"הפחתת מרווח השיווק בבנזין תביא לביטול ההנחות בתחנות"

כך טוענות חברות דלק קטנות לקראת החלטה על הפחתה נוספת במרווח ובמחיר לצרכן, שצפויה לקבל ועדת המחירים של משרדי האוצר והאנרגיה ■ החברות גם טוענות כי ההחלטה תפגע בתחרות

דלק  / צלם: רויטרס
דלק / צלם: רויטרס

מרווח השיווק בדלק, שמתעדכן פעם בחמש שנים על ידי ועדה של משרדי האנרגיה והאוצר, צפוי לרדת בחודשים הקרובים ירידה נוספת, כך נודע ל"גלובס". בשבוע שעבר הגישו חברות הדלק את תגובותיהן לקראת פרסומה של טיוטת חישוב המרווח לקראת שימוע. עדכון המרווח - שהוא הפער בין המחיר שבו תחנות הדלק קונות אותו לבין המחיר שהן גובות - ישפיע ישירות על מחיר הדלק לצרכן הסופי וייכנס לתוקף בתחילת השנה הבאה.

מרווח השיווק, המחושב על ידי ועדת המחירים של האוצר ומשרד האנרגיה, התעדכן לאחרונה ב-2012, אז המליצה הוועדה להוריד אותו ב-25%. מאז המשיך המרווח לרדת, עקב היותו צמוד למדד המחירים לצרכן ולשיעור ההתייעלות של 1% מדי שנה שנקבע עבור חברות הדלק באותה תקנה. כיום עומד מרווח השיווק על 10% ממחיר לליטר בנזין, כלומר כ-60 אגורות לליטר.

בעוד מרווח השיווק יורד מדי שנה, שיעור המס שגובה הממשלה על הדלק עולה. כיום מגיע המיסוי על ליטר בנזין - בלו ומע"מ - ל-65%.

אם אכן יירד מרווח השיווק, על פניו מדובר בבשורה לצרכנים, ואולם בחברות הדלק, בעיקר בקטנות, מתארים תמונה שונה. "מדובר בלא פחות משערורייה", אמור ערן וקנין, מנכ"ל רשת תחנות דלק טן. "הורדת מרווח השיווק תפגע ביכולת שלנו להמשיך ולתת את ההנחה שאנחנו נותנים ללקוחות שלנו ובסוף היא תעלה את יוקר המחיה.

"לא אוכל לספוג הורדה נוספת במרווח השירות מבלי שזה ייפגע בהנחות שאני נותן. העלויות של תחנות דלק רק עולות בשנים האחרונות. שכר המינימום עלה, עלויות תחזוקת התחנה בהיבט איכות סביבה עלו, הארנונה מרקיעה שחקים, והמרווח יורד. היכולת שלי כחברה מחוללת תחרות לתת הנחה ללקוח הולכת וקטנה. אין לי ברירה".

גורם בענף האנרגיה אמר בשיחה עם "גלובס": "אם מסתכלים על הדוחות של חברות דלק, רואים כי לא מדובר בבוננזה, אחרת החברות לא היו מחליפות כל כך הרבה ידיים. מספיק הורדה של 10% במרווח השיווק כדי להוציא כמה מחברות הדלק הקטנות מהענף. כל אגורה במחיר הדלק היא מאות אלפי שקלים בחודש ברווח של חברות הדלק - אין להם מאיפה להביא את זה".

"אין תחרות מספקת בין תחנות התדלוק על המחיר לצרכן באזורים שבהם נוכחות רק ארבע החברות הגדולות. ואולם, כשהשחקן הקטן נכנס גם החברות הגדולות מורידות מחיר", כך עולה מדוח הריכוזיות בענף התדלוק שפרסמה רשות ההגבלים לפני חודשיים. החברות הקטנות, שצריכות להתאמץ יותר, נותנות לצרכנים הנחה משמעותית יותר מהמחיר המפוקח, בין היתר בכך שאינן גובות תוספת על שירות מלא.

נוסף על כך, ענף התדלוק מאופיין בריכוזיות גבוהה שבה חברות הדלק הגדולות, פז, סונול, דור אלון ודלק, מחזיקות כ-84% מהשוק ולא קיימת תחרות משמעותית ביניהן. כאמור, לריכוזיות הענף יש ביטוי בשיעורי ההנחה שנותנות החברות לצרכן הסופי.

ממשרד האנרגיה נמסר: "תהליך בדיקת הנתונים הכלכליים בעיצומו. ההחלטה על עדכון מרווח השיווק תתקבל על ידי שר האנרגיה ושר האוצר על בסיס המלצת ועדת המחירים המשותפת, רק לאחר סיום הבדיקה בהתאם לחישובים הרלוונטיים".

הרכב מחיר ליטר בנזין
 הרכב מחיר ליטר בנזין