"יוסף גרינפלד מתנהג כאילו הוא עדיין טייקון רב-פעלים"

בתגובה לפיצוץ המו"מ על הסדר נושים ולבקשת גרינפלד למנות מפקחים על המנהל המיוחד, משיב עו"ד עופר שפירא: "גרינפלד ממשיך לחיות חיי פאר" ■ גרינפלד: "שפירא התנהל באופן הפכפך ולא עקבי, ובמקום למצות את ההליך, בחר להעלות דרישות בלתי סבירות"

יוסף גרינפלד /צילום: תמר מצפי
יוסף גרינפלד /צילום: תמר מצפי

זה מספר שנים מצליח איש העסקים, יוסף גרינפלד, לחמוק מהכרזה עליו כפושט רגל, תוך שהחובות שלו תופחים, אך הוא ממשיך לחיות ברמת מחיה השמורה לעשירון העליון. לפני למעלה משנה אמור היה להפוך רשמית לפושט רגל, לאחר שכבר ניתן צו כינוס לנכסיו על רקע חובות של מעל 300 מיליון שקל ועל רקע חוסר יכולתו המובהק לשלם את הסכום. אולם, ברגע האחרון הצליח איש העסקים לקבל ארכה מבית המשפט לטובת ניהול הליך גישור; ובהמשך אף הציע הסדר הכולל מחיקת חובות בסך מאות מיליוני שקלים - בו תמך גם המנהל המיוחד על נכסיו, עו"ד עופר שפירא.

אולם, מאז הוגש ההסדר לבית המשפט לפני מספר חודשים, התערערו משמעותית היחסים בין גרינפלד למנהל המיוחד, ונתגלעה בין השניים מחלוקת חריפה - העלולה להוביל להכרזתו של גרינפלד כפושט רגל בקרוב. זאת, לאחר שבמסגרת מסמך שהגיש בימים האחרונים המנהל המיוחד לבית המשפט נחשף כי המשא-ומתן להגעה להסדר נושים התפוצץ.

תוך כדי חשיפת הפיצוץ, הורידו שני הצדדים כפפות, והם מנהלים ביניהם קרב אגרופים טעון השמצות וביקורת חריפה. בין היתר, תוקף עו"ד שפירא את התנהלותו של גרינפלד לאורך הליכי פשיטת הרגל, כאשר לטענתו זה מנסה להעביר סכומי-עתק לאחד מנושיו - בנק אגוד - על-מנת שלא יפנה אותו מדירת היוקרה במגדלי אקירוב, בה הוא מתגורר עם רעייתו. במקביל, הגיש המנהל המיוחד בקשה לקבוע מועד לדיון בבקשה להכרזה על גרינפלד כפושט רגל.

המסמך שהוגש לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, הוא תגובתו של עו"ד שפירא לבקשתו של גרינפלד למנות ועדת ביקורת לפיקוח וביקורת על פעולותיו כמנהל המיוחד. בבקשה, שהגיש גרינפלד לפני כשבועיים טען, כי הסתבר לו "מעבר לכל ספק כי המנהל המיוחד אינו מסוגל או אינו מעוניין, מטעמים השמורים עמו, להשלים את המשא-ומתן לגבי הסדר הנושים (עליו חתם ולו נתן את ברכתו)".

הפעלת לחץ

לטענת גרינפלד, יש למנות מפקחים על פעולותיו של עו"ד שפירא, מאחר שהוא "אינו מסוגל לראות את טובת הנושים, אינו מסוגל להתעלות מעבר למחלוקות קטנוניות על זוטי דברים, אינו מסוגל לעמוד בסיכומים והסכמות אליהן הגיע, אינו מסוגל לעמוד בדיבורו ואינו מסוגל להתעלות מעל רצונו להתעמר בגרינפלד, להציק לו, לנהוג בו בשרירות-לב, ולקנות לעצמו פרסום ויחסי ציבור על-חשבון גרינפלד". גרינפלד הדגיש בבקשתו כי התנהלות זו של המנהל המיוחד "פוגעת בראש ובראשונה בנושים".

המנהל המיוחד, עו"ד שפירא, לא נותר חייב נוכח ההאשמות החמורות שהוטחו בו, ובתגובה שהגיש בימים האחרונים, הוא טוען כי מדובר "בקשה חצופה וחסרת תום-לב", שהוגשה מבלי לתת לו אפילו הודעה מוקדמת על כך שגרינפלד "מפוצץ" את המשא-ומתן.

