בדיקה: כמה יעלה לכם להיות מאושפזים בבית חולים בישראל?

המועצה לצרכנות דגמה 20 בתי חולים, מצפת עד באר-שבע, ובדקה את העלויות של מגוון מוצרים ושירותים - בהם מזון ומשקאות, חניה, משיכת מזומן מכספומטים ושכירת טלוויזיה

בית חולים שיבא  / צילום:תמר מצפי
בית חולים שיבא / צילום:תמר מצפי

מבדיקה שערכה המועצה לצרכנות ב-20 בתי חולים מצפת ועד באר-שבע, עולה כי מחירי המוצרים והשירותים לעתים קרובות מופרזים ואף מנופחים, וכי הפערים בין בתי החולים מגיעים למאות אחוזים.

הנתונים שאספה "סיירת סמ"ל" של המועצה לצרכנות בחודש יולי האחרון התבססו על ממוצע האשפוז לפי נתוני משרד הבריאות. בין המוצרים והשירותים שנבדקו: מזון ומשקאות, חניה, עלויות משיכת מזומן ממכשירי הכספומטים ועלויות שכירת טלוויזיה בכבלים.

מה למשל? בכל הנוגע למחירי המזון והמשקאות נבדקו המחירים של מוצרים הנמכרים בקפיטריות, בבתי קפה ובמכונות האוטומטיות שהמחירים שיקפו פערים של מאות אחוזים בין המרכזים הרפואיים השונים. כך למשל המחיר לבקבוק מים מינרלים 500 מ"ל או לפחית קולה נע בין 5 שקלים בטווח ההוגן ועד 10 שקלים. הפערים בין מחירי הקפה היו גדולים יותר (שיש לקחת בחשבון כי מדובר באיכויות שונות אמנם - ועדיין הפערים גדולים): המחיר לכוס קפה הפוך קטן נע בין 5 ל-14 שקל (בסניף אסותא אסף הרופא), המחיר לקרואסון חמאה נע בין 5 ל-18 שקל ועוד.

המחירים של מוצרים זהים הנמכרים במכונות אוטומטיות שיקפו גם הם פערים גדולים: חטיף במבה למשל נמכר בטווח של 4 שקלים עד למחיר כפול, 8 שקל (למשל בבתי החולים זיו, כרמל ולניאדו). המחיר לחטיף שוקולד פסק זמן שיקף פער של 100% כשהוא נע בין 6 שקל ל-12 שקל (בבית חולים מאיר) וגם כאשר מדובר במשקאות הנמכרים במכונה אוטומטיות הפערים גדולים - פחית משקה נמכרת בטווח של 5 עד 10 שקלים ובקבוק מים קטן נע בין 3.5 שקל (בצרכניה באסותא רמת החייל) ועד 9 שקל (בבית החולים זיו).

אחד השירותים המבוקשים על ידי המאושפזים הוא שכירת טלוויזיה בכבלים. כאן שולטת חברת "מדיפון", הפועלת במרבית המרכזים הרפואיים ואשר גובה 35 שקל ליממה. מחיר השכירות פוחת בהדרגה (לדוגמה ל-20 שקל ליום אחרי שבוע) - והמאושפזים לתקופה ממושכת "יתנחמו" בעובדה כי המחיר המירבי עומד על 500 שקל בחודש.

באשר לחניה -  לפני זמן מה נכנסו לתוקף תקנות המחייבות את מרבית בתי החולים הממשלתיים לגבות עד 20 שקל ליום חניה. לפי בדיקה המועצה, ב- 17 מתוך 20 בתי החולים שנדגמו מחיר החניה לא היה יותר מ-20 שקל ליום כשמי שנזקק לשירותי בית החולים איכילוב ישלב הרבה יותר: מחיר החניה בחניון הצמוד לביה"ח "איכילוב" עומד על 76 שקל, באסותא המחיר ליום הוא 50 שקל וברמב"ם חניה יומית תעלה 36 שקל.

זקוקים למזומנים? בכל בתי החולים שנבדקו יש כספומטים, חלקם הקטן בנקאיים ורובם פרטיים בהם עמלת המשיכה עומדת על 2.90 שקל ל-6.90 שקל. מגבלת סכום המשיכה אינה אחידה והיא נעה לפי הרישום בכספומטים בין 400 שקל ל- 2,000 שקל למשיכה.

ג'וש גולדשמיד, מנכ"ל המועצה לצרכנות, מסר: "המאושפז ובני משפחתו הם צרכנים שבויים ומוחלשים שלעתים קרובות מתקשים למצוא בבית החולים את חופש הבחירה שלהם ונאלצים לשלם מחירים גבוהים ומנופחים על המוצרים והשירותים השונים. אני קורא למשרד הבריאות ולמנהלי בתי החולים לפעול לכך שמחיר המוצרים והשירותים הבסיסיים בבתי החולים בישראל יהיו סבירים והוגנים, כאלה שאינם מנצלים את מצוקת המתאשפזים ובני משפחותיהם".