"קרן ברוש רוצה לעשות סיבוב על קמהדע ולהותירה ללא אופק"

כך טוען מקורב להנהלת החברה, שהקרן האקטיביסטית רכשה כ-6% ממניותיה ■ ברוש דיווחה לרשות ני"ע בארה"ב כי היא בדיאלוג עם קמהדע

עמיר לונדון / צילום: נטי לוי
עמיר לונדון / צילום: נטי לוי

בשבוע שעבר רכשה קרן ברוש האקטיביסטית 6.2% מחברת התרופות קמהדע, והודיעה על כוונתה להיות פעילה בחברה. הקרן, המנוהלת על-ידי אמיר אפרתי, הצהירה בדיווח שלה ל-SEC (רשות ני"ע בארה"ב), כי היא מנהלת דיאלוג עם קמהדע  לגבי האופן שבו ניתן להשיא ערך לחברה. ברוש, ששווי המניות שרכשה עומד על כ-40 מיליון שקל, ביצעה לאחרונה מהלכי כניסה דומים לחברות אלקוברה, פריון ומטומי.

הדיאלוג אולי מתנהל בינתיים באופן קורקטי (והקרן אף מסרה כי אין לה טענות למנכ"ל, עמיר לונדון), אולם מתברר כי גורם המקורב להנהלת קמהדע אינו מרוצה מהמהלך. "קרן ברוש אולי רשמה הישגים בהשקעות באג"ח של קרדן אן.וי ואי.די בי, אולם זו חוכמה קטנה", נאמר על-ידי אותו גורם שפנה ל'גלובס". "מהאג"ח של אדריאל הם גורשו, ובהשקעות שביצעו במניות הם עוד לא הראו שום הישג. לא באלקוברה, לא במטומי ולא בפריון. כל מה שברוש רוצה הוא לעשות סיבוב פיננסי על חברת ביומד מהמוצלחות שקמו פה, להפסיק השקעה במחקר ופיתוח כדי לגרוף רווח גבוה יותר, ולצאת מן החברה כשהיא מותירה אותה ללא אופק קליני ועסקי".

גורמים המקורבים לנציגות האג"ח באדריאל מסרו כי בזכות. כניסתה של ברוש, שולם החוב בזמן ונמנע הסדר חוב. לגבי פריון ברוש לא הייתה אקטיביסטית בחברה. 

קרן ברוש
 קרן ברוש

צניחה במניה בעקבות כישלונות

מניית קמהדע צנחה כ-40% בשלושת החודשים שקדמו לביצוע ההשקעה של ברוש, והיא נסחרת כיום לפי שווי של 185 מיליון דולר. הירידות החדות במניה הגיעו על רקע כישלון החברה בניסוי קליני במוצר לאמפיזמה תורשתית הניתן באינהלציה, ומאוחר יותר כישלון שלה ברישום המוצר לשיווק באירופה, מהלך שהיא העריכה כי תוכל להשלים למרות האי-עמידה ביעדי הניסוי, אך התברר כי טעתה.

מאידך, קמהדע רשמה הצלחה גדולה במוצר המוביל שלה, גם הוא לאמפיזמה תורשתית אולם ניתן בעירוי, אשר משווק בארה"ב דרך השותפה שייר. תחזיות החברה הן להכנסות של 100 מיליון דולר ב-2017 ולמעבר לרווחיות, בעיקר על רקע מוצר זה. כמו כן הצליחה קמהדע ברישום לשיווק של מוצר לטיפול בכלבת, אשר צפוי להתחיל להימכר בקרוב, ועשוי להניב הכנסות של עשרות מיליוני דולרים בשיא.

קרן ברוש לא ציינה עדיין מה תהיה האסטרטגיה שלה בחברה, ואם אמנם תשאף לעצור את המו"פ הקיים כדי למקסם רווחים. אסטרטגיה כזו היא אפשרית בחברה, שכן המוצר המוביל אמנם רווחי, אולם מאידך, חלק משמעותי מן השווי של החברה נשען על חלום פיתוח המוצרים הנוספים, כך שדרך קלה לא תהיה לקרן אם תבחר בכיוון הזה.

קרן ברוש האיצה תהליכים של החלפת הנהלה באלקוברה ובמטומי, ומעורבותה הגבירה את קצב חיפוש היעדים לרכישה או למיזוג באלקוברה. 

"ברוש אינה פימי. מילא כשקרן ברוש מנסה לנצל משבר רגעי או שווי נמוך של חברות, אבל במקרה של קמהדע זה על גבול החוצפה. יש לשים סוף להתנהגות כזו", אומר הגורם המקורב להנהלת קמהדע.