גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הזמנות של כחצי מיליארד לילות: מנכ"לית בוקינג על מחירי המלונות

ג'יליאן טאנס דוחה את הטענה שמדובר בדואופול בינלאומי, לא מבינה את התלונות על העמלות שנגבות, ומתעקשת שמחירי בתי המלון לא מיישרים קו כלפי מעלה ■ ראיון

ג'יליאן טאנס / צילום: איל יצהר
ג'יליאן טאנס / צילום: איל יצהר

מי שעומדת בראש חברת תיירות גדולה, היית מצפה שתספר על חופשות במקומות אקזוטיים ובלתי מוכרים שבהם ביקרה לאחרונה. אך למרבה הפלא, החופשה האחרונה של מנכ"לית בוקינג קום, ג'יליאן טאנס, הייתה דווקא בניו-יורק.

- ניו-יורק?

"יש לי שלושה ילדים קטנים יחסית, ואנחנו צריכים למצוא מקומות שמתאימים להם. עכשיו הם קצת גדלו (בני 5, 7 ו-12), כך שיכולנו לשהות איתם בניו-יורק. בפעם הקודמת היינו באיטליה. מכיוון שהם חצי סיניים (מוצאו של בעלה מהונג-קונג, ה' מ'), היינו גם הרבה באסיה".

- החופשה שלך מתוכננת מראש, כמו שממליצים למי שרוצים להשיג מלונות במחירים סבירים?

"לא, דווקא הזמנו ברגע האחרון".

- מהמידע שיש לכם ממערכת ההזמנות של האתר - הזמנה ברגע האחרון היא לא משהו שאופייני יותר לצעירים?

"לא. אנשים עושים את זה יותר ויותר. בכלל, אנחנו רואים שאנשים רוצים להיות יותר אקטיביים בחופשה שלהם, לכן הם הרבה פעמים יזמינו את המלון ללילה הראשון מראש, אבל את מקומות הלינה הבאים במהלך הטיול, הם יזמינו תוך כדי. זה מאפשר להם להיות גמישים בחופשה".

טאנס הגיעה לאחרונה לישראל לרגל רכישת הסטארט-אפ הישראלי אווצ'ר (Evature) על-ידי בוקינג. הסטארט-אפ פיתח סוכן וירטואלי בשם אווה, המתקשר עם המשתמשים, ועל-פי העדפותיהם, ממליץ להם לאן לנסוע. "אנשים מחפשים יותר חוויות", מסבירה טאנס. "אם את חושבת על יעד לנסיעה, זה ייקח לך הרבה זמן, ואנחנו חושבים על איך אנחנו יכולים להקל על אנשים למצוא את היעד. לאווצ'ר יש מומחיות בזה".

חלק מאנשי הצוות של אווצ'ר, אומרת טאנס, כבר עברו לאמסטרדם, שם שוכן מטה החברה, ותהיה גם תנועה הפוכה: עובדי בוקינג באמסטרדם יעברו לתל-אביב. כרגע מדובר באנשים בודדים, אך טאנס מבהירה שבוקינג מתעתדת להעמיק את השקעותיה בתחום הבינה המלאכותית בכלל, ובתל-אביב כמרכז פיתוח בפרט, והרכישה היא צעד ראשון במסגרת הקמת מרכז בישראל. סכום הרכישה, אגב, לא פורסם.

המהלך משתלב בכלי נוסף שפיתחה בוקינג באחרונה, בוקינג אקספיריינס: זהו שירות הפועל בחמש ערים גדולות בעולם - אמסטרדם, לונדון, פריז, ניו-יורק ודובאי, והוא מבוסס על כך שבעת שהותו של לקוח באחת הערים הללו, מוצעות לו אטרקציות הנמצאות סביבו, שאליהן הוא יכול לרכוש כרטיסים מבלי לעמוד בתור.

- איזו מגמה אתם מזהים בתיירות?

"כאמור, אנשים מחפשים להיות אקטיביים בחופשה שלהם ולכן אנו מציעים להם אפשרויות, עוזרים להם לקבל החלטות לא רק לגבי לאן ללכת, אלא גם לגבי מה לעשות בחופשה".

