פטרוכימיים של דיוויד פדרמן תנסה לגלגל לציבור חוב לא משולם

רה"מ ושר האוצר התירו היום לפטרוכימיים לשעבד את מניות בז"ן, שמשועבדות היום לבנק הפועלים וקרן בראשית, למחזיקי האג"ח ■ החברה תקיים את השלב המוסדי ביום רביעי

דיוויד פדרמן / צילום: אתר מכבי תל אביב
דיוויד פדרמן / צילום: אתר מכבי תל אביב

פטרוכימיים שבשליטת דיוויד פדרמן ואלכס פסל קיבלה היום את אישור ראש הממשלה ושר האוצר לשעבד את מניות בז"ן שמשועבדות היום לבנק הפועלים לטובת מחזיקי האג"ח שיונפקו ביום רביעי הקרוב.

היום כאמור קיבלה פטרוכימיים את אישור ראש הממשלה לשעבד את המניות והנה היא מודיעה לציבור כי ביום רביעי הקרוב היא תקיים את המכרז למשקיעים המוסדיים.

על פי תנאי ההנפקה, פטרוכימיים מבקשת לגייס מהציבור 290 מיליון שקל בריבית שתקבע במכרז. הריבית המקסימלית תעמוד על 7.35% שהם מרווח של 690 נקודות מהאג"ח חסר הסיכון המקביל. מח"מ ההנפקה יעמוד על 3.7.

הסדרה החדשה שתונפק תקבל שיעבוד ראשון על מניות בזן שישוחררו מבנק הפועלים וקרן בראשית לאחר תשלום החוב (הלא משולם) והיא תשלם ריבית בסוף כל שנה החל משנת 2018, 2019 ועד ל-30 בספטמבר 2021. הקרן תיפרע בתשלום אחד ב-30 בספטמבר 2021.

תחילת הסיפור של פטרוכימיים הוא בהסדר החוב אליו הגיעה עם הנושים בשנת 2015 בהיקף כספי של כ-2 מיליארד שקל, שבו בנק הפועלים, קרן בראשית ומחזיקי האג"ח יכלו לבחור בין קבלת מניות בזן לבין דחיית תשלומי החוב, מתוך ציפייה לשיפור בתוצאות הכספיות של בזן.

רוב החוב למחזיקי האג"ח (שבחרו לחכות) נדחה לפירעון בסוף 2023, והדחייה לפועלים ובראשית הייתה קצרה יותר, כך שבתחילת השנה נאלצה פטרוכימיים לגבש הסדר פריסת חוב נוסף עם שני הגופים בהיקף של כ-470 מיליון שקל, שבמסגרתו מימשו הבנק והקרן כ-4% ממניות בזן.

בסך הכל נותרו לפטרוכימיים חובות לפירעון מיידי של 157.6 מיליון שקל לבנק הפועלים, 105.2 מיליון שקל לקרן בראשית וכ-8 מיליון שקל לציבור מחזיקי האג"ח מסדרה ד'. 

בדוחות הכספיים של פטרוכימיים כותבת החברה כי פנתה לבנק הפועלים וקרן בראשית וביקשה מהם שלא לפעול משפטית נגדה כדי לאפשר לה לגלגל את החובות הלא משולמים לציבור באמצעות הנפקת סדרה אג"ח חדשה שהתמורה ממנה תשמש לפירעון ההלוואות הלא משולמות לבנק ולקרן - מיותר לציין כי הבנק והקרן הסכימו.

לאור הסכמת בנק הפועלים וקרן בראשית החלה פטרוכימיים בתהליך לגיוס כסף מהציבור אולם בשל העובדה כי השיעבוד שהחברה מעוניינת לתת לציבור הוא מניות בז"ן על החברה היה לקבל אישור לשעבד את המניות. היום מודיעה החברה לבורסה כי ראש הממשלה ושר האוצר אישרו לשעבד את המניות לטובת מחזיקי האג"ח.

כאן המקום לציין כי דיוויד פדרמן מוכר לציבור באמצעות החזקתו בחלק מהבעלות על קבוצת הכדורסל מכבי ת"א.