לטענת המנהל המיוחד, "תכליתה של הבקשה היא להכפיש את המנהל המיוחד ולביישו, כדי ללחוץ עליו לסור למאוויי ליבו של החייב-הטייקון, אשר אינו סתם מעוניין ב'הסדר', אלא מנסה ללחוץ על המנהל המיוחד לתת לו 'חותמת כשרות' להסדר-מסוים-מאוד שגרינפלד 'דורש' לעצמו, הכולל העדפת נושים לטובת אלה שהחייב חפץ ביקרם (ובמיוחד בנק אגוד, שגרינפלד מעוניין לשלם לו 'מחוץ להסדר' סכומי-עתק, כדי שהבנק, המחזיק בשעבוד על דירת המגורים של גרינפלד במגדלי אקירוב בתל-אביב, לא יפנה אותו מדירת הפאר) או לרעיונות אחרים של גרינפלד שאינם מתיישבים בכלל עם דיני פשיטת הרגל (כמו לדוגמה ה'דרישה' האחרונה של גרינפלד שיינתן גם הפטר לאשתו בגדרי התיק הנוכחי)".

המנהל המיוחד טוען עוד, כי הצעת הסדר הנושים, כפי שהושגה לפני חודשים ארוכים בהליך גישור, התבססה על "מצגים לא מדויקים" (בלשון המעטה) שהציג גרינפלד בפניו ובפני הנושים, כאשר בפועל הוא לא הצליח להגיע להסכמות עם אף נושה, בניגוד לטענותיו, ואינו מסוגל לקיים את הצעתו-שלו להסדר.

באשר למתקפה האישית נגדו, כמי שמתנהל בחוסר ענייניות כלפי גרינפלד, טוען המנהל המיוחד, כי "אין ולא היה לו כל עניין אישי נגד גרינפלד". לטענתו, גרינפלד "מבקש להפעיל לחץ פסול על המנהל המיוחד על-ידי גרירת המנהל המיוחד למלחמה אישית". כך, נטען, מקווה גרינפלד שהמנהל המיוחד ייתן "חותמת כשרות" לרצונותיו, כזו שתגרום לנושים ולבית המשפט להתעלם מהתנהלותו של גרינפלד ומהתנאים הבלתי סבירים שהוא "דורש" להסדר הנושים שלו.

הנפילה / מלכה רדוזקוביץ
 הנפילה / מלכה רדוזקוביץ

משא-ומתן לנצח

עוד לטענת עו"ד שפירא, גרינפלד לא הפנים את מעמדו כבעל חובות-עתק המצוי על סף פשיטת רגל וממשיך לחיות חיי פאר, תוך הגדלת חובותיו. "למרבה הצער, לגרינפלד עדיין מהלכים רבים ביותר בשוק, והוא מתנהג גם בחוץ וגם בהליך משפטי זה כאילו הוא עדיין טייקון רב-פעלים שהכול סרים למרותו וחייבים לקבל את עמדתו.

"גרינפלד, שהוא איש עסקים ממולח ומתוחכם, לא הפנים מעולם את הליכי פשיטת הרגל, לא הוריד במאומה את רמת החיים שלו, מכיוון שלדידו הוא 'עלה על השיטה': הוא ינהל משא-ומתן לנצח, ואם נתפס מפר צווים או 'לא מדייק' במצגים, הוא ישכור עוד עו"ד (או עוד רו"ח או ועדת ביקורת, או?) שיגן עליו ויגיש עוד בקשה תמוהה שתדחה עוד יותר את הקץ; ואם המשא-ומתן כשל, הרי זה בשל 'חוסר הבנתו' של המנהל המיוחד שעליו להתיישר עם רצונו של גרינפלד, 'חוסר ניסיונו' של המנהל המיוחד 'להחליק' העדפות נושים, ו'אי-כשירותו' של המנהל המיוחד לעצום עיניים להצעות הסותרות את דיני פשיטת הרגל".

אולם, טוען המנהל המיוחד, עו"ד שפירא: "האמת פשוטה ביותר: יוסף גרינפלד מציע לנושיו ולבית המשפט הליך אינסופי וסיפור שלא נגמר (never ending story), כשלגרינפלד - ובטח לעורכי דינו הזוכים לשכר-טרחה הולם - אין מה להפסיד. לדידם, דחיית הקץ כבר הפכה להיות שיטה, והמטרה מקדשת את כל האמצעים".