טאנס מתקשה להצביע על יעדי תיירות שהפכו להיות פופולריים יותר בשנים האחרונות, אך בכל זאת מצביעה על איסלנד כעל יעד צומח, וכן על יוון, שתפסה את מקומה של טורקיה על מפת התיירות בשל הפיגועים שהתרחשו בה. "בכלל", היא אומרת, "רואים שאירועים גלובליים משפיעים על מצב התיירות ולא רק כשיש פיגועים. הברקזיט, למשל, השפיע על בריטים לצאת ליותר חופשות מקומיות".

- והיה גידול בתיירות בבריטניה בשל צניחת הפאונד?

"נכון. אנחנו יכולים לראות שאנשים עושים בחירות שונות בהתאם למה שקורה".

איך השפיעה בוקינג על המחירים?

בוקינג החלה כסטארט-אפ באמסטרדם לפני כ-20 שנה וב-2005 נרכשה על-ידי ענקית התיירות האמריקאית פרייסליין תמורת 135 מיליון דולר. מאז, פרייסליין רכשה (או הקימה) שורה של מותגים נוספים בתחום התיירות והזמנת המלונות וביניהם מנוע חיפוש הטיסות קאיאק (Kayak), אגודה (Agoda), המציעה הזמנת חדרי מלון ושירותי תיירות באסיה בעיקר, רנטלקארס (rentalcars) - חברה להשכרת רכבים ועוד ועוד.

מבין כל המותגים הללו בוקינג היא הגדולה ביותר: יש לה מאגר של 1.4 מיליון מלונות ונכסים, ומדי יום מבוצעות דרכה 1.2 מיליון הזמנות של חדרי מלון ושירותים אחרים. ב-2016 כולה הסתכם מספר הלילות שהוזמנו דרך בוקינג ב-555 מיליון (!). החברה אחראית לחלק גדול מרווחיה של פרייסליין, שרק בשנת 2016 הסתכמו בכמיליארד דולר.

טאנס, 46, עובדת בחברה מאז 2002. בתפקידה האחרון שימשה כנשיאת בוקינג קום וכסמנכ"לית תפעול, ולפני כשנה מונתה למנכ"לית. היא מהבכירות בעולם התיירות ומתוגמלת בהתאם: בשנת 2016 עמד שכרה על לא פחות מ-17.1 מיליון דולר. עמדתה הבכירה ושנותיה בחברה מאפשרות לה להתייחס לביקורת החריפה על ההתפתחויות בשירותי התיירות אונליין, ונסביר.

ההזמנות הדיגיטליות של חדרי מלון אומנם הקלו מאוד על חייו של תייר שמחפש מקום לינה, אך גם יצרו תחום שנשלט ברובו המכריע בידי שני ענקים - פרייסליין ואקספדיה (שמפעילה אף היא מספר לא מבוטל של תתי מותגים, וביניהם ,Hotels.com ,trivago ,Venere.com ,Travelocity Orbitz). שווי השוק של הענקיות הללו משקף את עוצמתן ועומד על 90 מיליארד דולר (פרייסליין) ו-22 מיליארד (אקספדיה).

ניתוח עיתונאי שנעשה בפורבס בהסתמך על הדוחות הבורסאיים של פרייסליין רק מחדד את התמונה: בוקינג, לפי הניתוח, היא הפלטפורמה הפופולרית בעולם להזמנת לינות באונליין ולהיט תיירותי שגדל במהירות ובהתמדה גם בתחומים משיקים; למשל הזמנת לינות בנכסים שאינם בתי מלון (בסגנון Airbnb). ובבוקינג, נציין, כבר רשומים 640 אלף נכסים כאלה.

לקוח הקצה אינו יודע שרוב האתרים שבהם הוא בודק מחירי מלונות שייכים בעצם לאותה קבוצה אם, ומגיע למסקנה ש"זה המחיר". שאלה לא פחות חשובה היא האם המחירים "מיישרים קו" לאור העובדה שהם משווקים בעיקר דרך אותם שני צינורות גם אם בשמות שונים. במילים אחרות, האם נוצר דו אופול בינלאומי ועתיר עוצמה שגורם למלונאים ולמחירים ליישר קו "כלפי מעלה"?

טאנס דוחה את הדברים בתוקף. "לא מדובר בדואופול", היא אומרת, "הן פרייסלין והן בוקינג בתחום פעילותה - מחזיקות באחוז חד ספרתי בהיבט של נתח שוק. קיימות חלופות רבות ומגוונות לאנשים המזמינים חבילת תיירות ברחבי העולם. תעשיית התיירות מוערכת בכטריליון דולר מדי שנה. אם בוחנים את התוצאות הפיננסיות שלנו, אפשר לראות שהחלק שלנו מהווה שבריר קטן מאוד מן הענף".

