האישה שלצדו, לא האישה שמאחוריו

אליעזר וטובה פישמן: היכן עובר הגבול בין ביזנס למשפחה?

טובה ואליעזר פישמן  / ציללום: יוסי כהן
טובה ואליעזר פישמן / ציללום: יוסי כהן

מה מייחד את רעייתו של איש העסקים אליעזר פישמן מרעיות טייקונים קורסים אחרים, שהביא אותה לככב לצדו תחת אור הזרקורים הלא מחמיא בסאגת פשיטת הרגל שלו? לצדו. לא מאחוריו. הנאמן לנכסי פישמן, עו"ד יוסי בנקל, הסביר זאת בכך שבני הזוג פישמן מהווים "סמן קיצוני" ל"מכת המדינה" החדשה שבמסגרתה הרעייה ומשפחת הטייקון-הקורס-התורן נהנים מרמת מחיה גבוהה על חשבון המינוף הבלתי-מידתי-בעליל של הטייקון על גב הציבור; בדרך הרעייה מעורבת בכל העניינים העסקיים, נושאת במשרות ובתפקידים בקונצרן הקורס שמנהל הבעל, ונרשמים על שמה נכסים ורכוש רב. זאת, ככלל, כשאינה מחזיקה בכל ידע או רקע עסקי.

אז איך הפכו עצמם "הפישמנים" לסמן הקיצוני של התופעה? התשובה כנראה טמונה בשניים: האחד - חובות-העתק שצבר הטייקון פישמן - מיליארדי שקלים - שהפכו את תיק פשיטת הרגל שלו לאחד החמורים ביותר שנדונו עד כה; והשני - המשפחתיות העזה והצמודה בעליל שמתחזקת משפחת פישמן. אותה משפחתיות שבשמה טושטשו הגבולות בין ביזנס לפלז'ר - בין ביזנס למשפחה. או במילים אחרות: בין כסף שלא שייך למשפחה, לכסף שכן.

כשבוחנים את מצבת הנכסים שמכונה "קבוצת פישמן", וכוללת חברות רבות ורכוש בסכומי-עתק, קשה להפריד בינה לבין טובה פישמן. התפקידים שהיא ממלא בחברות והנכסים הרשומים על שמה רבים (בהם הווילה שבה מתגורר פישמן שנרשמה על-שם רעייתו), ולא מסתכמים בנכסים אישיים ומשפחתיים שנרכשו בכסף שצברו בני הזוג, אלה עוברים דרך נכסים, רכוש ומניות שנרכשו באשראי רב. גם ילדיו של פישמן ובני משפחה אחרים נמצאים שם, אבל הרעייה מככבת מעל כולם.

כניסה לנעלי הטייקון

בשנים האחרונות חזינו בשורת טייקונים הצועדים בראש מורכן בדרך החתחתים המפרכת של הליכי פירוק קונצרני הענק הקורסים שלהם, ובמשעולי פשיטת הרגל המביכים בעליל. את מצעד הבושה הזה עברו (וחלקם עדיין עוברים) כמה שמות מוכרים, בהם הגולדן בוי של עולם העסקים נוחי דנקנר, המיליונר הוותיק יוסף גרינפלד, איש העסקים מוטי זיסר ואיש העסקים יוסי מימן.

מאחוריהם, לרוב, עמדה הרעיה או בת הזוג התומכת, ובמקרים שונים גם הילדים אחזו לראש המשפחה את היד ברגעיו המשפטיים והאישיים הקשים. ואולם, במרבית המקרים, נותרה הרעיה בצילו של הטייקון הקורס. מאחוריו. לא לצדו. טובה פישמן מזמן יצאה מן הצל של בעלה, ועומדת לצדו, כשווה כמעט, בהליך.

מראשית ההליך המשפטי נגד אליעזר פישמן ניצבה משפחת פישמן יחד בחזית אחת מול כולם. המשפחה הקימה חומה - מצד אחד עומדים הנושים, הנאמן וכל גורם אחר שרוצה לנגוס נתח מנכסיה; ומנגד, עומדים בני המשפחה, בראשות אליעזר וטובה פישמן. פישמן מעולם לא עמד בזירה הזאת לבדו.

מן הסתם, זו אינה הפעם הראשונה שעולות טענות בתיקי פירוק ופשיטת רגל כי נכסים עסקיים עורבבו עם נכסים משפחתיים או הוברחו לבני המשפחה או שיש לממש נכסים בעלי אופי משפחתי, הרשומים גם על שם האישה, בין היתר היות ומומנו מכספים השייכים לנושים/לציבור. בימים אלה מתמודד גם איש העסקים יוסף גרינפלד עם טענות של הנאמן על נכסיו, כי יש לממש גם רכוש אישי השייך לרעייתו - דירת היוקרה בה גרים בני הזוג; גם הווילה היוקרתית של נוחי דנקנר בהרצליה פיתוח, בה התגורר עם רעייתו, נמכרה על רקע חובותיו; וכך היה גם במקרה של איש העסקים מוטי זיסר שנאלץ להיפרד מהווילה היוקרתית שלו בשכונת כפר גנים בפתח-תקווה עקב חובותיו.

מימוש נכסים פרטיים, חרף התנגדות האישה והטענה כי היא אינה חייבת בחובות בעלה ואינה קשורה להפסדיו, הפך לעניין שבשגרה כמעט. ואולם, במקרה של טובה פישמן, לא מדובר במימוש נכס אחד - מדובר בבקשה להכניס את טובה פישמן לנעליו של אליעזר פישמן. בקשה לקבוע כי טובה פישמן ואליעזר פישמן חד הם לעניין החובות.

הסיבה כאמור, מלבד העובדה כי מדובר בתיק שעוסק בחובות עתק שטרם נראו כמותם במשק, היא העובדה שפישמן עירב את משפחתו בכל עסקיו. במרבית התיקים האחרים לבני המשפחה היו עיסוקים שונים, שאינם קשורים בקשר הדוק ובלתי נפרד מעסקי האב. גם העברות הנכסים לא היו כה בוטות וברורות. במקרה של גרינפלד למשל, מלבד דירת המגורים ונכסים אישיים משותפים של בני הזוג, לא נרשמו העברות תמוהות לבני משפחה אחרים, הרעיה לא נושאת במשרות בחברות שנוהלו על-ידי גרינפלד והילדים מנהלים קריירות נפרדות לחלוטין מהקונצרן הקורס, כשכירים או עצמאיים. אחד החתנים של גרינפלד הוא גם אחד מנושיו.

במקרה של הפישמנים לא רק שלא נעשתה הפרדה בין עסקים למשפחה, אלא בדיוק ההפך: נדמה כי המשפחה והעסקים אחד הם. טובה פישמן והעסקים - אחד הם. האם טובה פישמן ואליעזר פישמן - אחד הם? נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, ישיב על כך בקרוב.