צפון קוריאה מאיימת: הטיל הוא צעד הראשון במבצע צבאי רחב

קים ג'ון און: "הטיל ששיגרנו לעבר יפן היה תגובה לתרגיל המשותף של ארה"ב וקוריאה הדרומית שנערך בימים אלה. יהיה מבצע נרחב של צבא העם הקוריאני באוקיינוס השקט, שיכלול בהמשך גם את האי גואם"

שליט צפון קוריאה, קים גונג און, לצד הטיל הבליסטי הווסונג-12 / צילום: רויטרס
שליט צפון קוריאה, קים גונג און, לצד הטיל הבליסטי הווסונג-12 / צילום: רויטרס

הטיל ששיגרה קוריאה הצפונית לעבר יפן היה תגובה לתרגיל המשותף של ארה"ב וקוריאה הדרומית שנערך בימים אלה - כך דיווחה הלילה (ד') סוכנות הידיעות הצפון-קוריאנית KCNA. עוד דווח כי המנהיג קים ג'ונג און נכח בשיגור הטיל מדגם "הוואסונג-12". "שיגור הטיל האחרון הוא הצעד הראשון במבצע צבאי נרחב של צבא העם הקוריאני באוקיינוס השקט, שיכלול בהמשך גם את האי גואם", צוטט קים בדיווח. בגואם, נזכיר, נוכחות אמריקאית נרחבת. 

מועצת הביטחון של האו"ם קיימה הלילה דיון חירום בעקבות שיגור הטיל ובסופו גינתה בחריפות את קוריאה הצפונית. בהצהרה כינתה מועצת הביטחון את שיגור הטיל האחרון "שערורייתי", ודרשה מפיונגיאנג לחדול מניסויי הטילים ומפעילותה הגרעינית.

שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי אמרה לאחר הדיון כי וושינגטון לא תאפשר לקוריאה הצפונית להמשיך בהתנהלותה. היא הוסיפה כי העולם מאוחד נגד קוריאה הצפונית וכי הגיע הזמן שפיונגיאנג "תכיר בסכנה שהיא מציבה בפני עצמה". שגריר יפן באו"ם אמר כי הוא מקווה להחלטה תקיפה של מועצת הביטחון כלפי פיונגיאנג.

נשיא קוריאה הדרומית, מון ג'ה-אין, וראש ממשלת יפן, שינזו אבה, סיכמו בשיחת טלפון שקיימו הלילה "להגביר למקסימום" את הלחץ על קוריאה הצפונית, כדי שלא תהיה לה ברירה אלא לנהל דיאלוג. לדברי מון, שיגור הטיל האחרון לעבר יפן הוא "התנהגות אלימה" כלפי מדינה שכנה.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אמר אתמול בעקבות השיגור כי "כל האופציות מונחות על השולחן". "העולם קיבל את המסר של קוריאה הצפונית בצורה ברורה ורועשת", מסר טראמפ בהצהרה, אחרי שרק בשבוע שעבר אמר כי "נראה שקים מתחיל לכבד את ארה"ב".

לדברי טראמפ, "המשטר הראה את הזלזול שלו בשכנותיו, בכל חברות האו"ם ובכל הסטנדרטים המינימליים של התנהגות בינלאומית מקובלת. איומים ופעולות המערערות על היציבות רק יגבירו את הבידוד של המשטר הצפון קוריאני באזור ובקרב כל מדינות העולם".

הטיל לטווח בינוני ששוגר אתמול בלילה עבר מרחק של יותר מ-2,700 ק"מ בטרם התפוצץ לשלושה חלקים ונחת באוקיינוס השקט, במרחק של כ-1,180 ק"מ מחופיה של יפן. באופן נדיר, הטיל שוגר מאזור הבירה פיונגיאנג והגיע לגובה מקסימלי של 550 ק"מ - נמוך מהשיגורים הקודמים שלה. גם השיגור הקודם ביום שישי, לפי הפנטגון, ככל הנראה נכשל.

שיגור הטיל גרם לתגובות נזעמות בטוקיו, בסיאול וברחבי הקהילה הבינלאומית. ראש ממשלת יפן שינזו אבה כינה את השיגור האחרון "איום חסר תקדים" על ארצו, שמקיימת בימים אלו תרגיל משותף עם ארה"ב על אדמת האי הוקאידו. הוא שוחח עם טראמפ והם סיכמו כי יש להגביר את הלחץ על משטרו של קים ג'ונג און.

גם בסיאול הגיבו בזעם לניסוי שערכה השכנה, אחרי כמה שבועות שבהם היה נדמה שהרטוריקה הלוחמנית בין הצדדים שככה. הנשיא מון ג'ה-אין הורה על מפגן "עוצמה" וארבעה מטוסי קרב ערכו תרגיל בהפצצה חיה. שלשום אמרו גורמים בסיאול כי לפי ההערכות, פיונגיאנג מתכננת ניסוי גרעיני שישי בקרוב.

שני הניסויים האחרונים התקיימו במקביל לתרגיל הצבאי השנתי שמקיימים צבאות ארה"ב וקוריאה הדרומית, שיסתיים ביום חמישי לאחר עשרה ימים. בקוריאה הצפונית רואים בכך איום עליהם, על אף הבהרותיה של ארה"ב כי מדובר בתרגיל הגנתי בלבד.

מוקדם יותר החודש ולאחר הסתייגויות רבות של סין ורוסיה, אישרה מועצת הביטחון פה-אחד סנקציות חדשות על קוריאה הצפונית, בעקבות שני ניסויים בטילים בין-יבשתיים בחודש שעבר. טראמפ אף איים בתגובה צבאית נגד קוריאה הצפונית, שמצדה הזהירה כי תשגר טילים לעבר האי גואם, שטח חסות אמריקאי באוקיינוס השקט.