מחקר: 80% מהבנקים המרכזיים בוחנים הנפקת מטבע דיגיטלי

עפ"י מחקר חדש שנערך באוניברסיטת קיימברידג', אחד מכל 5 בנקים מרכזיים בעולם מסר כי עד שנת 2019 הוא ישתמש בטכנולוגיית הבלוקצ'יין, שעל בסיסה פותח הביטקוין ■ ביטקוין - איך משקיעים במטבע הוירטואלי

ביטקוין / צילום: רויטרס
ביטקוין / צילום: רויטרס

יותר מ-80% מהבנקים המרכזיים בעולם בוחנים כיום אפשרות של הנפקת מטבע דיגיטלי - כך עולה מדוח של מחקר בינלאומי מקיף ראשון מסוגו בנושא של בלוקצ'יין, שנערך על ידי ד"ר גאריק היילמן ומישל רוש מבית הספר לעסקים באוניברסיטת קיימברידג' בבריטניה.

המחקר (Global Blockchain Benchmarking Study) מקיף יותר מ-200 גופים ב-49 מדינות מכל רחבי העולם, הכוללים סטארט-אפים העוסקים במיזמי DLT (טכנולוגיית רישום מבוזר של בסיסי נתונים - Distributed Ledger Technology), תאגידים מבוססים, בנקים מרכזיים ומוסדות ציבוריים נוספים הפועלים בתחום, והוא מציג סקירה של המצב העדכני של השימוש ב-DLT ובבלוקצ'יין הן במגזר העסקי והן במגזר הציבורי.

בלוקצ'יין (באנגלית: 'שרשרת בלוקים') הוא סוג של מאגר מידע מבוזר, המכונה בשפה מקצועית 'פנקס מבוזר' (Distributed Ledger), הנמצא על מספר רב של מחשבים המסונכרנים זה עם זה. הבלוקצ'יין בנוי משרשרת של 'בלוקים' מוצפנים של מידע המקושרים זה לזה, שכל אחד מהם מכיל קבוצה של טרנזקציות.

היישום הראשון והמוכר ביותר בבלוקצ'יין הוא המטבע הדיגיטלי ביטקוין, שנחשף לעולם ב-2008 על ידי סאטו'שי נקאמוטו - כנראה שמו הבדוי של המפתח, שזהותו נותרה עד היום בגדר תעלומה. הטכנולוגיה של 'פנקסים מבוזרים' (כולל בלוקצ'יין) שבבסיסם מונחת האפשרות לנוכחות של משתמשים זדוניים במערכת, נקראת Distributed Ledger Technology - DLT - וכפי שמסביר המחקר, טכנולוגיה זו מאפשרת פיתוח יישומים רבים, ולא רק בתחום המטבעות הדיגיטליים.

המחקר של היילמן ורוש מציג את התפתחות האקו-סיסטם של ה-DLT, מגלה את השחקנים הפועלים בו ואת המודלים העסקיים שלהם, ובוחן את מצבה הנוכחי של תעשיית ה-DLT מבחינת היישומים ותהליכי הפריסה של התוכנה והרשת, וכן את אתגרי המפתח להרחבת האימוץ של טכנולוגיה זו. המחקר גם מסביר את התפיסה של DLT ובלוקצ'יין, מבהיר את המונחים הקשורים אליהם, מבחין בין הארכיטקטורות השונות של DLT ומעמיק בהיבטים של הטכנולוגיה הקשורים לממשל.

הדוח מפרט את הממצאים העיקריים העולים מהמחקר:

האקו-סיסטם היזמי של ה-DLT רשם צמיחה משמעותית בעולם. לפחות 115 סטארט-אפים, המעסיקים כיום יותר מ-2,000 איש, פעילים בתחום, נוסף על תאגידים גדולים שמקימים יחידות עסקיות ומעבדות מחקר ופיתוח המוקדשות ל-DLT.

שכבת הפרוטוקול (שכבת הליבה) של ה-DLT מבשילה לאט. כמה עשרות סטארט-אפים ותאגידים מבוססים עוסקים כיום בפיתוח ובשיפור של תשתית הליבה, אבל אחד מאתגרי המפתח להרחבת האימוץ של הטכנולוגיה הוא תפיסתה כ'טכנולוגיה לא בשלה'.

