הסחורה הבעייתית שמכרו עו"ד אלי זהר ומיקי גנור לפרקליטות

אם הסדר עד המדינה של מיקי גנור בפרשת הצוללות וכלי השיט כולל גם תשלום על עבירות מס, הוא כנראה משתלם במיוחד ■ גילוי נאות

מיקי גנור / צילום: אילן אסייג
מיקי גנור / צילום: אילן אסייג

1. מה אנחנו יודעים, לפחות לעת עתה, על הסכם עד המדינה של מיקי גנור? לא הרבה. אנחנו יודעים שהוא ימסור את מה שימסור בעדותו ובתמורה ירצה שנת מאסר אחת בפועל בלבד וייקנס ב-10 מיליון שקל. בסופו של דבר, הסכם עד מדינה הוא גם הסכם כלכלי, מעבר להיבטים המשפטיים שלו וצלילה לחקר האמת. העבריין מוסר מידע ומקבל מהמדינה, קרי הפרקליטות, סוג של טובות הנאה - בין שמדובר בקיצור עונש ובין שמדובר במענקים כספיים. במקרה של גנור הוא שילם לכאורה 10 מיליון שקל קנס ולא קיבל מענק כספי, אבל ייתכן שזה לא בדיוק הסיפור. מענק כספי יכול להיות גם תשלום חלקי ולא מלא על עבירות כלכליות. הרי מי שהסכים לשלם 10 מיליון שקל, ייתכן שהרוויח הרבה-הרבה יותר.

2. אילה חסון חשפה בעבר בערוץ 10 את ההאשמות הכבדות נגד גנור: הוא שימש כנציג מספנה גרמנית (טיסנקרופ) בישראל משנת 2009 לאחר שמונה לתפקיד באמצעות התערבות שלא כדין של עובד מדינה בכיר; העביר כספי שוחד בתמורה למינויו כנציג המספנה; קיים קשר שוחד במשך שנים עם עובדי מדינה בכירים; וקשר קשר עם אחר, באמצעות שכירת שירותיו, כדי לקדם את עסקיו שלא כדין. חסון גם חשפה במקביל שגנור שימש במשך תקופה ארוכה כמעין ברוקר-מתווך הלוואות מבנקים אוסטריים, בין היתר לחברות ישראליות, וקיבל על התיווך הזה עמלות שמנות. כלומר, גנור ניהל במשך תקופה ארוכה עסקים גלובליים רחבי היקף, גילגל עשרות מיליוני שקלים אם לא מאות מיליוני שקלים. פעילות כזאת מחייבת אותו, כאזרח שומר חוק, להגיש מדי שנה דוחות למס הכנסה על הכנסותיו ולשלם מס בגינן. האם העבריין מיקי גנור, שהודה במסגרת העסקה איתו ששיחד עובדי מדינה בכירים, שילם גם מסים כחוק - הן על הכנסותיו כנציג המספנה הגרמנית והן על הכנסותיו מפעילותו הענפה בחו"ל בתיווך בהלוואות ובעסקי נדל"ן? האם במסגרת עסקת עד המדינה איתו, שנחתמה די במהירות, הספיקה רשות המסים לבדוק את שומות העבר שלו? האם התבקשה בכלל לעשות זאת על ידי הפרקליטות והאם עסקת עד המדינה עם גנור כוללת בכלל היבטי מס?

צריך לומר את הדברים בפה מלא: מיקי גנור הוא עבריין, עבריין ששיחד עובדי מדינה, שהרוויח מהשוחד הזה די הרבה כסף, וככל הנראה גם עבריין מס, עד כדי כך שהוא מוכן להיפרד מ-10 מיליון שקל בשביל לשבת בכלא כמה שפחות זמן. האם הציבור לא זכאי לדעת קצת יותר פרטים על העסקה הכלכלית שחתמה איתו הפרקליטות? והאם תשלום 10 מיליון שקל פוטר את גנור מבדיקת שומות המס שלו לאורך השנים האחרונות?

3. ושאלת השאלות: זה היה שווה? כלומר, האם המידע שסיפק ויספק גנור שווה את העסקה הזאת? הנה סיכום ביניים בעקבות המידע שסיפק גנור: דוד שרן, לשעבר ראש לשכתו וראש הסגל של נתניהו, נחקר בחשד שקיבל שוחד. זהו החשוד ה"בכיר" ביותר שנחקר בעקבות עדותו של גנור. עוד מעורבים שנחקרו: גרי חכים, איש עסקים פעיל ליכוד וגיסו של השר יובל שטייניץ; אביעד שי, לשעבר יועצו של שטייניץ; רמי טייב, יועץ פוליטי של השר שטייניץ; נתי מור וצחי ליבר, יועצי תקשורת. אם אלו הדגים שהעלתה הפרקליטות בחכתה בעקבות העסקה שלה עם גנור, הרי שמדובר, עם כל הכבוד לרשימת הנחקרים עד היום, בדגי רקק. לא מדובר בדמויות מרכזיות בפוליטיקה או בעולם העסקים הישראלי אלא בדמויות שמשקפות יותר את המנגנון הפוליטי-מפלגתי, במקרה הזה של הליכוד, את אופן הבחירה בו ואת מפעל הג'ובים שהוא מייצר בעקבות שיטת הבחירה.

