שנת הלימודים מתחילה: הדור החדש נכנס למערכת החינוך

קלמר ומחדד? הדור הבא של התלמידים מעדיף מחשבים ומדפסות תלת-ממד

דור חדש של תלמידים יצטרף מחר למערכת החינוך. מדובר בילדים שגדלו עם סמארטפון, אינטרנט אלחוטי, מערכות ניווט ומשחקי מחשב. עבור הדור הזה מוצרים קלאסיים כמו עטים, עפרונות, מחברות ואפילו שעוני יד הם סוג של שריד היסטורי מוזר, שקיים רק בזכות שמרנותה של מערכת החינוך. זו דווקא בשורה טובה עבור תעשיית המיחשוב ומוצרי הצריכה האלקטרוניים, שממציאה את עצמה כדי להתחבר לדור החדש, באמצעות הכיסים של ההורים. הנה כמה דוגמאות של מוצרים חדשים.

ניידים "קלים"

בתחילת השנה השיקה מיקרוסופט את גרסה 10 S של מערכת ההפעלה חלונות מתוך כוונה להציע מערכת הפעלה "קלה" וזולה יחסית למחשבי סטודנטים ותלמידים, ועל הדרך להציע אלטרנטיבה תחרותית למערכת ההפעלה Chromecast של גוגל, שצוברת פופולריות. יצרני המחשבים הניידים נענו לאתגר וכיום מתחילים לצאת מחשבים חדשים וזולים עם מערכת ההפעלה החדשה.

אחת הדוגמאות המייצגות של הגל החדש הוא הנייד W202 מסדרת Vivo של חברת אסוס, שהושק החודש בארה"ב במיוחד עבור מערכת החינוך.

המחשב עולה 280 דולר בלבד (לפני סיילים ומבצעים) ובמחיר הזה מקבלים מסך 11.6 אינץ' וחומרה "רזה" אך עדכנית, שכוללת מעבדי סלרון דור אחרון עם שתי ליבות, או מעבד פנטיום עם ארבע ליבות, זיכרון פלאש בנפח 32 עד 128 גיגה, זיכרון צנוע יחסית ורזולוציה די בסיסית. במחיר הזה מקבלים גם מארז קשיח ומצופה חומר סופג, שיכול לשרוד נפילות מגובה של עד כמטר. גם המקלדת מתוכננת לשרוד טפטופים ונזילות ויש חבילת תוכנה בסיסית, שכוללת את מערכת ההפעלה החדשה.

גם ל-HP יש מענה לפלח החינוכי החדש בדמות הדגם החדש פרובוק X360, עם מסך 11.6 אינץ' דומה, מעבד סלרון, זיכרון פלאש של 64 ג'יגה ותג מחיר של 299 דולר. ואילו Acer מכוונת קצת יותר גבוה לשוק הסטודנטיאלי עם ה-Spin החדש, שמציע מסך מגע ברזולוציה גבוהה, אפשרות לשימוש כטאבלט עם מסך מגע וחומרה "רזה" דומה במחיר רשמי של כ-399 דולר.

הפעלה לגיל הרך

הטכנולוגיה לא פוסחת גם על ילדי הגיל הרך, שעושים צעדים ראשונים במערכת החינוך או לקראתה. חברת LeapFrog, שהחלה את דרכה בצעצועים חינוכיים וכיום מציעה אקו סיסטם שלם של חומרה, משחקים ואפליקציות ייעודיות, השיקה לקראת שנת הלימודים בארה"ב את הדור החדש של מה שהיא מכנה מערכת לימוד.

מדובר בשדרוג של סדרת ה-LeapStart הפופולרית של החברה שכוללת מעין ספר אלקטרוני צבעוני ונטול מסך, עם תכנים מתחלפים. המכשיר נשלט באמצעות עט-מגע מותאם לילדים, שבאמצעותו ניתן לגעת בתמונות ובנקודות נסתרות על הדפים ולקבל אתגרים מותאמים לתוכן המוצג, לשמוע בדיחות ושירים וללמוד מיומנויות בסיסיות כמו חשבון וכתיבה. כל "ספר" כזה מגיע מבית החרושת עם כ-30 פעילויות בהתאם לגיל - משנתיים עד שבע. המערכת עולה כ-40 דולר וכל "דף" נוסף עולה כ-25 דולר.

