משפחת דיין וקרן אפולו רכשו במפתיע 34% ממניות איי.די.או

הרכישה עשויה לטרפד את תוכנית שיכון ובינוי לבסס את השליטה בחברת הנדל"ן המניב בגרמניה

נכס של איי.די.או ברלין / מצגת החברה
נכס של איי.די.או ברלין / מצגת החברה

האם חברת הנדל"ן המניב בגרמניה איי.די.או גרופ  (ADO) נמצאת על ספו של מאבק שליטה רווי אמוציות, בהיקף של מאות מיליוני שקלים? החברה הודיעה היום (ד') כי בעוד שהצעת הרכש של שיכון ובינוי למניותיה תלויה ועומדת, ביומיים האחרונים רכשו חברת Dune - חברה פרטית הרשומה בלוקסמבורג, שנמצאת בשליטת משה דיין - יחד עם "גורמים נוספים", נתח משמעותי ממניותיה של איי.די.או, לפי מחיר הגבוה בכ-7% ממחיר הצעת הרכש האמורה.

בעקבות כך מוצאת עצמה שיכון ובינוי של שרי אריסון עם מתמודד פוטנציאלי ובעל עוצמה על השליטה בחברת הנדל"ן, במה שעלול לטרפד את תוכניתה לרכוש את השליטה באיי.די.או לצורך איחוד תוצאות האחרונה בדוחותיה לשם הצפת רווח וחיזוק ההון.

עתה מתברר כי משפחת דיין, שרכשה ביומיים האחרונים 15.5% ממניות איי.די.או ותעלה עקב כך להחזקה כוללת של כ-19.4% ממניותיה, חברה שותפה בעלת עוצמה רבה - קרן הפרייבט אקוויטי הזרה אפולו, שרכשה במקביל כ-15% ממניות איי.די.או. בעקבות כך יחזיקו מעתה משפחת דיין ושותפתה כ-34% ממניות איי.די.או, וזאת לעומת החזקה של כ-40.1% שבידי שיכון ובינוי.

לפי הערכות, ייתכן כי משפחת דיין וקרן אפולו יפעלו לרכישת עוד מניות של איי.די.או בשוק, כך שהן יעלו להחזקה של כ-40% בחברה - החזקה זהה לזו של שיכון ובינוי - ולאחר מכן אף מעבר לכך. לפי שעה, נראה כאילו מתחיל בחברה מאבק שליטה, כשבכל מקרה, הצעת הרכש של שיכון ובינוי כנראה תצטרך להשתנות.

"זה התקבל בהלם בשיכון ובינוי"

אפולו ומשפחת דיין רכשו את מניות איי.די.או האמורות בעסקאות מחוץ לבורסה מידי הגופים המוסדיים שהחזיקו במניות, ובראשם הראל, שהחזיקה כ-13.7% ממניות החברה. את העסקאות האלה ביצע הברוקראז' של אי.בי.אי.

העסקאות נעשו לפי מחיר מניה של כ-60 שקל, בעוד שהצעת הרכש של שיכון ובינוי נקבה במחיר מניה של 56 שקל למניה. שיכון ובינוי קבעה כי מועד הקיבול להצעתה לרכישת 10% מיתר בעלי המניות הוא 10 בספטמבר. עתה לא ברור מה יקרה עם תוכניתה זו, והאם היא תפעל לביצור מעמדה כבעלת השליטה באיי.די.או, כך שיתפתח מאבק שליטה בינה לבין אפולו ומשפחת דיין, שעשתה את הונה המרכזי בנדל"ן בגרמניה.