עוד מוסיף המנהל המיוחד, כי "כמעט שנתיים חלפו מאז הוגשה בקשת פשיטת הרגל בתיק זה, וגרינפלד לא טרח להצניע לכת או להוריד ברמת חייו. למעשה, עקשותו של גרינפלד לגור במגורי יוקרה מנקרי עיניים במגדלי אלרוב בתל-אביב, היא היא הסיבה העיקרית שבגינה לא ניתן כנראה להגיע להסדר בתיק".

"לגרינפלד יש סדרי עדיפויות אחרים. בעוד גרינפלד מתהדר במסכנותו, הוא שילם מאות אלפי שקלים לשני משרדי עורכי דין שיכפישו, יעלילו ו'ילכלכו' על המנהל המיוחד. הייתכן שמשרד עורכי דין אחד לא מספיק לייצוג החייב? מאין לגרינפלד אמצעים למימון ייצוג פזרני ובלתי דרוש-בעליל, שכצפוי מביא להגשת בקשות-סרק לא ענייניות כדוגמת זו שלפנינו?".

המנהל המיוחד טוען כי גרינפלד עדיין מתעקש להמשיך ולהתגורר בדירת הפאר במגדלי אקירוב, "שרק עלויות אחזקתה יכולה לפרנס משפחה שלמה", וכי כל התנהלותו של בהליך פשיטת הרגל, כמו גם במסגרת הליכי המשא-ומתן להסדר, כל כולה מכוונת כדי להבטיח את המשך מגוריו ומגורי רעייתו בדירת היוקרה. "זו מהות העניין, או כפי שתיאר זאת היטב גרינפלד באחת הפגישות: 'ייהרג ובל יעבור'", כותב המנהל המיוחד לבית המשפט.

מטעמו של גרינפלד נמסר: כי "בקשתו של גרינפלד להקמת ועדת ביקורת הוגשה לבית המשפט לאחר שנוכחנו כי המנהל המיוחד חזר בו מהסכמות שהושגו אצל המגשרת מטעם השופטת ורדה אלשיך, התנהל באופן הפכפך ולא עקבי, ובמקום למצות את ההליך, בחר להעלות דרישות בלתי סבירות. הסאה הוגדשה בבקשה האחרונה לאסור את גרינפלד בגין חוב לכאורה של 90 אלף שקל, ולאחר מכן נמחקה על-ידי המנהל המיוחד. גרינפלד בטוח כי בית המשפט יתייחס עניינית לבקשתו למנות ועדת ביקורת. התשובה לטענותיו של המנהל המיוחד תוגש לבית המשפט".

בקשת פשיטת הרגל

המנהל המיוחד: "גרינפלד אינו יכול או אינו רוצה להציג הסדר הנושים שהושג בגישור"

במסגרת הבקשה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב שהגיש המנהל המיוחד על נכסיו של יוסף גרינפלד, לקבוע מועד לדיון בבקשה להכרזה על גרינפלד כפושט רגל - נטען כי "בקשה זו מוגשת בסיומה של תקופה ארוכה ביותר של עיכוב הליכים, שבה ניתנה לגרינפלד הזדמנות הולמת של למעלה משנה לשם ניהול משא-ומתן להסדר עם נושיו; אלא שגרינפלד אינו יכול או אינו רוצה להציג להצבעת הנושים את ההסדר שאליו הגיעו הצדדים בגישור".

לדברי המנהל המיוחד, עו"ד עופר שפירא, "עד היום גרינפלד לא המציא לנושים הסכמים ומסמכים שהתחייב להמציא לפני שבעה חודשים, והלכה למעשה נמנע מלהציג לנושים נוסח כלשהו של הסדר להצבעה. בין גרינפלד לבין המנהל המיוחד לא מתנהל כל משא-ומתן, וכל שהות בשלב זה פוגעת באינטרס הנושים ובהליכי פשיטת הרגל".

העסקה בזבזנית

עוד טוען המנהל המיוחד, כי יש בסיס לחשד שגרינפלד מנצל את התקופה של המשא-ומתן לשם שיפור עמדות וגרימת נזקים לנושים. זאת, בין היתר בנושא מניותיה של קבוצת קרדן יזמות, באשר למעשים ומחדלים בחברות הפרטיות, ובכל הנוגע לפעילות המתבצעת באמצעות חשבון הבנק של אשתו, שאת הפעולות בו הוא מסרב להציג בפני המנהל המיוחד.