אם זו התנובה שקיבלה הפרקליטות מגנור, השאלה מתחדדת: עסקת עד המדינה הייתה בכלל שווה? או.קיי, נחסכו עוד חקירות, נתפסו עוד מאכערים שתיווכו בשוחד בהיקפים יחסית נמוכים, אבל פתאום העבריין המרכזי, גנור בכבודו ובעצמו, יוצא מכל הסיפור הזה בזיל הזול.

4. עו"ד אלי זהר, מבכירי עורכי הדין בישראל, החליף את עורך הדין נתי שמחוני בייצוגו של גנור וחתם על עסקת עד המדינה עם הפרקליטות. זהר שימש ב-2009-2010 כפרקליטו של גנור, גם אם עסק בייצוג יחסית מינורי, עד שבא עו"ד דוד שמרון. ב-2009, כזכור, כבר היה גנור נציג המספנה הגרמנית. זהר ממהר לחתום על הסדר עד מדינה עם הפרקליטות עבור גנור, וככל שהזמן מתקדם מתברר שהוא סידר לו יופי של עסקה. מה ידע זהר על עסקיו הענפים של גנור? אה, כמובן, הכול תחת חיסיון עורך דין-לקוח, סעיף בחוק הקובע כי מסמכים או דברים שהוחלפו בין עורך דין ללקוחותיו, שיש להם קשר לשירות המקצועי שהוא מעניק, עורך הדין לא ימסור אותם לבית משפט או לכל מוסד משפטי אחר. המשמעות היא שייתכן גם שיש קופסה שחורה, שפרטיה לא ידועים. זה מזכיר את המושג "סודיות בנקאית" שהבנקים נתלים בו כדי לא לספק מידע על לקוחותיהם. ובכן, תחת אותה "סודיות בנקאית" ותחת אותו "חיסיון עורך-דין לקוח" נעשים לא מעט דברים שהם בבחינת כשר אבל מסריח במקרה הטוב.

5. השורה התחתונה: אם הסיפור יסתיים בחקירות של כמה אנשי דרג ביניים ומטה של המנגנון הפוליטי-מפלגתי, בהחלט יהיה ניתן לומר שעו"ד זהר וגנור מכרו סחורה מאוד לא מרשימה לפרקליטות. גנור ייצא מהכלא אחרי כמה חודשים, בניכוי שליש, וייתכן גם בניכוי הזמן שהוא מתוודה באיזשהו מתקן משטרתי; הוא עשוי לקבל פטור מבדיקת השומות שלו, ייפרד מ-10 מיליון שקל, אבל יישאר לבטח עם עשרות מיליונים - ושלום על ישראל. הוא פותח דף חלק עם חשבון בנק מעושר ומאושר.

6. שימו לב לשאלות שהפניתי למשרד המשפטים בעקבות התהיות שמעורר ההסדר עם גנור:

■ האם הסדר עד המדינה שהטיל קנס בהיקף של 10 מיליון שקל עם מיקי גנור כולל תשלום גם על עבירות מס?

■ האם הטלת הקנס בהיקף 10 מיליון שקל כמוה כהסדר מס סופי בכל הנוגע לשומות העבר של מיקי גנור?

■ האם במסגרת עסקת עד המדינה נבחנו היבטי המס של פעילות מיקי גנור באירופה?

■ האם שהותו של גנור במתקן משטרתי תנוכה מתקופת המאסר, בלי כל קשר לניכוי שליש כמקובל?

ואלה תשובות הפרקליטות: "מטעמים ברורים, לא נוכל להתייחס בשלב זה לשאלות המובאות בפנייה ואין בכך כדי לאשר או להכחיש דבר מן הנטען בה".

זו התחמקות ממש לא אלגנטית ממשרד שאמור לחרות על דגלו שקיפות. מה פתאום "מטעמים ברורים", ומה הם בדיוק הטעמים הברורים? השאלות לא התייחסו לסוגיות משפטיות אלא רק לסוגיות כלכליות של ההסדר עם גנור. האם הציבור לא זכאי לדעת את התשובות עליהן?

התשובה המתחמקת של משרד המשפטים רק מחזקת את טענתי שעו"ד זהר ומיקי גנור יצאו כשידם עליונה על הפרקליטות.

eli@globes.co.il