שניים רבים והמנכ"ל מוכר: שלמה זהר מימש החזקות באיי.די.או

במקביל מימש אופציות ב-1.4 מיליון שקל ■ מאבק השליטה שהתפתח בחברת הנדל"ן הזניק את מניית איי.די.או בכ-30% מאז סוף חודש יולי

שלמה זוהר / צילום: תמר מצפי
שלמה זוהר / צילום: תמר מצפי

מאבק השליטה שהתפתח לאחרונה בחברת הנדל"ן איי.די.או גרופ  (ADO) הזניק את מניית החברה בכ-30% מאז סוף חודש יולי. המאבק עצמו, בין בעלת השליטה שיכון ובינוי לקוראי התיגר, משה (מיקי) דיין וקרן אפולו קפיטל, טרם הוכרע, אולם בינתיים מנצלים המשקיעים את העלייה החדה במחיר המניה למימוש החזקותיהם.

אחד מאותם משקיעים הוא לא אחר ממנכ"ל איי.די.או גרופ, שלמה זהר, שמכר לאחרונה בבורסה ומחוצה לה כ-218 אלף מניות של החברה (0.8% מההון) שהיו ברשותו, בתמורה ל-13.6 מיליון שקל. במקביל, מימש זהר למניות את מלוא האופציות שהחזיק ברשותו, בהשקעה של כ-1.4 מיליון שקל, כך שהתמורה נטו עבורו מהעסקה כולה מסתכמת ב-12.2 מיליון שקל לפני מס. הוא מחזיק כעת ב-0.1% ממניות איי.די.או, בשווי של כ-1.2 מיליון שקל.

זהר הגיע לקבוצת שיכון ובינוי בשנת 2010, אחרי ארבע שנות כהונה כיו"ר בנק דיסקונט, במטרה למזג את פעילות הנדל"ן של הקבוצה בברלין לתוך איי.די.או, שהייתה אז תחת שליטתו של עדי קייזמן. זהר רכש לאחרונה 7.5% ממניות חברת הדלק סונול, בהשקעה של 22 מיליון שקל, כחלק מקבוצת משקיעים שכללה גם את ג'ואי שוואבל ואלי עזור, ושרכשה בסך הכול 25% ממניות סונול, לפי שווי חברה של 300 מיליון שקל. את המניות רכשו השלושה מידי דודי ויסמן, שרכש באפריל אשתקד את מלוא הבעלות על סונול לפי שווי חברה של כ-306 מיליון שקל.

איי.די.או גרופ, שאותה מנהל זהר, עוסקת ברכישה ובהשכרה של דירות למגורים בעיר ברלין, ונשלטת כאמור בידי חברת הנדל"ן והתשתיות שיכון ובינוי שבשליטת שרי אריסון. שיכון ובינוי, שמחזיקה כיום ב-40% ממניות איי.די.או, הגישה בחודש שעבר הצעת רכש חלקית לכ-10% נוספים ממניות החברה הבת, במחיר של 56 שקל למניה, ובהשקעה כוללת של כ-154 מיליון שקל.

בעקבות פרסום הצעת הרכש החלו דיין ואפולו קפיטל לרכוש כמויות גדולות של מניות איי.די.או גרופ מגופים מוסדיים ומהציבור, והגיעו להחזקה כוללת של כ-37% בחברה (22% בידי דיין ו-15% בידי אפולו). הרכישה המסיבית הזניקה את מחירה של מניית איי.די.או לכ-66 שקל, קרי 18% יותר מהמחיר שהציעה שיכון ובינוי, ומסיבה זו הייתה אמורה מחר הצעת הרכש לפקוע מבלי שתיענה בידי הציבור והמוסדיים, שעדיין מחזיקים ב-23% ממניות איי.די.או.

עם זאת, היום הודיעה שיכון ובינוי על הארכת הצעת הרכש עד 25 בספטמבר, וזאת לאור המגעים שהיא מקיימת מאז השבוע שעבר עם נציגיו של דיין בנוגע להסכם אפשרי על שליטה משותפת באיי.די.או.