תהליכי פריסת התוכנה והרשת של ה-DLT מוגבלים בהיקפם. רוב המשתמשים מתנסים ברשתות מבודדות וקטנות; אפליקציות פעילות בנויות בעיקר כ'שכבות מורשות' בתוך בלוקצ'יינים ציבוריים.

רוב תרחישי השימוש (רצף אירועים המתאר כיצד המערכת מתקשרת עם משתמשים) בתחום ה-DLT מתמקדים כיום בשירותים פיננסיים. רוב החברות היזמיות בתחום מכוונות לפעילות ולשחקנים הקשורים בפיננסים ובביטוח, אבל תשומת לב גדלה והולכת ניתנת ליישומים שאינם כספיים, כמו זהות, שרשרת אספקה וקניין רוחני.

מגמת פתיחה של פלטפורמות תשתית ליבה של DLT. מספר גדל והולך של חברות מפתחות קוד פתוח, כשהן מעבירות את הבסיס לייצור הכנסות מפלטפורמות הליבה לרמות גבוהות יותר, כמו ייעוץ, פיתוח תוכנה ותמיכה.

נותרו אתגרי מפתח להרחבת האימוץ של DLT. חוסר בהירות בסביבה הרגולטורית וסיכונים משפטיים מוזכרים לעתים קרובות כאתגרי מפתח; משתתפי המחקר רואים בפרטיות ובסודיות אתגרים גדולים יותר מאשר הדאגות בנוגע ליכולות הגדילה והביצוע של הטכנולוגיה.

התפעוליות הבינית (Interoperability) - כלומר, היכולת של כמה מערכות DLT להחליף מידע ביניהן ולעשות שימוש במידע שהוחלף - עדיין נמצאת בחיתוליה. הנוף הנוכחי של פלטפורמות ה-DLT מקוטע וכולל פרוטוקולים לא מתאימים, אבל יש מיקוד גובר בפיתוח של סטנדרטים משותפים, שנעשה במסגרות DLT יזמיות על ידי קבוצות של ארגונים.

פעילות DLT משמעותית נרשמת במגזר הציבורי. מוסדות מקומיים, אזוריים, לאומיים ורב-לאומיים מעורבים בפעילויות הקשורות ב-DLT; ב-77% מהמדינות שנסקרו במחקר, נמצאו מוסדות רבים המגלים עניין בתחום.

מוסדות במגזר הציבורי עורכים ניסויים במגוון פרוטוקולים של DLT. על פי המחקר, 63% מהבנקים המרכזיים ו-69% מהמוסדות הציבוריים האחרים כבר מעורבים בשלבים של הוכחת היתכנות או הרצות ניסוי; באופן כללי, נמצא כי מוסדות ציבוריים שאינם בנקים מעורבים בשלבים מתקדמים יותר מאשר בנקים.

את'ריום (Ethereum) נבחנת כיום באופן נרחב על ידי בנקים מרכזיים. האת'ריום היא פלטפורמה מבוססת בלוקצ'יין, המאפשרת יצירה ושימוש בחוזים חכמים (בפלטפורמה זו הונפק האת'ר, שהוא כיום המטבע המבוזר השני בשימושו בעולם אחרי הביטקוין) - על פי המחקר, 57% מהבנקים המרכזיים עורכים ניסויים ברשת האת'ריום.

תוכניות פריסה קיימות של DLT. מבין המוסדות הציבוריים שאינם בנקים, 15% מתכננים לפרוס יישומים מבוססי DLT כבר בשנת 2017, ועוד 23% מתכוונים לעשות זאת בתוך שנתיים; בקרב הבנקים המרכזיים לוח הזמנים שמרני יותר.

