ארה"ב אישרה הגדלת יכולת הטילים של קוריאה הדרומית

לאחר שיגור הטיל מצפון, הנשיאים טראמפ ומון ג'ה-אין הסכימו על שינוי עקרוני בהסכם שהגביל את יכולת הנשק הדרום קוריאני במסגרת המאמצים להפעלת לחץ על פיונגיאנג ■ הבית הלבן מסר כי הנשיא אישר עקרונית עסקת נשק עם בת-הברית בשווי מיליארדי דולרים

מטוס התדלוק שמוצע לצבא קוריאה הדרומית / צילום: באדיבות התעשייה האווירית
מטוס התדלוק שמוצע לצבא קוריאה הדרומית / צילום: באדיבות התעשייה האווירית

נשיא ארצות-הברית, דונלד טראמפ, ונשיא קוריאה הדרומית, מון ג'ה-אין, סיכמו על שינוי בהסכם בין המדינות, שיאפשר לסיאול להרחיב את יכולת הטילים הבלסיטיים שלה - כך מסרה היום (שבת) ממשלת קוריאה הדרומית. בנוסף, טראמפ נתן את אישורו לביצוע עסק נשק עם קוריאה הדרומית בסך מיליארדי דולרים.

קוריאה הדרומית מבקשת להגדיל את מספר הטילים שברשותה על רקע ניסויי הטילים שערכה לאחרונה קוריאה הצפונית, המאיימת על יציבות האזור כולו, וזאת בניגוד להתראות מועצת הביטחון של האו"ם ומדינות האזור. "שני המנהיגים הסכימו על שינוי ההסכם באופן שייאפשר לקוריאה הדרומית להגן על עצמה נוכח האיומים מצפון", נכתב בהודעת ממשלת קוריאה הדרומית.

ביום שלישי שיגרה פיונגיאנג טיל בליסטי לטווח בינוני, שטס למרחק 2,700 קילומטרים, חלף מעל שטחה של יפן ושיא גובהו היה 550 קילומטרים. תושבים ביפן נכנסו למקלטים, ובפנטגון הודיעו כי לא נשקפה כל סכנה לצפון אמריקה מהשיגור. בכלי התקשורת ביפן דווח כי הטיל התפרק במעופו לשלושה חלקים מעל האי הוקאידו ונחת במימי האוקיינוס השקט - במרחק של 1,180 קילומטרים מהחוף.

במסגרת ההסכם שנחתם בשנת 2012, הוגבלה יכולת של קוריאה הדרומית לפתח טילים בליסטיים. על פי ההסכם, טווח הטילים מוגבל עד ל-800 קילומטרים, ומשקל ראש הנפץ מוגבל עד ל-500 קילוגרמים. ההסכם נחתם בהסכמת קוריאה הדרומית במטרה להגביל את מירוץ החימוש האזורי. מהבית הלבן נמסר כי טראמפ ומון הסכימו להמשיך את הלחץ הדיפלומטי והכלכלי שמופעל על קוריאה הצפונית, ויעשו כל שביכולתם להגן על האזור מפני האיום המתפתח מצד פיונגיאנג. הבית הלבן לא הזכיר את השינוי בהסכם הטילים עם קוריאה הדרומית, אך מסר כי, "הוסכם על הגדלת שיתוף הפעולה הביטחוני". בנוסף, נמסר כי נשיא ארצות-הברית נתן את הסכמתו לעסקת נשק שבה תרכוש סיאול ציוד צבאי בשווי מיליארדי דולרים.

ברקע המתיחות עם קוריאה הצפונית, ארצות-הברית ביצעה תרגיל אווירי משותף עם קוריאה הדרומית. מסיאול נמסר כי במטס, שכלל תרגול הפצצות, השתתפו כמה ממטוסי הקרב המתקדמים ביותר של חיל האוויר האמריקאי. בתרגיל לקחו חלק מפציצים מדגם B-1B ומטוסי חמקן F-35 מהצד האמריקאי, לצד ארבעה מטוסי F-15 קוריאניים, שתרגלו שימוש באש חיה בשטח אימונים במזרח קוריאה הדרומית, שדימה תקיפות נגד "מתקני ליבה" בשטח הצפון. גורם רשמי בצבא קוריאה הדרומית אמר כי המפציצים האמריקאים יצאו מבסיס חיל האוויר האמריקאי בגואם, בעוד שמטוסי הקרב הגיעו מבסיס ביפן.