דסק"ש הפסידה 135 מיליון שקל ברבעון, IDB הפסידה 100 מ' ש'

ההפסדים - בעיקר בגלל חשיפה לפרויקט טיבולי בלאס וגאס ששוויו הופחת ■ דסק"ש חושפת שווי נכסי של 2.6 מיליארד שקל לקראת המעבר מאי.די.בי לחברה אחרת בשליטת אלשטיין

אדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי
אדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי

קבוצת אי.די.בי שבשליטת אדוארדו אלשטיין סיימה את הרבעון השני של 2017 בהפסד של 100 מיליון שקל, בעיקר בשל הפסד של 135 מיליון שקל שרשמה החברה הבת (71%) דיסקונט השקעות (דסק"ש).

להפסדי שתי החברות תרמה בעיקר החשיפה לפרויקט הנדל"ן המניב טיבולי (GW) בלאס וגאס של חברת IDBG, שמוחזקת בחלקים שווים בידי אי.די.בי ונכסים ובנין (שדסק"ש מחזיקה ב-64% ממניותיה). ברבעון השני הופחת שווי פרויקט הטיבולי ל-268 מיליון דולר, וחלקה של אי.די.בי בהפחתה הסתכם ב-208 מיליון שקל. חלקה של דסק"ש  בהפחתה עמד על 92 מיליון שקל, וזאת בשל חשיפתה לנכסים ובנין.

לאי.די.בי הון עצמי של 387 מיליון שקל נכון לסוף יוני השנה, או 737 מיליון שקל בשקלול השווי ההוגן של הלוואות נחותות המירות שקיבלה מבעל השליטה. הערך הנקי הנכסי (NAV) של אי.די.בי היה באותו מועד גבוה עוד יותר, והסתכם ב-806 מיליון שקל (אולם ירד ל-708 מיליון שקל נכון לאתמול). עם זאת, יש להדגיש כי מדובר בחישוב NAV, הכולל שווי חשבונאי של 254 מיליון שקל ל-50% ממניות IDBG, שעשוי בעתיד הקרוב להמשיך ולרדת, או לחזור ולעלות בעתיד הרחוק יותר.

128 מיליון שקל דיבידנד מדסק"ש

עוד עולה מדוחות אי.די.בי, כי מאזנה כלל בסוף הרבעון השני חוב פיננסי נטו של 2.7 מיליארד שקל. עם זאת, החברה השלימה בשנה האחרונה גיוסי חוב גבוהים, שיאפשרו לה לצלוח ללא קושי את השנתיים הקרובות. החברה סיימה את הרבעון השני עם 467 מיליון שקל בקופתה, אולם בחודש שעבר הספיקה לגייס עוד 635 מיליון שקל בהנפקת איגרות חוב מסדרה י"ד.

נוסף על כך, תקבל אי.די.בי בחודש הבא עוד 128 מיליון שקל, מתוך דיבידנד של 181 מיליון שקל שעליו הכריזה דסק"ש השבוע. סכום נוסף של כ-148 מיליון שקל אמורה אי.די.בי לקבל אם תשלים את העסקה למכירת החברה הבת ישראייר לידי אל-על.

בסך-הכול מעריכה אי.די.בי כי תגיע לסוף חודש יוני 2019 כשברשותה 357 מיליון שקל, וזאת לאחר שפרעה במהלך התקופה חובות בהיקף של יותר מ-1 מיליארד שקל ומימנה את פעילותה השוטפת. יחד עם זאת, בחודש נובמבר 2019 תידרש אי.די.בי לפרוע 1.4 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח, וסכום זה אמור להגיע ממכירת מניות השליטה (50%) בחברת כלל ביטוח, שערכן הבורסאי עמד אתמול על 1.5 מיליארד שקל.

חוק הריכוזיות דורש מאי.די.בי לצמצם עד דצמבר הקרוב את פירמידת השליטה שלה לעד שלוש שכבות בלבד (לעומת ארבע שכבות כיום), ולעד שתי שכבות בלבד בדצמבר 2019. כדי להתמודד עם דרישה זו, הודיעה אי.די.בי לאחרונה כי הסכימה עקרונית למכור את החזקותיה בדסק"ש לחברה חדשה, שתהיה גם היא בשליטת אלשטיין, בעסקה שתתבצע באמצעות הלוואת מוכר ומתן ערבויות וביטחונות לנושי אי.די.בי.

העסקה אמורה להתבצע על בסיס שווי מסוים לדסק"ש, שייקבע כנראה בהערכת שווי. ההון העצמי של דסק"ש עמד בסוף יוני על 1.7 מיליארד שקל, אולם לדברי הנהלת דסק"ש עמד השווי הנכסי הנקי שלה באותו מועד על 2.6 מיליארד שקל. חישוב NAV זה מתבסס על שווי החזקותיה בארבע החברות הציבוריות שבשליטתה (נכסים ובניין, שופרסל, סלקום ואלרון), וכן על שווי של 223 מיליון שקל לכלל החזקותיה הפרטיות.

השווי הנקי של נכסי דסק?ש בתום מחצית 2017
 השווי הנקי של נכסי דסק?ש בתום מחצית 2017