ביה"ד: עובדי חיפה כימיקלים צפון ייצאו לחופשה החל מהיום

עוד נקבע כי הנהלת החברה תישא במחצית העלות מימי החופשה - עד למתן פסק הדין הסופי ■ הדיון הבא נקבע ל-20 באוקטובר

ועד עובדי חיפה כימיקלים צפון / צילום: חיפה כימיקלים צפון
ועד עובדי חיפה כימיקלים צפון / צילום: חיפה כימיקלים צפון

בתום 3 ימים של דיונים אינטנסיביים, נשיא בית הדין האזורי לעבודה, אלכס קוגן, פסק ביום חמישי האחרון כי עובדי חיפה כימיקלים צפון ייצאו לחופשה החל מהיום, והנהלת החברה תישא במחצית העלות מימי החופשה - עד למתן פסק הדין הסופי. הדיון הבא נקבע ל-20 באוקטובר.

לגבי העובדים שיתרת ימי החופשה שלהם אינה מספיקה כדי לכסות תקופה זאת, בית הדין פסק כי הנהלת החברה תישא בעלויות ימי החופשה.

כזכור, בסוף אוגוסט הורה בית הדין האזורי בחיפה להקפיא את פיטורי 400 עובדי המפעל הצפוני של חיםה כימיקלים עד למועד דיון ההוכחות, 27 בספטמבר, ולקיים הליך גישור בין הצדדים בניהולו של יובל רכלבסקי.

בניגוד להחלטה הקודמת, בה נשאה החברה ב-100% עלויות השכר של העובדים למשך תקופת הקפאת פיטוריהם - הפעם נראה כי השופט מכיר גם בקושי של המעסיק לשלם משכורות לעובדיו בזמן שהמפעל סגור.

גורם המקורב להנהלת החברה אמר היום (א') בשיחה עם "גלובס": "הנהלת החברה כמהה לפתיחה מחודשת של המפעל, אבל במצב הנוכחי, כשאין תאריך ברור לפתיחה, והמשכורות שולמו ללא תמורה - אין מקום להמשיך ולהעסיק את העובדים. לכן המפעל צריך להיסגר, ואם הוא ייפתח מחדש, ההנהלה תציע לעובדים לחזור לעבודה".

הדילמה שעומדת בפני נשיא בית הדין האזורי  קוגן לא פשוטה: מצד אחד מדובר בזכות "הקניין" של המעסיק - הנהלת חיפה כימיקלים שרוצה לסגור את המפעל; ומנגד, עובדי החברה טוענים כי ההנהלה לא באמת רוצה לסגור את המפעל בהיותו מפעל רווחי.

במהלך הדיונים, חברי ארגון "כוח לעובדים", המייצגים את ועד עובדי חיפה כימיקלים, העלו אפשרות שהחברה לא באמת מעוניינת לסגור את המפעל, אלא מחפשת דרך להעסיק במקומם עובדי קבלן, כוח עבודה זול יותר, ובכך לא לכבד את ההסכמים הקיבוציים מול עובדי המפעל הנוכחיים.

מבחינת הרגולטור, המשרד להגנת הסביבה, קיימות 3 חלופות אפשריות ליבוא אמוניה למפעל: באמצעות האונייה הקטנה וההזרמה הישירה על-ידי הצינור, חלופת האיזוטנקים ומיכליות כביש. המשרד השמיע את עמדתו בנושא לפני כחודש והגדיר כי החלופה הבטוחה ביותר מבחינתו היא חלופת האונייה הקטנה.

במשרד להגנת הסביבה מציינים כי התנאי לקבלת היתר רעלים כדי לממש את אחת החלופות המוזכרות הוא רישיון עסק שאמור להינתן על-ידי עיריית חיפה. במשרד מוסיפים כי הם לא צד בנושא, וכי ההחלטה היא תוצאת השיחות בין חיפה כימיקלים לעיריית חיפה.

את מצב התקדמות השיחות בין חיפה כימיקלים לעיריית חיפה ניתן להגדיר כ"תקוע", כמו גם מצבם של 400 עובדי המפעל. במהלך הדיונים בשבוע שעבר ראש עיריית חיפה, יונה יהב, אף הציע להנהלת החברה להעתיק את מיקום המפעל הצפוני לדרום.