גבעת עמל: מונה מגשר שיכריע לגבי פיצוי ופינוי התושבים

יצחק תשובה דרש לקצוב חודשיים להליך הגישור, ואם לא יגיעו להסכמות - לחזור לביהמ"ש

גבעת עמל. הצדדים יוכלו לשקול את הצעת השופט קליין עד 1 בספמטבר / צילום: שלומי יוסף
גבעת עמל. הצדדים יוכלו לשקול את הצעת השופט קליין עד 1 בספמטבר / צילום: שלומי יוסף

צעד משמעותי לקראת סיום הסכסוך בגבעת עמל: שופט בית משפט השלום, ד"ר מנחם (מריו) קליין, שלח את הצדדים להליך גישור של השופט בדימוס צחי ענבר. קליין, נזכיר, הציע לפני כחודש כי 18 המשפחות האחרונות בגבעת עמל יפנו להליך גישור עם חברת אלעד מגורים שבשליטת יצחק תשובה, על פי מתווה שקבע. קליין הציע גם למי שלא תמך במתווה הגישור לפנות למגשר כדי "לתת סיכוי אמיתי לסיום הסכסוך בהסכם".

הליך הגישור נעשה בעקבות תביעות שהגישה אלעד מגורים שבבעלות יצחק תשובה לפינוי 18 המשפחות האחרונות שנותרו בגבעת עמל. על פי מתווה הגישור שהציע קליין, כל הנתבעים יפנו את הקרקע, התובעים יוותרו על דרישתם לתשלום דמי שימוש, וכל משפחה גרעינית או יחידים יקבלו תשלום שנע בין 200 אלף שקל ל-2 מיליון שקל. הסכום הסופי ייקבע בהתאם לנסיבות של כל משפחה ומשפחה (כגון גודל החלקה ומצבה המשפטי). על פי המתווה, הכספים יוחזקו בנאמנות וישולמו לנתבעים רק אחרי שהשטח יפונה. בפועל, ייקבע הסכום שתקבל כל משפחה בהליך הגישור.

אלעד מגורים ציינה בעמדתה למתווה, באמצעות עו"ד גד חלד ועו"ד ליאור גוטוירט, כי החברה מסכימה לקיים הליך גישור, שמטרתו הגעה להסכם פינוי מהיר של הקרקע, בהתבסס על עקרונות הפשרה שהציע קליין. החברה ביקשה כי הליך הגישור יתקיים לתקופה קצובה של 60 יום, ובתום התקופה, ככל שהליך הגישור לא יסתיים בהסכם גישור, התיק יוחזר לבית המשפט לשם הכרעה בפסק דין ככל הניתן עד סוף 2017. במידה והליך הגישור יצלח, יינתן פסק דין לפינוי וסילוק יד בתוך 60 יום ממועד פסק הדין.

 

"התובעות מציגות עצמן כצדיקות"

חלק מהמשפחות בגבעת עמל, המיוצגות על ידי עו"ד משה ישראל, ציינו בעמדתן כי אלעד מגורים בעצמה מתכחשת למתווה שהוצע, בכך שהיא מוכנה לשלם עד 2 מיליון שקל למתחם שלם, בניגוד גמור להצעת בית המשפט, שלפיה הפיצוי יהיה לכל משפחה גרעינית. "מתווה הפשרה שהוצע על ידי בית המשפט התייחס בפירוש למתן פיצוי באופן פרטי לכל משפחה גרעינית ולא למתחם", נכתב בעמדה שהגישו. "זהו שיא נוסף בהתנהלות התובעות המאששת את טענת הנתבעים כי הן מתנכרות לחובתן לתת לנתבעים דיור אקוויוולנטי ודורסות את זכויותיהם ואף מציגות עצמן בעזות מצח כצדיקות המבקשות להעניק לנתבעים מתנת חינם זאת אף לאחר הערות מפורשות של בית המשפט כי לפחות חלק מהתביעות תידחנה".

חלק מהמשפחות, המיוצגות על ידי עו"ד יאיר פרלה, הביעו תמיכה במתווה של קליין, אך ציינו כי הן נכונות ללכת להליך של גישור ללא תנאים מוקדמים. המשפחות מחו על עמדת אלעד מגורים, שהציגה לטענתם "מציאות מסולפת" של העובדות וההליך המשפטי, אך הבהירו כי במקביל להליך המשפטי התנהל משא ומתן בין הצדדים ובחלק מהתיקים הצטמצמו הפערים באופן ניכר. "בנסיבות אלה ומתוך כבוד והערכה למאמצים של בית המשפט לפתור את המחלוקות שבין הצדדים, נכונים הנתבעים לקיים הליך של גישור בפני השופט בדימוס יצחק ענבר, אך זאת ללא תנאים מוקדמים".