משרד הכלכלה: פערים משמעותיים במחירי מוצרי היגיינה נשית

בחודשים האחרונים נערכה סקירה השוואתית הבוחנת את רמת המחירים בישראל לעומת מדינות שונות במוצרים נבחרים בתחום ההיגיינה לנשים ■ שר הכלכלה אלי כהן: "תעודת עניות לרשתות הפארם, ליבואנים הבלעדיים בישראל וליצרנים"

אחרי הביקורת התקשורתית על כך שמוצרי היגיינה נשית נותרו מחוץ לבדיקת המוצרים בתחום הטואלטיקה הקודמת של משרד הכלכלה, הכריזו במשרד על פערי מחיר בישראל לעומת העולם גם בתחום מוצרי ההיגיינה לנשים.

לדברי משרד הכלכלה, "על רקע פערים משמעותיים שנמצאו בדוח משרד הכלכלה במוצרי ההיגיינה לנשים, משרד הכלכלה הוציא בקשה להתייחסות אל היבואנים הבלעדיים בתחום".

במשרד מציינים כי בחודשים האחרונים נערכה סקירה השוואתית הבוחנת את רמת המחירים בישראל לעומת מדינות שונות במוצרים נבחרים בתחום ההיגיינה לנשים. הסקירה בוצעה במטרה לבחון את רמת המחירים בישראל במוצרים אלה ולעמוד על פערי המחירים ומקורם.

הסקירה ההשוואתית של מוצרי ההיגיינה מבוססת על דוח נתוני נילסן, הכולל את המחיר הממוצע של קטגוריות, מותגים ומוצרים ספציפיים ב-16 מדינות, כולל ישראל. על-מנת ליצור בסיס נתונים המאפשר השוואה בין המדינות, בוצעו התאמות של שער החליפין ונטרול המע"מ.

מהמשרד נמסר כי תמונת המצב שהתקבלה מממצאי הבדיקה העלתה כי כמו במוצרי הטואלטיקה, קיימים פערי מחירים בחלק מהמותגים בתחום ההיגיינה הנשית ביחס למדינות הנסקרות.

נוכח הממצאים וטרם פרסומם, מזמין משרד הכלכלה את היבואנים הרשמיים להעביר את התייחסותם לפערים האמורים. התייחסות זו תהווה מצע לשימוע בעל-פה שיתקיים במשרדי מנכ"ל המשרד בתוך חודש ימים. 

היבואניות שמשרד הכלכלה צפוי לפנות אליהן בתחום ההיגיינה הנשית הן שסטוביץ, דיפלומט, פרוקטר אנד גמבל וקימברלי קלארק. 

בהודעה לתקשורת שמסר שר הכלכלה אלי כהן נאמר כי "התופעה לפיה ישראלים נוסעים לחו"ל וחוזרים עם מוצרי טואלטיקה היא תעודת עניות לרשתות הפארם, ליבואנים הבלעדיים בישראל וליצרנים. אנו נחושים לקדם את כל הצעדים הנדרשים שיבטלו את האפליה של הצרכן הישראלי, יובילו למכירה במחיר הוגן וישימו סוף לתופעת הקניות בחו"ל".

בשיחה עם "גלובס" מספרים מספר יבואנים כי הופתעו לגלות על הבדיקה "פעם נוספת" להגדרתם באמצעות התקשורת, וציינו כי טרם קיבלו ממשרד הכלכלה פנייה עם הפערים האמורים בכדי להעביר את התייחסותם.

ביולי האחרון כינס שר הכלכלה מסיבת עיתונאים, הכריז על פערי המחירים בישראל לעומת מדינות שונות בתחום מוצרי הטואלטיקה, והציג רשימת צעדי שיינקטו נגדם, ביניהם הרחבת חוק שקיפות המחירים ודרישה מהקמעונאיות הגדולות להציג את מחירי הטואלטיקה בחו"ל, בגין מוצרים שפער המחירים בהם נמצא גבוה בהשוואה לחו"ל.

בעקבות פרסום רשימת המוצרים שנבדקה, עלתה ביקורת נגד המשרד הכלכלה, על כך שהשאיר מחוץ לבדיקה את מוצרי ההיגיינה הנשית, שגם בהם הפערים משמעותיים. נראה כי במשרד הפנימו את הביקורת וכעת צירפו גם את יבואני ההיגיינה הנשית לחזית המאבק.