הרשות להשקעות זרות: עלייה של 7% בהשקעות בישראל

לפי נתוני הרשות, כ-10% מהמועסקים במגזר הפרטי עובדים בחברה רב-לאומית ושכרם הממוצע גבוה ב-88% מאשר בחברות המקומיות

זיוה איגר / צילום: יוסי זמיר
זיוה איגר / צילום: יוסי זמיר

ההשקעות של החברות הזרות במשק הישראלי הסתכמו ב-2016 ב-12.6 מיליארד דולר, עלייה של 7% בהשוואה ל-2015 - כך עולה מנתוני הרשות להשקעות זרות שבמשרד הכלכלה והתעשייה. לפי נתוני הרשות, בישראל פועלות כ-320 חברות רב-לאומיות, ובעשור האחרון שולש קצב כניסת החברות הללו לפעילות בארץ ועמד על כ-30 בשנה לעומת כ-10 בתחילת העשור.

עוד מעלים נתוני הרשות שכמעט 10% מכלל המועסקים במגזר העסקי עובדים בחברה רב-לאומית שביססה פעילות בישראל, והשכר הממוצע בחברות האלה גבוה ב-88% מהשכר הממוצע בחברות המקומיות וב-14% מהשכר הממוצע בחברה מקומית עם אופי פעילות דומה.

לפי הנתונים שפורסמו, חברות זרות שפועלות במשק הישראלי מוציאות כמחצית מההוצאה הכללית על מו"פ עסקי בישראל ומעסיקות כ-50 אלף עובדים בתחום זה. כ-200 מהחברות הזרות התעשייתיות שפועלות בארץ מקיימות פעילות משולבת של ייצור ומחקר ופיתוח.

ברשות להשקעות זרות מרוצים מהנתונים, במיוחד לאור העובדה שבשנת 2016 דווקא חלה ירידה של כ-2% בהיקף ההשקעות הזרות ברחבי העולם.

תחרות עם אירלנד

הנתונים נחשפו היום (ד') בכנס חברות רב-לאומיות ראשון מסוגו שקיימה הרשות להשקעות זרות. מנהלת הרשות, זיווה איגר, התקשתה להעריך בשיחה עם "גלובס" את היקף ההשקעות הזרות במשק הישראלי בשנה הבאה אך ידוע כי נציגי הרשות ובכירי משרד הכלכלה והתעשייה, ובהם השר אלי כהן, מקיימים מגעים מואצים עם שורה של חברות רב-לאומיות במטרה שישקיעו בפעילות ייצור או מו"פ בישראל.

לדברי איגר, כלי הסיוע של המדינה לחברות רב-לאומיות ממצבים את ישראל כאחד היעדים האטרקטיביים בעולם להשקעות. "הקושי הגדול שלנו הוא מול אירלנד, שבניגוד לישראל יש לה אנגלית, קרבה לשוק האירופי כולו, יציבות רגולטורית ומנגנון שמתמרץ כניסה של חברות זרות ומתוקצב בתקציב ענק", היא אומרת.

"בזכות ההשקעות הזרות האירים ניצלו מהמשבר הכלכלי הגדול של סוף העשור הקודם, אך עדיין לישראל יש יתרון טכנולוגי שמייחד אותה, כמו גם הטבות מס שהופכות אותה ליעד אטרקטיבי. בזמן ששיעור מס החברות באירלנד הוא 12.5%, משקיע זר שמגיע לישראל יוכל ליהנות מהטבות שמוצעות במסלול האסטרטגי, כמו מס חברות בשיעור של 5% בלבד".

איגר הוסיפה וציינה כי חברות סיניות מגלות עניין במשק הישראלי "כי ישראל היא מבחינתם גשר לאירופה ולשווקים חדשים שהם מתעניינים בהם".

במשרד הכלכלה והתעשייה מדווחים על מגעים עם לפחות עשר חברות רב-לאומיות או חברות בנות שלהן להשקעה אפשרית בישראל, אך מסרבים לחשוף באילו חברות מדובר.

באחרונה דווח כי יצרנית המחשבים הסינית לנובו מתכוונת להשקיע בישראל תוך ביסוס פעילות בה, ולבחון רכישה של חברות מקומיות בשנים הקרובות ואף לפתוח מרכזי פיתוח או ייצור. בשבועות האחרונים נפגש שר הכלכלה עם נציגי הענקית הסינית Legend Holdings, שהיא בעלת השליטה בלנובו.

עוד חברות בדרך

גורמים במשרד הכלכלה סיפרו ל"גלובס" כי מלבד לנובו, חברה רב-לאומית נוספת מקיימת עם גורמים ממשלתיים משא ומתן לקראת השקעה אפשרית להקמת מפעל לייצור מתקדם בצפון הארץ, באופן שיספק מקומות תעסוקה לכ-200 עובדים.

במקרה אחר, מקיימים בכירי משרד הכלכלה מגעים אינטנסיביים עם חברה רב-לאומית שכבר מקיימת פעילות בישראל לקראת השקעה מהותית שבמסגרתה היא תרחיב באופן משמעותי את פעילותה בארץ.