- את מתייחסת בנתון הזה לכלל ענף התיירות. בואי תתייחסי רק להזמנת הלינות באונליין: אין מחלוקת שבוקינג שולטת בשוק הזה ביד רמה.

"שוב, ענף התיירות העולמי מוערך בטריליון דולר ובוקינג היא בקושי שבריר מהענף הזה. יש אלפי חברות ושחקנים בשוק הזה והתחרות חיה וקיימת. גם התחרות בעולם האונליין מאוד אינטנסיבית מאחר שהמתחרים - משחקנים ותיקים ועד סטרט-אפים - הם במרחק הקלקה אחת. אנו מברכים על התחרות כי זה שומר על כך שהצוותים שלנו עובדים קשה כדי להיות חדשניים וכדי להבטיח את זה שהתיירות הגלובלית תהיה זמינה ונגישה לכולם".

- אתם כל-כך גדולים, שהתייר פוגש בכם בכל מקום: כשהוא מזמין טיסה, כשהוא מזמין לינה, כשהוא רוצה לשכור רכב. תייר סטנדרטי ממש יתקשה לחמוק מהשימוש במוצרים שלכם.

"זה נכון, אבל זה לא שיש לנו את כל האלמנטים של תיירות. פרייסליין פעילה בארצות-הברית, בעוד שאגודה באסיה. יש לנו שורה של מותגים שבסופו של דבר כולם יחד, משפרים את השירות ללקוח, אבל זה לא שאנו נמצאים בכל מקום".

מי שמתלוננים מרה על ההתנהלות של בוקינג - או ליתר דיוק העמלות שלה - הם בתי המלון. 'אם אתה לא שם, אתה לא קיים' מסביר מלונאי את הדילמה במשפט וטוען כי העמלות יכולות להגיע גם ל-15%.

- בתי מלון כועסים על גובה העמלה שבוקינג גובה מהם. מה יש לך לומר על זה?

"לבתי מלון מאוד קשה לשווק את עצמם, והשימוש בשירות של בוקינג נותן להם ערוצי שיווק. אל תשכחי שרוב התיירים שמגיעים לבית מלון, הם אורחים שמגיעים בפעם הראשונה, והם הגיעו באמצעות בוקינג. לבתי מלון הרבה יותר קשה להגיע לאורחים האלה בעצמם. בכלל, אנחנו משקיעים הרבה מאוד בשותפים שלנו, והשותפים שלנו אוהבים את זה, כי זה עוזר להם".

- אולי בתי המלון אוהבים את זה, אבל לא את העמלה.

"אנחנו גובים עמלה רק אם בוצעה הזמנה. אנו מספקים להם מערכת שלמה של ניהול מחיר, של דירוג, שמאפשר להם להיות יותר יעילים, כי יש לנו הרבה ניסיון".

- לא פעם קורה, שאם לקוח מתקשר לבית המלון ישירות, הוא יוכל לקבל מחיר נמוך יותר מאשר דרך בוקינג.

"אני לא יודעת איפה נתקלת בזה, אבל במדינות רבות יש רגולציה שלא מאפשרת את זה".

- ללקוח הקצה כנראה פחות אכפת שבית המלון משלם עמלה. מה שמטריד אותו זה שבסוף העמלה מגולגלת אליו דרך המחיר הסופי.

"יש הרבה אלמנטים שמשפיעים על המחיר, והעמלה היא לא חלק מזה. בתי מלון מוציאים כל-כך הרבה על פרסום, אז דווקא העמלה היא זו שתשפיע?".

- האם את מכירה בתי מלון שלא משתמשים בבוקינג?

"אני חושבת שיש רק מעטים מאוד, שהם כנראה מיועדים לקהל מאוד ספיציפי".

לאחרונה החלה בוקינג קום גם לשווק הום שרינג - צורת אירוח שמאפשרת לתיירים לשכור בתים פרטיים או חדרים בהם בסגנון של Airbnb.

- יש לכם אבחנה איזה סוג של תיירים מעדיפים להיות בבתים ואילו במלונות?

"הפלטפורמה שלנו מציעה היצע רחב של נכסים. מה שאנו מזהים, ושקורה די הרבה, זה שאנשים מחפשים סוג מסוים של נכס ולבסוף בוחרים באחר. למשל, אנשים מחפשים חדר במלון, אך לבסוף בוחרים בבית. זה תלוי כמובן גם בסוג הטיול".