"בנוסף", כותב המנהל המיוחד, עו"ד שפירא, "גרינפלד לא טרח להצניע לכת, ממשיך להחזיק (ולשלם הוצאות-עתק) בגין מגורים בדירת מגורים מנקרת עיניים, מעסיק בעלי מקצוע בצורה בזבזנית ובלתי סבירה, כך שכל יום שחולף נוגס עוד ועוד במסת נכסיו".

השקעות כושלות בנדל"ן בחו"ל וחובות של 300 מ' ש'

עד לשנים האחרונות היה איש העסקים, יוסף גרינפלד, אחד האנשים העשירים בישראל. שווי מניותיו בקבוצת קרדן עמד בתקופת השיא על מעל 2 מיליארד שקל. אולם, הצניחה החופשית בערך המניות, בין היתר על רקע השקעות שכשלו בנדל"ן בחו"ל, הביאה לכך שחובותיו לבנקים, בהיקף של כ-300 מיליון שקל, עולים על שווי הבטוחות (עיקרן המניות בקבוצת קרדן) - והוא נקלע להליך של פשיטת רגל.

באוגוסט 2015, במסגרת ההליכים המשפטיים, מונה עו"ד עופר שפירא (שהגיש לבית המשפט את בקשת פשיטת הרגל נגד גרינפלד בשם בנק לאומי), למנהל מיוחד לנכסיו.

בהמשך לכך, החל מספטמבר 2015, הוטל על גרינפלד צו תשלומים חודשיים בסך 10,000 שקל לקופת כינוס הנכסים. סכום זה הוגדל בהסכמה לסך של 30 אלף שקל בחודש, החל מינואר 2016.

גרינפלד, כך נדמה, הצליח פעם אחר פעם לחמוק מהכרזה עליו כפושט רגל, והיה מצוי בשנה החולפת בעיצומו של משא-ומתן להגעה להסדר נושים סופי. אולם, הסיפור קיבל תפנית חדה בחודשים האחרונים לאחר שביולי השנה הגיש המנהל המיוחד לבית המשפט המחוזי בתל-אביב בקשה להורות על מאסרו של גרינפלד, לאחר שלטענתו החייב לא העביר לקופת הכינוס תשלומים בסך כ-90 אלף שקל, כנדרש. לפי הבקשה, החוב נוצר לאחר שגרינפלד לא העביר את התשלום החודשי המסוכם לקופת הכינוס, בסך 30 אלף שקל, מאז מאי.

3 דירות יוקרה שחוברו

בתוך כך, התברר, כי נסללה לכאורה גם הדרך למכירת דירת המגורים של גרינפלד במגדלי אקירוב בתל-אביב, בה הוא מתגורר עם רעייתו, ג'ורג'ט. זאת, לאחר שבנק אגוד, שהוא בעל שיעבוד על הדירה, הסיר בפתאומיות את התנגדותו למימוש הדירה, לאחר כשנתיים במהלכן הסכים עם בני הזוג גרינפלד, כי יש לאפשר להם להמשיך להתגורר בדירץ הפאר.

דירת המגורים של בני הזוג גרינפלד במגדלי אקירוב בתל-אביב, המורכבת משלוש דירות יוקרה רשומות שחוברו להן, היוותה את סלע המחלוקת בין המנהל המיוחד לגרינפלד לבנק אגוד, שהנו אחד הנושים.

שתיים מהדירות נמכרו במסגרת ההליך, ואולם מכירת הדירה השלישית - היוקרתית ביותר - עוכבה.

בשעה שעו"ד שפירא ביקש לממש את הדירה עוד בראשית ההליכים לפני כשנתיים, ולהכניס את הכספים לקופת הכינוס (וכן טען "היה ניתן לצפות מחייב הנקלע להליכי חדלות פירעון להעתיק את מקום מגוריו למגורים צנועים יותר") - בנק אגוד, שהוא בעל שיעבוד על הדירה וגם נושה בסכום משמעותי של ג'ורג'ט גרינפלד, טען כי יש להמתין עם מימוש הנכס, ואף הסכים עם בני הזוג על הסדר, שלפיו גרינפלד ואשתו יוכלו להמשיך ולהתגורר בדירה.

לפני כחודשיים, בשעה שעו"ד שפירא ממתין לתשובות מצד גרינפלד בנוגע להסדר החוב שנולד במסגרת המשא-ומתן, הגיש בנק אגוד בקשה למימוש דירת המגורים של בני הזוג גרינפלד.