הבחינה בחשבונאות: הסטודנטים לראיית חשבון בדרך לבג"ץ?

הבחינה בחשבונאות פיננסית ממשיכה לייצר טענות נגד מועצת רו"ח ■ רו"ח חן שרייבר ליו"רית המועצה: "אין דרך להכשיר את השרץ, אלא ע"י מתן אחוז מעבר חריג של 87%"

אמי פלמור / צילום:  תמר מצפי
אמי פלמור / צילום: תמר מצפי

הסטודנטים לראיית חשבון מחדשים את מאבקם נגד מועצת רואי החשבון: לאחר שנדמה היה בתחילת החודש שהנבחנים הגיעו להבנות עם מועצת רואי החשבון, בדיון המיוחד שקיימה על הבחינה הקשה בחשבונאות פיננסית מתקדמת, מתברר שאין זה כך. תגובותיהם של הנבחנים ל"הודעת המועצה לעיתונות", מתארות תחושות של הולכת שולל, ואף מאיימות בעתירה לבג"ץ אם יתפרסמו כעת ציוני הבחינה.

בהודעת מועצת רואי החשבון לעיתונות הדגישה יו"רית המועצה, אמי פלמור, כי בניגוד לטענת הסטודנטים, רמת הקושי של הבחינה לא נועדה להקשות במכוון את הכניסה לשערי המקצוע כדי למנוע את הצפתו, וכי "הטענות בעניין זה משוללות יסוד נוכח המחסור במתמחים בעת הנוכחית".

למרות ההדגשה הזו, שלח יו"ר ארגון עובדי פירמת ראיית החשבון ארנסט-אנד-יאנג, אהד כהן, מכתב לפלמור. זאת, בעקבות תחושות של נבחנים רבים מתוך מאות המתמחים בפירמה, כאילו לא היה בדיון המיוחד במועצת רואי החשבון קשב אמיתי, אלא רצון להביא את מחאתם לסיום.

לדבריו, כמה מהם נכחו בו, וגילו כי ב"הודעה לעיתונות" הודגש נושא המועדים הקודמים שאליהם יותאם אחוז המעבר הנוכחי, באמצעות פקטור - עניין שלא עלה בפגישה לטענתם - והמועדים המצוינים בהודעה הם רק מועדי האביב, שבהם אחוז המעבר היה נמוך מהרגיל. כהן מדגיש עוד במכתבו, כי מחדלי הבחינה (ראו בהמשך) ממשיכי קו כושל, שראשיתו בהתמחות נטולת קשר מובהק למבחנים שבסופה.

במכתב אחר לפלמור, מאת רו"ח חן שרייבר, הובהר כי "פתרון" של פקטור, הוא למעשה "זריית חול בעיני הנבחנים", שכן הפקטור הוא כלי שבו ממילא משתמשת המועצה בבחינות האחרונות במטרה לייצב את אחוז העוברים אותן, סביב ה-70%.

רו"ח שרייבר כתב במכתבו, כי "לאור פנייתם המרוכזת של הנבחנים אליי ומתוקף היותי נציג ציבור וחבר ועד מרכזי (דירקטור) בלשכת רוה"ח, ראיתי לנכון לשלוח לך מכתב זה, בתקווה להשגת פתרון הולם ואמיתי". שרייבר גם פירט את אותו "פתרון אמיתי": "מרגע שהובהר כי הבחינה בוצעה באופן בלתי תקין, אין כל אפשרות להכשיר את השרץ, אלא באמצעות מתן אחוז מעבר חריג של 87%, כמו בשנת 2009, בתוספת פקטור מוגבר לבעלי אישורי ליקויי למידה".

מלבד הדרישה לרף מעבר גבוה יחסית, דגש מיוחד ניתן במכתב על חלק נוסף בפתרון הדרוש, לדעת הסטודנטים: "עבור הנכשלים לקיים בחינה חוזרת מיד לאחר חג הסוכות, שתאפשר לכלל הנבחנים לקבל הזדמנות חוזרת ואמיתית להוכיח את יכולותיהם ולעבור את המבחנים בכוחות עצמם". זאת, בשונה מההמתנה הנדרשת בדרך-כלל של חצי שנה בין מבחנים חוזרים לאותו מועמד-נבחן.

דרישות נוספות הן לפטור את אלה שייבחנו בשנית מאגרת בחינה נוספת, וכן "לוודא כי ימי ההתמחות, למתמחים שביניהם, ייספרו גם בעת שיידרשו לימי לימוד לבחינה הבאה".

במכתבו של שרייבר הודגשה עוד בקשה מפלמור - "להפעיל מיידית את סמכותך ולעצור את פרסום הציונים", והובהר כי הפרסום "יהווה את האות לפנייה של הנבחנים לבג"ץ". זאת, אם אכן יש כוונה לפרסמם טרם קבלת הדרישות שפירט שרייבר.

עם סגירת הגיליון נודע כי מועצת רואי החשבון השיבה לרו"ח שרייבר וכתבה כי בדיקת המבחנים נמצאת בעיצומה, וכי אין באפשרות המועצה להתחייב לפתרון כלשהו כרגע. 

"אינטרסים אישיים במאבקי כוח פנימיים" 

יו"רית מועצת רואי החשבון, אמי פלמור, מסרה בתגובה: "בניגוד גמור לעולה מהכתבה, מועצת רואי חשבון מקיימת הליך מעמיק ויסודי בעניין הבחינה בחשבונאות פיננסית מתקדמת.

"במסגרת זו התקיימה פגישה מקיפה, בה השתתפו כל חברי מועצת רואי חשבון בראשות יו"רית המועצה, מנכ"לית משרד המשפטים עו"ד אמי פלמור, וחברי הוועדה הכותבת את הבחינות, על-מנת לשמוע באופן ישיר את טענותיהם של נציגים רבים מקרב הנבחנים, בא-כוחם, נציגי המוסדות האקדמיים ועוד. הרכב המשתתפים בישיבה, שהינו חסר תקדים מצד המועצה, מעיד מאליו על הרצינות ועל היסודיות שיוחסו לנושא.

"לאחר שהמועצה שמעה את הטענות בקשב רב ובאופן בלתי אמצעי, נבחנות עתה דרכים משמעותיות על-מנת להתאים את אחוז המעבר, כך שיהיה דומה לאחוז המעבר בשנים קודמות.

"צר לנו שיש מי שמנסים לגרור לתוך הליך מקצועי אינטרסים אישיים במאבקי כוח פנימיים, שאין בהם כדי לסייע לציבור הסטודנטים אשר מקבל קשב ומענה בלתי אמצעי".