הביטקוין מצפה לפיצול נוסף

המסחר בביטקוין ממשיך להתנהל במגמה שלילית עם תנודות חדות בשבועות האחרונים. הבוקר נסחר המטבע לפי שווי של כ-3,663 דולר (כ-12,794 שקל, לפי שער הדולר היום) - ירידה של כ-18% מערכו בתחילת ספטמבר, אז הגיע לשווי שיא של כ-4,900 דולר. הירידה באה, בין השאר, על רקע החלטה של ממשלת סין לאסור על הנפקות של מטבעות דיגיטליים (ICO), שהובילה לסגירת הבורסה הגדולה בסין לביטקוין.

נזכיר כי בחודש שעבר הביטקוין רשם זינוק של יותר מ-80%, לאחר שב-1 באוגוסט הכריזה קהילת הכורים של הביטקוין על פיצול המטבע (fork, באנגלית), שבעקבותיו לצד הביטקוין נוצר מטבע מבוזר חדש - ביטקוין קאש (Bitcoin Cash), שסימונו BCH (בניגוד ל-BTC של ביטקוין). בתחילת 2017 נסחר הביטקוין סביב 1,000 דולר, כך שמתחילת השנה ערכו זינק בכ-249%. הביטקוין קאש נסחר הבוקר לפי שווי של כ-420 דולר, עלייה של כ-5% מתחילת אוגוסט.

סוכנות 'בלומברג' מדווחת כי על רקע חילוקי דעות בין קהילת הכורים לקהילת המפתחים של הביטקוין, המטבע הדיגיטלי הנפוץ בעולם צפוי להתפצל פעם נוספת בנובמבר הקרוב - והפיצול יביא ליצירת גרסה שלישית של הביטקוין. שחקנים מובילים בתעשיית המטבעות המבוזרים טוענים כי הפיצול בלתי נמנע. "כנראה יהיה פיצול נוסף בין הביטקוין המקורי לגרסת SegWit2X של הביטקוין, אבל זה רק מספק לי יותר מטבעות ממה שאני יכול למכור לגרסת הביטקוין קאש", אמר לבלומברג רוג'ר ור, אחד המשקיעים הראשונים בביטקוין, המוכר בכינוי 'ישו של הביטקוין'.

SegWit2X הוא השלב השני במתווה הפשרה (SegWit) שהתקבל בתחילת אוגוסט בקהילת מפתחי הביטקוין. במסגרת הפשרה הוסכם על פיצול המידע של כל עסקה בביטקוין, כך שהוא ייכנס בצורה יעילה יותר ל'בלוק' בבלוקצ'יין, וכך מנגנון האימות של העסקאות יהיה יעיל יותר. בשלב השני, שאמור לצאת לפועל בנובמבר, גודלו של כל בלוק אמור להיות מוכפל מ-1 מגה-בייט ל-2 מגה-בייט, ובהמשך, ב-2018 יוכפל גודלו ל-4 מגה-בייט. כורי הביטקוין, שהתנגדו לפשרה, דרשו הגדלה מיידית של כל בלוק ל-8 מגה-בייט.

במקביל לירידה במחיר הביטקוין, נרשמה במחירו של האת'ריום (ETH) ירידה של כ-28% מתחילת ספטמבר, והוא נסחר הבוקר לפי שווי של כ-281 דולר. מתחילת 2017, אז נסחר האת'ריום סביב שווי של כ-10 דולר, זינק מחירו ביותר מ-2,700%.

יש לי מושג

בלוקצ'יין (Blockchain): סוג של ספר חשבונות מבוזר (Distributed Ledger), הבנוי משרשרת של "בלוקים" של נתונים, המקושרים זה לזה באופן מוצפן ומכילים בתוכם נתונים של טרנזקציות. היישום הראשון והמוכר ביותר בבלוקצ'יין הוא המטבע הדיגיטלי ביטקוין, שנחשף לעולם בשנת 2008

DLT - Distributed Ledger Technology: טכנולוגיית רישום של ספרי חשבונות מבוזרים, שהסוג הנפוץ ביניהם הוא הבלוקצ'יין. טכנולוגיה זו מאפשרת פיתוח יישומים רבים - בין השאר, גם בתחום המטבעות הדיגיטליים (הנקראים גם מטבעות מבוזרים). לא מעט תאגידים גדולים בעולם כבר הקימו יחידות עסקיות ומעבדות מחקר ופיתוח המוקדשות לפלטפורמות של DLT