אפולו היא קרן פרייבט אקוויטי זרה גדולה, בעוד שעסקיה של משפחת דיין צמחו בשנים האחרונות בעיקר כתוצאה מפעילות בתחום הנדל"ן בגרמניה, וזה זמן היא מרחיבה את פעילותה בתחומי הנדל"ן והמלונאות.

ביולי האחרון חתמה משפחת דיין על עסקה לרכישת מלוא הבעלות בחברת מלונות אפריקה ישראל מידי אפריקה ישראל וקבוצת נץ, בתמורה לכ-415 מיליון שקל. צעד זה נתפס כקפיצת מדרגה בהיקף עסקיה, והוא השלים עבור המשפחה השקעה של כ-950 מיליון שקל בתחום המלונאות בישראל בתוך חודשים ספורים, לאחר שבתחילת השנה רכשה ארבעה בתי מלון מידי אותה חברה (אפריקה מלונות) תמורת כ-525 מיליון שקל.

למשפחה פעילות בתחומים רבים נוספים, ובהם תחנות דלק בארה"ב; עסקי רכב הכוללים סחר במכוניות משומשות באמצעות חברת טרייד מוביל; וכן מוסכים, יבוא תוספי דלק ושמנים וציוד למוסכים; כלים סניטריים ועוד.

מחזיקה 18 אלף יח"ד להשכרה

איי.די.או גרופ, הנסחרת בתל אביב, היא למעשה חברת החזקות, שמחזיקה ב-38.2% מהחברה הבת איי.די.או פרופרטיז (ADP), שמניותיה נסחרות בבורסת פרנקפורט לפי שווי של 1.82 מיליארד אירו (7.7 מיליארד שקל). נכון לסוף יוני, החזיקה איי.די.או פרופרטיז בכ-18 אלף יחידות דיור להשכרה ובכ-1,000 יחידות מסחר להשכרה בשטח כולל של כ-1.3 מיליון מ"ר, בשווי כולל של כ-2.6 מיליארד אירו.

את המחצית הראשונה של 2017 סיימה איי.די.או פרופרטיז עם FFO (רווח נקי מפעילות השכרה ובניכוי סעיפים חשבונאיים שונים) של 26.7 מיליון אירו, המשקף צמיחה של 34% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. צמיחה זו נבעה מגידול בהיקף נכסי החברה, מעלייה של 5.4% בהכנסות מנכסים דומים ומשיפור יחסי בהוצאות המימון.

מאז הספיקה איי.די.או פרופרטיז לגייס ביולי כ-400 מיליון אירו בהנפקת איגרות חוב, ולחתום על מזכר הבנות לא מחייב לרכישת 1,300 דירות מגורים (ביחד עם 60 יחידות של שטחים מסחריים) בתמורה כוללת של כ-205 מיליון אירו.

לפי תחזית שפרסמה איי.די.או פרופרטיז, גיוס האג"ח והשקעתו ברכישת נכסים מניבים נוספים יגדילו את ה-FFO השנתי לרמה של לפחות 62 מיליון אירו עד סוף 2017. משמעות התחזית היא שברבעון הרביעי צופה החברה FFO של כ-15.5 מיליון אירו, לעומת 13.6 מיליון אירו שנרשם ברבעון השני.

איי.די.או גרופ מחזיקה כאמור במניות החברה הבת בשווי כ-2.94 מיליארד שקל, ומאזנה (סולו) כלל בסוף יוני הון חוזר שוטף חיובי (נטו) של 304 מיליון שקל וחוב אג"ח של כ-1 מיליארד שקל. נתונים אלו משקפים שווי נכסי נקי חיובי (NAV) של כ-2.24 מיליארד שקל, או 81.65 שקל למניה.

בעלי המניות באיי.די.או גרופ
 בעלי המניות באיי.די.או גרופ