רשות הגז הודיעה על הכרזת שעת חירום במשק הגז; מדוע?

עבודות תחזוקה במאגר תמר החל מעוד שבועיים הובילו להכרזת מצב חירום בין 19 בספטמבר ועד 31 באוקטובר ■ בתקופה זו כמות הגז הטבעי המסופקת מהמאגר לא תעלה על 23,500 MMBTU לשעה, 50% מהאספקה בימים כסדרם

אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר
אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר

עקב עבודות התחזוקה הצפויות במאגר התמר בעוד כשבועיים, רשות הגז הוציאה היום (ה') הודעה על הכרזת שעת חירום במשק הגז הטבעי בתאריכים 19 בספטמבר עד ה-31 באוקטובר. העבודות במאגר יימשכו במשך 20 יום בשני פרקי זמן על פני כחודש וחצי.

במהלך תקופה זו יבוצעו עבודות תחזוקה שבעקבותן, בחלקים מהזמן תפוקת המאגר תרד ל-23,500 MMBTU לשעה, זאת בניגוד לתפוקה של 47,500 MMBTU לשעה שמספק מאגר "תמר" בשגרה. במהלך תקופה זו, הגז הטבעי יחולק לצרכנים על-פי תקנות שעת החירום במשק הגז הטבעי, כל זמן שבו הביקוש לשעה עולה על הכמות המירבית שניתן לספק ממאגר "תמר". 

על-פי התקנות החדשות, הקצאת החלוקה תשמר כפי שהייתה בתקופת השגרה, אך כמות הגז המסופק תרד ב-50%.

ומה באשר הגז לבישול (גפ"מ)? מקור בכיר במשרד האנרגיה אישר בשיחה עם "גלובס", כי לא צפוי להיות מחסור בגז לבישול. בזן, היצרן העיקרי של גפ"מ הודיע כבר לפני חודש על צמצום אספקת הגפ"מ ב-35% במהלך אוקטובר לחברות המשווקות גז. זאת, מפני שבתקופת העבודות, בבזן ישתמשו בגפ"מ לצרכים פנימיים, כדי לעמוד בתקנות של המשרד להגנת הסביבה שלא מאפשרות שימוש במזוט. ובחברות המשווקות גז ביתי טוענים כי הן נערכות מראש לשינוי הצפוי באספקה מבזן, ולכן לא צפוי להיווצר מחסור בגז ביתי.