לילדים שלא מסתפקים בכך - למשל כאלה שקיבלו סמארטפון או מחשב נייד כבר בגיל חמש - מציעה החברה את הדור האחרון של הטאבלט הייעודי לילדים LeapPad. כאן כבר מקבלים מכשיר ייעודי עם מסך מגע צבעוני ברזולוציה גבוהה. המכשיר מגיע עם עשרות אפליקציות חינוכיות, תכני וידאו ומשחקים ברמות קושי שונות, עם אופציה לטעון תכנים.

איפה הילד?

לא מעט הורים דאגניים מציידים כיום את הילדים ב"שעוני איתור" אלחוטיים, שמאפשרים לדעת את מיקומו של הילד בכל רגע. במקרים רבים מדובר במכשירים מגושמים, שגורמים לילדים או לבני הנוער לנטוש אותם. פתרון מתוחכם לבעיה מציעה חברה קוריאנית באמצעות המוצר Carah, שהושק לאחרונה בקמפיין גיוס המונים של קיקסטארטר. השעון בנוי כמו שעון אנלוגי אופנתי עם רצועת עור ומגוון עיצובים.

מתחת לכסות האופנתית זהו משדר אלחוטי ולחצן מצוקה רב-תכליתי. לחיצה רצופה של שתי שניות משמיעה צליל אזעקה ומשדרת קריאת מצוקה לגורמים שנקבעו מראש כמו הורים, מורים או המאבטחים בבית הספר. המידע משודר גם בטקסט עם מיקום מדויק מבוסס GPS. פרט לכך כולל המוצר פיצ'רים של שעונים חכמים דוגמת מעקב אחרי כושר, שלט רחוק לצילום תמונות סלפי בסמארטפון, איתור הטלפון וכדומה. המוצר יוצע גם כפתרון למניעת אלימות נגד נשים ומחירו למקדימים כ-75 לירות שטרלינג, כאשר החברה צופה שהמסירות יחלו בינואר הקרוב.

מדפסות רב-ממדיות

החזון של מוסדות חינוך ללא נייר עדיין רחוק ממימוש ואם ועד שזה יקרה הנייר המודפס והמדפסת ימשיכו להיות כלי חיוני לתלמידים. יצרני המדפסות מנגד משקיעים בטכנולוגיה, שתשאיר אותם בתמונה - תרתי משמע. דוגמה אחת היא סדרת המדפסות החדשות PIXMA TS, שהשיקה החודש קאנון. מעבר לביצועים המקובלים כיום מציעה הסדרה חיבור IoT לאפליקציה שמאפשרת הדפסה וסריקה מרחוק של מסמכים וגם הטמעת קוד אישי וסמוי בתמונות. כאשר המקבל החוקי של התמונות המודפסות מציב מולן את הסמארטפון, שמצויד באפליקציה, הוא יכול לצפות במסר הסמוי בתמונה שעשוי לכלול טקסט, תאריכים ואפילו קטעי וידאו ומוזיקת רקע.

ואם כבר הדפסה אז למה לא בתלת-ממד. בשנה האחרונה ירד משמעותית מחירן של מדפסות התלת-ממד וכיום הן מתאימות אפילו כאביזר חינוכי בידורי לגיל 5 ומעלה. דוגמה אחת היא המדפסת Toybox, שמוגדרת רשמית בתור "מדפסת בה יכול הילד לייצר לעצמו צעצועים", אבל יכולה למלא בפועל גם מטלות חינוכיות כמו יצירת פרויקטים לבית הספר. ההדפסה מתבצעת אלחוטית מאפליקציה בסמארטפון, שכוללת בנק עם מאות דגמים מתוכנתים מראש ואופציה לדגמים נוספים. המוצר הקומפקטי פותח בסיוע מימון המונים באתר אינדיגוגו והחברה מבטיחה אספקה לעונת החגים 2017, אם כי רוב ההזמנות יסופקו החל מתחילת 2018. המחיר מתחיל בכ-250 דולר לחבילת בסיס ומארז של ארבע מחסניות להזנת חומר ההדפסה עולה כ-34 דולר.