עם פרסום הצעת הרכש של שיכון ובינוי, העריכה האחרונה כי תרשום רווח של 300-380 מיליון שקל ואף תחזק במידה ניכרת את המאזן שלה, אם וכאשר תשתלט על איי.די.או, לאחר שתשלים רכישת 10% ממניותיה. ההצעה של שיכון ובינוי מותנית בהיענות מינימלית של 6% ממחזיקי המניות, ובשיכון ובינוי הסתמכו על הגופים המוסדיים שיסייעו במהלך. ואולם, המוסדיים ככל הנראה חברו למשפחת דיין ולקרן אפולו, ויצאו מאיי.די.או. "זה התקבל בהלם בשיכון ובינוי", אמר גורם המעורה בנושא.

מדוע פעלו כך המוסדיים? על פי גורם אחר, הם פשוט מעדיפים להיפגש עם הכסף הגדול והמובטח, שמציעות להם משפחת דיין וקרן אפולו, מאחר ואלה רכשו מהם את כל מניותיהם לפי מחיר הגבוה מהמחיר שהבטיחה שיכון ובינוי. מעבר לכך, ההצעה של שיכון ובינוי פנתה לכל מחזיקי המניות באיי.די.או - מה שהיה גורם כנראה לכך שמי שייענה להצעה, יוכל למכור רק חלק מהחזקותיו, ולא את כולן.

הראל ביטוח היא הגוף המוסדי הגדול המחזיק במניות איי.די.או, לאחר שבעבר רכשה ב-70 מיליון שקל (בחוב ובהקצאת מניות) 20% מהון חברת הנדל"ן - כך שהראל הרוויחה, בעיקר עבור עמיתיה, כמה מאות מיליוני שקלים.

רצף רכישות למשפחת דיין

כאמור, עיקר פעילותה של איי.די.או הוא בגרמניה. החברה הבת שלה, איי.די.או פרופרטיז (ADP), היא שמרכזת את פעילותה בברלין, ומניותיה נסחרות בפרנקפורט, שם הגיע שווי השוק שלה ל-1.73 מיליארד אירו. איי.די.או מחזיקה בפורטפוליו של יותר מ-20 אלף דירות בברלין (19,124 דירות בסוף יוני).

ומיהן הרוכשות? קרן אפולו היא קרן פרייבט אקוויטי גדולה ומשמעותית, שככל הידוע, זוהי העסקה הגלויה הראשונה שלה בישראל. נוסף על כך, מדובר עתה ברכישת מניות בחברה ישראלית, שפעילותה נעשית באירופה, ולא בתוך המשק המקומי.

משפחת דיין היא משפחה שצמחה מהנדל"ן בגרמניה, וזה זמן היא מרחיבה את פעילותה בתחומי הנדל"ן והמלונאות. ביולי האחרון חתמה משפחת דיין על עסקה לרכישת מלוא הבעלות בחברת מלונות אפריקה ישראל מידי אפריקה ישראל וקבוצת נץ בתמורה לכ-415 מיליון שקל. צעד זה נתפס כקפיצת מדרגה בהיקף עסקיה, והוא השלים עבור המשפחה השקעה של כ-950 מיליון שקל בתחום המלונאות בישראל בתוך חודשים ספורים, לאחר שבתחילת השנה רכשה ארבעה בתי מלון מידי אותה חברה (אפריקה מלונות) תמורת כ-525 מיליון שקל.

משפחת דיין כוללת שמונה אחים ושלוש אחיות. בעבר המשפחה הובילה רכישה בפירוק של מגדל הזוהר (שהיה שייך בעבר ליזם דודי אפל) - חברה שיש לה זכויות בפרויקטים של מגורים בגבעת שמואל ובלוד. למשפחה פעילות בתחומים רבים נוספים, ובהם תחנות דלק בארה"ב; עסקי רכב, הכוללים סחר במכוניות משומשות באמצעות חברת טרייד מוביל, וכן מוסכים, יבוא תוספי דלק ושמנים וציוד למוסכים; כלים סניטריים ועוד. אחד ממוקדי פעילותה הוא פעילות הנדל"ן שלה בגרמניה.

בעלי המניות באיי.די.או
 בעלי המניות באיי.די.או