אגרת הטלוויזיה חוזרת: חייבים יתבקשו לשלם 600 מיליון שקל

ל"גלובס" נודע כי בשבועות הקרובים יישלחו מכתבים ל-700 אלף איש עם חוב של 600 מיליון שקל, המבשרים על מבצע גבייה בתנאים נוחים

רשות השידור ז"ל / צילום: איל יצהר
רשות השידור ז"ל / צילום: איל יצהר

שובה של האגרה: פניות לתשלום האגרה השנתית לרשות השידור מזכירות לחלקנו את ימיו המונוכרומטיים של הערוץ הראשון, ומי שחשב ששכחו ממנו, טועה. ל"גלובס" נודע כי נודע כי בשבועות הקרובים יגובש מתווה המבצע, ובעקבותיו יגיעו לבתי אזרחים רבים מכתבים המבשרים על פתיחתו של מבצע גבייה בתנאים נוחים.

המבצע נרקם לאחר שרשות האכיפה והגבייה קיבלה לטיפולה 700 אלף תיקים של חייבים, שלא שילמו את חוב אגרה. חובם הכולל עומד על כ-600 מיליון שקל.

מבצע הגבייה המתוכנן יאפשר לחייבים לשלם את החוב בתנאים נוחים ובהנחות משמעותיות. במכתבים שיישלחו לאזרחים, והמודיעים על קיומו של החוב, תודגש האפשרות ליהנות ממבצע הגבייה, בגין אגרה שלא שולמה.

עומס לא רגיל

מבצע הגבייה מתוכנן לצאת לפועל מיד אחרי שיגובש הסכם בין משרד האוצר לבין עובדי רשות האכיפה והגבייה, שהמהלך של העברת החובות לטיפולה יטיל עליה עומס כבד במיוחד, לרבות פניות רבות מ-700 אלף החייבים.

פגישה בין העובדים לבין הממונה על השכר במשרד האוצר, שהתקיימה שלשום (ב') הוגדרה כ"מוצלחת מאוד", ותוך שבועות ספורים הרשות צופה כי תוכל לצאת במבצע הגבייה הנוח.

מה יהיה גובה ההנחה הנחשקת, זו שתפתה את החייבים לרוץ לרשות האכיפה והגבייה ולשלם את החוב? מרשות האכיפה והגבייה נמסר, כי טרם נקבע היקף ההנחה, וכי "בימים אלה מגבשת רשות האכיפה והגבייה מדיניות לגביית החובות, שתאושר מול החשב-הכללי".

עם זאת, מניסיון העבר, הנחות במקרים אחרים נותנות אינדיקציה שלפיה ההפחתה תהיה מאסיבית. כך, למשל, לאחרונה יצאה רשות האכיפה והגבייה במבצע גבייה בקרב לקוחות של בנק הפועלים שלהם חוב לבנק - והציעה להם הפחתה של למעלה מ-50% מהחוב, כתלות במאפייני התיק.

יצוין, כי בישראל בישראל אין תשלום אגרת טלוויזיה זה למעלה משנתיים, מאז שביולי 2014 אישרה הכנסת את חוק השידור הציבורי, ובו הוראה על ביטול אגרת הטלוויזיה החל מ-1 באפריל 2015.

במאי 2017 נסגרה רשות השידור, אולם אזרחים רבים חדלו מלשלם את האגרה כבר משנודע, ביולי 2014, על כוונת ביטול האגרה.

לחוב שנוצר להם הצטרפו חובות ממשקי-בית שונים, דוגמת אלה שסברו שאם הם לא משתמשים במכשיר הטלוויזיה, אז הם לא צריכים לשלם אגרה לרשות השידור; כאלה שסברו שאם הם משלמים תשלום חודשי לחברות הכבלים או הלוויין, הם פטורים מלשלם אגרה; כאלה שסברו שאם הם צופים בשידורים דרך כרטיס טלוויזיה המותקן במחשב, הם לא צריכים לשלם; ועוד.

מאז זרמו הרבה מים בנהר השידור הציבורי: רשות השידור התפרקה ב-2014, ואז החל לנהל את חובותיה כונס הנכסים הרשמי (הכנ"ר), שגבה את החובות באמצעות חברת הגבייה מ.ג.ע.ר.

ההערכה הייתה, כי יעברו שנים ארוכות עד לגבייתו של כל החוב שנצבר עד אפריל 2015. בחודשים האחרונים הוחלט להעביר את החובות שנותרו לרשות השידור - בסך כולל של יותר מ-600 מיליון שקל - לגבייה באמצעות רשות האכיפה והגבייה.

רשות האכיפה והגבייה החלה לנהל מגעים מול האוצר להסכם-הסדר, שיפצה את עובדי הרשות, שעליהם תוטל משימת הגבייה שצפויה להוסיף לעבודתם הרגילה עומס יוצא דופן, וכן לחייב אותם בהתנהלות מורכבת.

מורכבות האכיפה והגבייה הצפויה של אגרת הטלוויזיה, נובעת בין השאר נוכח הגידול המשמעותי שרשות האכיפה צופה בפניות הציבור, שבהן עליה יהיה לטפל. זאת, בשל המספר הרב של פניות שאינן מטופלות זה זמן רב, ונוכח 700 אלף החייבים בציבור. ל"גלובס" נמסר, כי כוח-האדם של הרשות יצטרך לעלות משמעותית ובאחוזים ניכרים, בשל העבודה שיקדיש לגבייה החדשה.

הפגישה האחרונה היא אחת מסדרת פגישות עם הממונה על השכר, שנועדו להבטיח לעובדי רשות האכיפה, המיוצגים בידי ההסתדרות החדשה, גמול הולם עבור הגבייה יוצאת הדופן.

"ועדת מחיקות"

רשות השידור ז"ל העבירה כבר לפני יותר מעשור את גביית חובותיה לגורמים חיצוניים, ולא חיכתה לפירוקה (ב-2014): עד לשנת 2006 גבתה רשות השידור את חובותיה בעצמה, באמצעות סלוגנים, שאחד מהם הפך למטבע לשון נפוץ: "יש תמורה בעד האגרה".

אולם, כבר בין השנים 2006 ל-2013 העבירה רשות השידור תיקים לגבייה באמצעות עורכי-דין חיצוניים.

מרשות האכיפה נמסר: "רשות האכיפה והגבייה נערכת לגביית חובות המגיעים לרשות השידור, ובשלב זה הנושא נמצא בפני הממונה על השכר במשרד האוצר, לאישור תגמול ראוי לעובדי רשות האכיפה שיטפלו בגבייה.

"רשות האכיפה והגבייה התוותה מדיניות לגביית חובות רשות השידור, וכחלק מהמדיניות תוקם ברשות האכיפה 'ועדת מחיקות' שתפעל בהתאם לקריטריונים; ובנוסף, הרשות פועלת לאפשר לחייבים לשלם את החובות בתנאים נוחים בתקופה מסוימת שתוגדר.

יובהר, כי מדובר בתיקים שרובם ישנים, ובפניות רבות שזה זמן רב אינן מטופלות, ולפיכך גביית החובות תהיה כרוכה בהתנהלות מורכבת".

אגרת הטלוויזיה של רשות השידור - קווים לדמותה
 אגרת הטלוויזיה של רשות השידור - קווים לדמותה

גבייה עבור רשות השידור
 גבייה עבור רשות השידור