אגף התקציבים מתנגד למיזוג בין מזרחי טפחות לבנק אגוד

כתב במכתב לרגולטורים: "המיזוג יחזק את המבנה האוליגיפוליסטי ויגרע שחקן מחולל תחרות מהשוק"

אלדד פרשר/  צילום: איל יצהר
אלדד פרשר/ צילום: איל יצהר

אגף התקציבים במשרד האוצר מתנגד למיזוג אפשרי בין מזרחי טפחות לבנק אגוד. יואל נוה מ"מ ראש אגף תקציבים שלח מכתב לבנק ישראל, לרשות ההגבלים ולרשות שוק ההון ובו קרא שלא לאשר מיזוג שכזה.

"מיזוג בנק אגוד לתוך מזרחי יביא לפגיעה משמעותית בשוק הבנקאות", כותב נווה. "המיזוג יחזק את המבנה האוליגיפוליסטי ויגרע שחקן מחולל תחרות מהשוק, מה שצפוי להגביר את הסיכוי ליצירת שיווי משקל מתואם", הוא מוסיף.

המכתב נכתב במסגרת פעילות הוועדה שהוקמה ליישום חוק שטרום, בה חבר נווה. אל המכתב צורפה חוות דעת כלכלית בה נותחו האפשרויות השונות למכירת בנק אגוד והשפעתן על התחרות. "לדעתנו מתן היתר לבנק בינוני לרכוש את בנק אגוד הוא מהלך הסותר את הרצון להגדיל את האפשרות לכניסת בנקים קטנים לשוק כפי שבא לידי ביטוי במהלכים שנעשים לאחרונה. יש חשיבות לשמירה על מדיניות עקבית השמה למטרה את הגברת התחרות במערכת הבנקאית", כותב נווה.

נציין כי עד כה לא נשמעה עמדתו של שר האוצר משה כחלון באשר למיזוג. אולם העובדה שמקורבו השר אלי כהן אמר אתמול ל"גלובס" כי הוא מתנגד למיזוג, ועמדת אגף התקציבים באוצר המתנגדת למיזוג, מלמדים כי ככל הנראה לשר עמדה דומה.

גורמים במערכת הבנקאית ציינו כי מדובר בניסיון להתערב וללחוץ של רשות ההגבלים להתנגד למיזוג. עוד נזכיר כי המפקחת על הבנקים ד"ר חדוה בר כבר הביעה תמיכה במיזוג, שכן בבנק ישראל חושבים כי המיזוג יחזק את מזרחי טפחות בתחרות שלו מול שני הבנקים הגדולים. אתמול גם נערכה בנושא ישיבה בועדת הכספים בה נשמעה התנגדות חריפה מצד חברי הכנסת לאפשרות המיזוג.