צבא ארה"ב עשוי לרכוש מערכות "כיפת ברזל" לפרישה באירופה

האמריקאים יבחנו את המערכת באתר ניסויי הטילים ווייט סנדס בניו-מקסיקו ■ זו הפעם הראשונה שבה תופעל המערכת מחוץ לגבולות ישראל ■ ברקע: זוהה חסר ביכולות ההגנה של הכוחות האמריקאים באירופה מטילים בעלי טווח קצר

כיפת ברזל / צילום: שאול גולן
כיפת ברזל / צילום: שאול גולן

צבא ארה"ב עשוי לרכוש מערכות "כיפת ברזל" להגנה מפני רקטות קצרות טווח לפרישה בבסיסיו באירופה. האמריקאים יבחנו את המערכת עוד החודש באתר ניסויי הטילים ווייט סנדס בניו-מקסיקו, יחד עם מערכות מתחרות. הצבא טרם פרסם לו"ז לרכישת המערכת שתיבחר בניסויים. כך מדווח "דיפנס ניוז" בידיעה מוושינגטון.

אם יוחלט לבחור במערכת הישראלית, זו תהיה העסקה הראשונה למכירת סוללות "כיפת ברזל" לממשלה זרה. למעשה, הניסוי יהיה הפעם הראשונה שבה תופעל המערכת בשלמותה מחוץ לישראל, אם כי טיל היירוט "טמיר" של "כיפת ברזל" הפגין את ביצועיו באפריל 2016 בתרגיל אמריקאי שבו הוא השמיד מל"ט מטרה.

צבא ארה"ב זיהה חסר משמעותי ביכולות ההגנה של הכוחות האמריקאים באירופה מפני רקטות בטווח קצר, והניסויים החודש בווייט סנדס נועדו למצוא מענה מיידי למה ש"דיפנס ניוז" מגדיר כ"צורך מבצעי דחוף" לסגירת הפער עד שיימצא פיתרון קבע לבעיה.

"כיפת ברזל", שפותחה ע"י רפאל, תתמודד עם כמה מערכות מתחרות, לרבות מערכת "סטרייקר" מפיתוח צוות משותף של בואינג וג'נרל דיינאמיקס שמורכבת על רכב צבאי. המכנה המשותף של כל המערכות שייבחנו הוא, שיהיה אפשר לפרוש אותן בתוך זמן קצר בבסיסים של צבא ארה"ב באירופה.

ארה"ב העניקה מימון נדיב לפיתוח וייצור סוללות "כיפת ברזל". רפאל חברה לחברת רייתיאון האמריקאית לייצור המערכות ויותר מ-50% מרכיבי טיל היירוט "טמיר" מיוצרים בארה"ב. אם הצבא האמריקאי יבחר ב"כיפת ברזל", המערכת כולה תיעשה אמריקאית טהורה (למרות שפותחה בישראל). רייתיאון תהיה הקבלן הראשי, ורפאל - קבלן המשנה.

רפאל נמנעה מלהגיב על הידיעה. מאז ש"כיפת ברזל" נכנסה לשירות, ב-2011, היא הצליחה להשמיד יותר מ-1500 רקטות ששוגרו מרצועת עזה.