DMM.com, התחילה את דרכה בפורנוגרפיה אבל הפכה לאוסף רחב של עסקים שהפכו אותו לאחד מעשירי יפן.

קאמיאמה זכה לפני כמה שנים להצבעת אמון חשובה כאשר מפיק הסרטים טאקשי קיטאנו (קומיקאי, שחקן טלוויזיה וקולנוע ובמאי קולנוע מפורסם) הסכים להופיע בפרסומת לחממת חברות ההזנק שלו, ומאז הוא מקבל זרם של הזמנות לאירועים והבעות תמיכה. בדצמבר הייתה זו ההזמנה של אגודת הסטודנטים באוניברסיטת קייאו לדבר על השקעותיו באפריקה ועל תמיכתו ביזמים צעירים. כעבור חודש, השבועון הפופולרי ביותר ביפן שכר אותו לכתיבת טור בנושאי הורות ויחסים. באפריל, סטודנטים שנסקרו על ידי היומון ניקיי בחרו בו כאחד ממאה המעסיקים הטובים במדינה, לפני יבמ וגוגל.

נשמע אולי מוזר שמפעיל אתר אינטרנט של סקס קשה זוכה להכרה ציבורית כזו, אבל ביפן הייתה תמיד סובלנות מסוימת כלפי פורנוגרפיה. ובינתיים התרחב קאמיאמה לתיק מגוון של עסקים שכוללים פלטפורמה למסחר במט"ח, משחקי וידאו, בית ספר מקוון לאנגלית וחוות קולטי שמש. בשנה שעברה הפורנו היה פחות משליש ממכירות קבוצתו בסך 1.7 מיליארד דולר.

קאמיאמה, בן 56, נשוי פלוס שניים, עם זקן תיש מדובלל. הבעלות שלו על DMM מעניקה לו שווי אישי נטו של 3.5 מיליארד דולר, לפי חישובי מדד המיליארדרים של בלומברג. אבל המראה וההתנהגות שלו ממש לא מקרינים עושר: האש התשיעי בעושרו ביפן מגיע לעבודה על אופניו. קאמיאמה אומר שהוא החל להתראיין לפני כמה שנים, כדי להפיג את השמועות שהוא גנגסטר של היאקוזה היפנית. והוא עדיין מסרב להופיע בתצלומים גלויים. המגזינים ואתרי האינטרנט שכותבים עליו מתבקשים להסתיר את פניו בדמות אווטאר מצוירת. הוא אומר שהכוונה היא לשמור על פרטיותו.

ב-30 שנים של מימון פורנוגרפיה, קאמיאמה אומר שמעולם לא הגיע לסט של סרט למבוגרים יותר מפעם או פעמיים, ושהוא לא צופה בסרטים שהוא מפיק. "לא נכנסתי לסרטים למבוגרים מפני שהייתי אוהד שלהם", הוא אומר. "זה היה ניסוי שהצליח, וכשהיה לי כסף, רציתי לנסות גם דברים אחרים".

קאמיאמה התחיל להפיק פורנו בסוף שנות ה-80 כשגילה שאין לו כסף להפיק סרטי עלילה רגילים. ב-1998, כשהוא השיק את שירות הזרמת תכני הווידאו הראשון ביפן , DMM הייתה כבר המפיקה הגדולה ביפן של סרטי פורנו.

בתוך עשור, יותר ממיליון משתמשי אינטרנט ביפן שילמו דמי מנוי על קבלת הסרטים של קאמיאמה. עם כה הרבה זוגות עיניים, הוא החל לחפש דברים נוספים שהלקוחות שלו, רובם ככולם גברים, ירצו אולי לקנות.

ב-2009 הוא רכש חברת ברוקרים מקוונת בקשיים, ואחרי שיפוץ שלה בהשקעה של כמעט 100 מיליון דולר, הפך אותה לזירת המסחר במט"ח ללקוחות קטנים הפופולרית ביותר ביפן. DMM הפכה ל"לאס וגאס וירטואלית", שדואגת לצרכים הבסיסים של גברים: סקס וכסף. משם נכנס קאמיאמה לאחד העסקים הידידותיים ביותר למשפחה - משחקי וידאו.

ניצול נשים?

כמה מרעיונותיו הטובים ביותר, כולל משחק הווידאו שהפך ללהיט Fleet Collection, באו מחלון הצעות באינטרנט שנקרא Kame-Direct, שבו יכול כל אחד להציע לקאמיאמה מוצר או עסק חדש. עסקים אחרים, כמו ההחלטה להשקיע בחברת תוכנה ברואנדה או לקנות אחזקה בחברת התשלומים האלקטרוניים הגדולה ברואנדה - באו בחופשה שקאמיאמה בילה לאחרונה במדינה זו.

עם הכנסות שצומחות בקצב של 30% בשנה, הבידור למבוגרים הופך לחלק קטן באימפריה שלו. הפורטל DMM.com, שמקדם את כל העסקים, משתבח ב-27 מיליון משתמשים רשומים. הקישור לסרטי הפורנו מתחבא בפינה, כמו דלת סודית לחדר אחורי.

במארס העביר קאמיאמה 2,000 מעובדיו למטה חדש, חמש הקומות הראשונות במגדל משרדים חדש בטוקיו. המבואה למטה היא בסגנון ג'ונגל טרופי, עם דמויות של אריות ועופות אקזוטיים בגודל טבעי.

הרגלי העבודה בתעשיית הפורנו היפנית קיבלו תשומת לב מוגברת מאז המעצר בשנה שעברה של מפיק סטים שהואשם בשימוש בחוזה מזויף כדי לשכנע לפחות אשה אחת לעשות סקס מול המצלמה. DMM לא הייתה קשורה למקרה, אך מאחר שהיא קניון הפורנו הגדול ביותר במדינה, המבקרים אומרים שקאמיאמה נושא בחלק מהאחריות לניצול לרעה בתעשייה הזו. קאמיאמה אומר ש-DMM מעולם לא מימנה ביודעין סרטים שהיו כרוכים בכפייה של נשים, והיא מסירה מוצרים מהאתר שלה במקרים של תלונות.

לדבריו, לחברה הייתה רק התחככות אחת עם משטרה בכמעט 30 שנות הפקת סרטים למבוגרים - בשנה שעברה הייתה חקירה של "חשיפה לא נאותה" שהסתיימה ללא הגשת כתב אישום. בשאלה הגדולה יותר של אם פורנוגרפיה מנצלת נשים, הוא אומר שהתשובה מורכבת יותר: הוריו ניהלו קברט כשהיה ילד. זה היה מועדון גיישות או מארחות, ולא בורדל, אך הלקוחות הגיעו בתקווה לקבל גם שירותים אינטימיים. "כך למדתי לא להיות בעל דעות קדומות", הוא אומר.