"מזרחי רוצה לאכול את אגוד כמו לוויתן גדול שרוצה לאכול דג"

בישיבת ועדת הכספים הביעו חברי הכנסת התנגדות למיזוג אפשרי בין בנק אגוד ובנק מזרחי-טפחות ■ נציג בנק ישראל הביע תמיכה עקרונית במיזוג ■ נציג רשות ההגבלים: "אין ספק שזו תהיה בדיקה מורכבת"

בנק אגוד / צילום: שי אפשטיין
בנק אגוד / צילום: שי אפשטיין

התנגדות בוועדת הכספים של הכנסת למיזוג אפשרי בין בנק אגוד לתוך בנק מזרחי-טפחות. הבוקר (ב') נערך דיון מיוחד בוועדה שבראשות ח"כ משה גפני על רקע הפרסומים על מגעים בין מזרחי-טפחות לבעלי השליטה בבנק אגוד למיזוג. 

חברי הכנסת הביעו התנגדותם למיזוג אפשרי, ובסיכום הישיבה הודיע יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, כי בכוונתו לכנס ישיבה נוספת בנושא ולזמן אליה את המנכ"לים של מזרחי-טפחות, אלדד פרשר, ושל בנק אגוד, ישראל טראו, וכן את הרגולטוריות הרלוונטיות: המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, והממונה על ההגבלים, עו"ד מיכל הלפרין. 

בישיבה השתתף פרופ' ירון זליכה, המייצג את ועד העובדים של בנק אגוד, ואמר: "אנחנו מתנגדים למיזוג ממגוון סיבות. הכנסת חוקקה את חוק ועדת שטרום, שמטרתו להפריד שתי חברות כרטיסי אשראי שיתחרו בבנקים. ישראכרט זהה בגודלה לאגוד, והיא ללא מערכות מידע ועם ידע הרבה יתר מצומצם מאגוד. אם הכנסת חושבת שישראכרט מחולל תחרות, איך זה שמשהו גדול ממנה לא משמש גורם מגביר תחרות?"

עוד הוא הוסיף: "נקודה נוספת היא המהפכה הגדולה של כחלון בסלולר. מי חולל תחרות? גופים קטנים. גם בנק אגוד ביצע מהלכים כמו חשבון ללא עמלות, והוא צמח ב-10% בכמות הלקוחות בשנה האחרונה".

באשר ליחס היעילות החלש של הבנק אמר זליכה: "יחס היעילות והרווחיות של הבנק אולי לא טובים לבעלי השליטה, אבל זה מאד יעיל לעם ישראל".

בישיבה השתתף גם נציג בנק ישראל, שלמה שתיל, שניסה לגונן על עמדת בנק ישראל, התומך במיזוג. "ככל שהעסקה תצא לפועל, המפקחת על הבנקים צפויה לתמוך. העמדה הזו מתבססת על ניתוחים שערכנו, ולפיהם בנק אגוד אינו גורם שתורם משמעותית לתחרות, ולהערכתנו עדיף חיזוק בנק שלישי מול שני בנקים גדולים לצורך שיפור התחרות", אמר שתיל.

ח"כ איילת נחמיאס-ורבין אמרה בהקשר זה "אני לא פוסלת את עמדת המפקחת. אבל מן הראוי שבנק ישראל יציג מסמכים ונתונים שמגבים את הנימוקים שלו". 

אלעד מגדסי, נציג רשות ההגבלים העסקיים, הוסיף לשמור על עמימות עמדת הרשות בסוגיה זו, ואמר: "אנחנו לא הבענו ולא יכולים להביע עמדה נחרצת. לתפקיד שלנו ניכנס רק כשתהיה עסקה. אין ספק שזו תהיה בדיקה מורכבת". 

חברי הכנסת שהשתתפו בישיבה הביעו באופן נחרץ את התנגדותם למיזוג אפשרי. "המיזוג לא טוב לאזרחי ישראל ולא לכלכלה. צמצום הבנקים יפגע באזרחי ישראל. כשבנק כזה ייסגר, התחרות תקטן משמעותית. העמלות יעלו, והאזרחים ישלמו יותר. באשר לעובדים, 1,200 עובדי בנק אגוד נמצאים בסכנה. בצד השני יש את הנהלת מזרחי שלא מתנהלת באופן מכובד אל העובדים שלה. ועכשיו מזרחי רוצה לאכול את אגוד כמו לוויתן גדול שרוצה לאכול דג", אמר ח"כ מיקי זהר. 

"לא המפקחת על הבנקים ולא הממונה על ההגבלים טרחו להגיע לדיון. המפקחת פשוט מתנערת מאחריות ומאפשרת למשפחת עופר לקנות עוד בנק בישראל - בניגוד לחוק הריכוזיות, בניגוד לחקיקת שטרום ונגד האינטרס הציבורי", אמר ח"כ מיקי רוזנטל.

גם יושבי-הראש של הוועדים בשני הבנקים השתתפו בדיון. יו"ר ועד עובדי בנק אגוד, איציק מוקמל, אמר: "רוצים לשלוח 1,200 עובדי אגוד הביתה, כדי שטייקונים ירוויחו יותר כסף. אנו לא יכולים לקבוע מי יהיו הבעלים, אבל מה שאנחנו דורשים זה שכולנו נוכל להמשיך ולעבוד". 

יו"ר הוועד במזרחי-טפחות, דניאל דהן, הוסיף: "יש לנו הנהלה שממשיכה להתעמר בעובדים גם עכשיו, אחרי שנגמרה השביתה. אני מציע לחבריי מאגוד לסגור היטב את הפינות לפני שהם נכנסים עם הבנק הזה תחת החופה".