- Airbnb היא מן הסתם מתחרה קשה.

"זו מתחרה, לא יודעת אם קשה, אך לכל הדעות מתחרה. נכון שאצלנו זה לא באותו היקף כמו ב- Airbnb, אך זה גדל, ואנו מרגישים שאנחנו יכולים להציע משהו יותר טוב כי יש לנו שירות מאוד נוח. אותו השירות שאנחנו מעניקים לגבי חדר במלון, אנו מעניקים גם למי שמחפשים הום שרינג".

- כש-Airbnb הפכה לגורם דומיננטי בשוק, זה השפיע על הביקוש למלונות?

"ראינו את זה במספרים, אבל אנחנו צומחים. היום יש לבוקינג קום הרבה נכסים כאלה, גם בישראל".

אגב, בצד השני של סקאלת השכרת הבתים - הלקוח העסקי - בוקינג דווקא מתקשה. לא אחת, החברות שמטעמן נוסעים אותם אנשי העסקים, קשורות לבתי מלון מסוימים, ואז החברות מבצעות את ההזמנה ישירות מול בית המלון ולא דרך בוקינג.

בראיון עבר שנתנה אמרה טאנס כי רק 1 מכל 5 אנשי עסקים משתמש בבוקינג כשהוא נוסע. במישור הזה, בוקינג מרכזת עתה מאמץ בניסיון להביא שינוי בהתנהלות חברות עסקיות.

מע"מ? לא בישראל

התייר הישראלי מרבה להשתמש בשירותי בוקינג, וכשבוצעו הזמנות למלונות בארץ נוצרה בעיה. החברה, מתברר, פרסמה מחירים שלא כללו את המע"מ. את התוספת הזאת נדרש התייר הישראלי לשלם כשהוא הגיע למלון, עניין שרק בודדים היו מודעים לו ועורר תרעומת רבה. לאחרונה, אף נקנסה על כך החברה בידי הרשות להגנת הצרכן ב-2.5 מיליון שקל. "אנחנו פועלים לפי החוק", טאנס מתגוננת. "אנחנו פועלים בשקיפות. אנחנו מציינים את המחיר הרלוונטי ללקוחות מחוץ לישראל (שאינו כולל מע"מ, ה', מ'), ומציינים שהוא אינו כולל את המע"מ. אם נכלול את המע"מ במחיר, זה יהיה יקר יותר, ואז הלקוח אולי יקבל החלטה אחרת".

- זה מאוד מתסכל מבחינת הלקוח לדעת שהוא אמור לשלם מחיר מסוים, ואז להידרש לתוספת.

"אנחנו מציינים את זה, כדי שאנשים יבינו מה הם הולכים לשלם".

- אם כך, למה נקנסתם?

"כי דרשו מאיתנו שזה יהיה בשורת המחיר, ציון העובדה שזה לא כולל מע"מ. יחד עם זאת, אם זה יהיה בשורת המחיר, תהיה בכך הצגה לא נכונה של המחיר ללקוח מחוץ לישראל".

- אחד האלמנטים החזקים בבוקינג קום הוא הביקורות של האורחים. איך אתם מפקחים על כך שהביקורות יהיו אותנטיות?

"ראשית, אורח יכול לתת ביקורת רק אם הוא שהה במקום האירוח, ועל כך אנחנו יכולים לפקח. שנית, כל ביקורת תיכנס, בתנאי שהיא בשפה ראויה. חשוב שהלקוחות יקראו ביקורת".

- באחרונה התחזקה תופעת האקטיביזם נגד תיירות. זה הגיע גם אלייך הביתה, כששלט מחאה נתלה בבניין שבו את מתגוררת, באמסטרדם.

"זה קיים במקומות שמאוד עמוסים בתיירות, כמו ונציה או ברצלונה. התחלנו בתוכנית חשיבה לתיירות בת-קיימא, ואנו מקיימים סשנים בנושא. אנחנו מקדישים לכך הרבה מחשבה והרבה אנרגיה. אנחנו מעודדים אנשים לחוות את העולם, אבל לפני הכול, חשוב שיישאר להם עולם לחוות אותו".

עוד כתבות

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

דיווח: לפחות 33 נהרגו בתקיפה ישראלית בחלב, בהם אנשי חיזבאללה ואזרחים

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר