צים שירותי ספנות נקנסה ב-300 אלף שקל בגין זיהום הים בשמן

בנוסף, בית המשפט הטיל קנס בסך 15 אלף שקל על חברת Kateland Navigation SA, בעלת האונייה המזהמת, וקנס בסך 25 אלף שקל על המכונאי הראשי שלה ■ צים: "אירוע חריג שנבע מטעות אנוש"

בית משפט השלום בחיפה הרשיע את חברת צים שירותי ספנות ואנשי צוותה בזיהום ים בשמן והורה להטיל עליה קנס בסך 300 אלף שקל.

כתב האישום הוגש על-ידי המשרד להגנת הסביבה נגד חברת צים, שהפעילה את האונייה שזיהמה מי ים בשמן; נגד חברת Kateland Navigation SA, בעלת האונייה; ונגד אנשי הצוות שהיו על האונייה - רב-החובל והמכונאי הראשי.

המקרה אירע באוגוסט 2015, במהלך תדלוק האונייה צים וונקוור בנמל חיפה. צוות האונייה לא וידא כי פתחי הניקוז בסיפון הספינה סגורים, וכתוצאה מכך פרץ שמן מצינור האוורור של שני מכלי דלק והגיע לים. כמות השמן שהגיעה לים מוערכת בכ-8-10 טון.

שמן או כל סוג דלק אחר נחשב למזהם מאוד עבור הסביבה הימית. למרבה המזל, הזיהום התרחש בתוך שטח הנמל ולא פגע באיכות הסביבה של חופי הרחצה הסמוכים, אך כן הביא לפגיעה בתפקוד הרציף של נמל חיפה ולזיהום של הסביבה הימית.

הקנס הגבוה ביותר על עבירות דומות הוטל על חברת הספנות האיטלקית MSC terle, ששילמה למעלה ממיליון שקל.

בנוסף לקנס הכבד שהוטל על צים, בית המשפט הטיל קנס בסך 15 אלף שקל על החברה שבבעלותה נמצאת האונייה וקנס בסך 25 אלף שקל על המכונאי הראשי שלה. לצד זאת, בית המשפט ביטל את הרשעתו של רב-החובל של האונייה, אך חייב אותו בפיצוי בסך 25 אלף שקל ושירות לתועלת הציבור בהיקף של 50 שעות.

כספי הקנסות והפיצוי יועברו לטובת הקרן למניעת זיהום ים במשרד להגנת הסביבה. 

צים: "אירוע חריג"

מחברת צים נמסר בתגובה: "מדובר על אירוע חריג משנת 2015, שנגרם עקב תקלה שנבעה מטעות אנוש. צים ערכה בדיקה פנימית מיידית והפיקה מסקנות מן האירוע למניעת הישנותו.

"צים פועלת על-פי התקנות הבינלאומיות המחמירות ביותר בנושא מניעת זיהום ים, ומפעילה מערכות פיקוח וניטור מתקדמות בכל אניותיה. הגנה על הסביבה הימית היא מערכי היסוד של החברה, כחלק מתפיסת האחריות התאגידית שלה".