המדינה: לדחות העתירה לחקור את נתניהו כחשוד בתיק 3000

הפרקליטות והיועמ"ש בתגובה לבג"ץ: "יש לראות את העתירה כחלק מקמפיין שמנוהל במטרה להפעיל לחץ על רשויות אכיפת החוק לקבל החלטות כאלה או אחרות"

בנימין נתניהו בצוללת / צילום אבי אוחיון לעמ
בנימין נתניהו בצוללת / צילום אבי אוחיון לעמ

הפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, מבקשים מבג"ץ לדחות את הסף את העתירה שהוגשה בדרישה לחקור את ראש הממשלה בנימין נתניהו כחשוד במסגרת תיק הצוללות ("תיק 3000").

בתגובת המדינה שהוגשה היום (ג') לבג"ץ נכתב כי "גם בעתירה זו מבקש העותר, אייבי בנימין, להכתיב לרשויות אכיפת החוק כיצד לבצע את תפקידן, 'תוך כדי תנועה'. זאת, על בסיס התרשמותו מחלקי מידע שפורסמו, מבלי שיש בידו את תמונת הדברים המלאה ואת המידע המצוי בידי רשויות אכיפת החוק".

לדברי המדינה בתגובתה, "יש לראות את העתירה דנן - בהמשך לעתירות הקודמות שנזכרו לעיל - כחלק מקמפיין שמנוהל במטרה להפעיל לחץ על רשויות אכיפת החוק לקבל החלטות כאלה או אחרות".

המדינה מציינת כי אין בכוונת המשיבים להרחיב בגדרי תגובה זו ביחס לפרטי תיק אשר מצוי היום בשלבי חקירה, מעבר למה שפורסם ברבים במסגרת ההודעות לתקשורת. התגובה הוגשה באמצעות עורכי הדין דנה בריסקמן ויונתן ברמן ממחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה.

העותר, אייבי בנימין, באמצעות עורכי הדין יובל יועז ודורון ברקת, מסר בתגובה כי "ככל שחולף הזמן, ונערמות הראיות המצביעות על קשר בין נתניהו וסביבתו לפרשה, כך הופכת עמדת היועמ"ש, המסרב לראות את החשד הברור נגד נתניהו, לעמדה בלתי סבירה בעליל. מאז הגשת העתירה היו שני גלי מעצרים של חשודים בכירים, ונחשפו גילויים חדשים המחזקים את המסקנה שיש לחקור את ראש הממשלה נתניהו באזהרה.

"אנו ערים לצורך לאפשר לרשויות החקירה לפעול, אך גם לציבור יש זכות - והיא הזכות לכך שרשויות החוק יפעלו בלא מורא גם כלפי ראש הממשלה. כל אזרח אחר היה מזמן נחקר באזהרה במסגרת פרשת השחיתות החמורה הגלומה בתיק 3000. נוכח תשובתו המתחמקת של היועמ"ש, נבקש מבית המשפט לקיים דיון דחוף בעתירה, כדי למנוע את אובדן אמון הציבור בשלטון החוק". 

נציין כי בעתירה נכתב ונרמז כאילו היועמ"ש ופרקליט המדינה נמנעים מחקירתו באזהרה של נתניהו במסגרת תיק 3000 בשל מעמדו הרם של נתניהו, וכאילו נדרשת התערבות של בית המשפט כדי לגרום לרשויות החוק לעשות את המוטל עליהן.

לדברי היועמ"ש והפרקליטות בתגובתם היום, "מובן שבטענה זו אין כל ממש, ולא רק שטענה זו אינה מתיישבת עם ההלכה הפסוקה ביחס להתערבות שיפוטית בחקירה תלויה ועומדת, או עם מושכלות יסוד של אופי הביקורת השיפוטית וחזקת התקינות של פעולת הרשות - אלא שהיא אף אינה מתיישבת עם המציאות הפשוטה שבה נתניהו נחקר באזהרה בפרשות אחרות שבהן נמצא כי קיימת הצדקה לכך בנקודת הזמן הנוכחית (תיק 1000 ותיק 2000)".