הסטארט-אפים של מאס צ'לנג': חממות חקלאיות וממשק לעיוורים

יזמי Kheyti שהגיעה למקום הראשון במחזור השני של מאס צ'לנג': "האמת על חקלאות בהודו היא שעבודה קשה אינה משתלמת. באנו לשנות את זה"

הייטק  / צלם: thinkstock
הייטק / צלם: thinkstock

המחזור השני של המאיץ מאס צ'לנג' ישראל הסתיים אתמול בטקס בו נבחרו ארבעה סטארט-אפים מצטיינים בתוכנית, שיקבלו סך כולל של חצי מיליון שקל.

למקום הראשון הגיעו שתי חברות. הראשונה היא המיזם Kheyti שהוקם על ידי יזמית הודית, והיא מפתחת חממות ייחודיות לחקלאות בהודו, שהן מודולריות - ניתן להתחיל מהקמה של חממה קטנה מאוד ולכן זולה מאוד, ולהתרחב בהמשך. החממות מגינות על הגידולים מפגעי מזג האוויר, וכך מאפשרים יבול רב יותר (עד פי שבע, לדברי החברה), בכמות מים מצומצמת. החברה מספקת לחקלאים גם ייעוץ ותמיכה בשיווק. באתר החברה נאמר כי "עבור החקלאי ההודי, עבודה קשה לא משתלמת. למרות שהם עובדים יומיום, שבעה ימים בשבוע, תמיד קורה משהו שפוגם ביבול או במחירי השוק".

החברה שהגיעה למקום הראשון עם Kheyti, היא Renewsenses, חברה ישראלית שהוקמה על בסיס טכנולוגיה שפיתח פרופ' אמיר עמדי האוניברסיטה העברית, מוסחרה על ידי חברת "יישום" והשתתפה גם במאיץ Braintech של איגוד חברות מדעי המוח בישראל (IBT). החברה פיתחה מספר מכשירים המתרגמים את תמונת המרחב לגירויים של צליל ומגיע, כדי לאפשר לעיוורים התמצאות במרחב. כך למשל, אחד המוצרים של החברה הוא מקל הליכה לעיוורים, אשר מתרגם מדידה של מרחק מקיר או מחפץ מסוים, לצליל או לרטט בעוצמות המשתנות לפי המרחק. מטרת החברה, על פי הצהרתה, היא לאפשר לעיוורים לחקור את סביבתם באופן שאינו פולשני לסובבים אותם.

במקומות השלישי והרביעי זכו החברות 6degrees המפתחת טכנולוגיה המאפשרת לקטועי ופגועי ידיים להשתמש במכשירים דיגיטליים וחברת Catalytic המפתחת טכנולוגיה ליצור ירוק של אלכוהול מאוויר ומים. הן זכו בפרס של 100 אלף שקל כל אחת.

מבין 52 החברות שהשתתפו בתוכנית ההאצה השנייה בירושלים, עשר החברות שדורגו כמובילות ייסעו לבוסטון וניו יורק לשבועיים מרוכזים של מפגשים אסטרטגים עם משקיעים, חברות ושותפים פוטנציאליים הרלוונטיים לתחומי הפעילות של החברה.

זאב אלקין השר לירושלים ומורשת ציין כי היום מסיימים 52 סטארט-אפים את המחזור השני של האקסלרטור הבינלאומי מס צ'לנג' בירושלים, מתוכם 7 סטארט-אפים שהגיעו מחול" על מנת לזכות בהכשרה היוקרתית. "יחד עם האצה בהתפתחותן של חברות מובילות כדוגמת מובילאיי, רפאל ומדינול, אנו עדים להתפתחות משמעותית של האקוסיסטם הטכנולוגי הירושלמי. משרד ירושלים ומורשת משקיע משאבים רבים בפיתוח תחום ההיי-טק והתעסוקה המתקדמת על מנת לקדם את יתרונותיה היחסיים של ירושלים בתחומים אלו ולהביא אותה להיות אחת הערים המובילות בעולם".

ישראל גנות, מנכ"ל מסצ'אלנג' ישראל ציין כי החברות הזוכות ורשימת עשרת החברות המצטיינות, מביאות לידי ביטוי את המאמצים שעושה מסצ'אלנג' להגברת הגיוון בחדשנות טכנולוגית וחברתית ממגוון רחב ככול האפשר של תחומים, תוך עידוד יזמות באופן חוצה מגזר ומגדר. כמו בתוכנית הראשונה גם בתכנית ההאצה הנוכחית שליש מהיזמים היו נשים והמשתתפים בתוכנית הגיעו ממדינות שונות ובעולם ובישראל ממרכז הארץ ומהפריפריה".