קוג'נטיקס רוכשת את וונסיקה הישראלית תמורת עד 8 מיליון ד'

קוג'נטיקס של אקסלמד משווקת מכשור רפואי לשוק האורולוגי, ו-וונסיקה - בתחום שלפוחית השתן

אורי גייגר / צילום: תמר מצפי
אורי גייגר / צילום: תמר מצפי

חברת האורולוגיה האמריקאית קוג'נטיקס, שבשליטת לואיס פל וקרן אקסלמד של ד"ר אורי גייגר ומורי ארקין, הודיעה על רכישת חברה ישראלית בשם Vensica. הרכישה תבוצע בסכום ראשון של 2 מיליון דולר, עם אופציה לרכישת כלל החברה תמורת 8 מיליון דולר. קוג'נטיקס משווקת מכשור רפואי לשוק האורולוגי, כולל מכשיר לגירוי חשמלי של השלפוחית. וונסיקה מפתחת מכשיר אשר משפר את החדירה של תרופות לדופן שלפוחית השתן, באמצעות אולטרסאונד, והמוצר שלה נמצא בשלב הניסויים בבעלי חיים.

קוג'נטיקס, שנסחרת בשווי של 155 מיליון דולר, היא החברה הטריה ביותר בפורטפוליו של אקסלמד אשר רוכשת חברות ציבוריות אמריקאיות עם מוצר קיים וצמיחה נמוכה, ו"מעמיסה" עליהן מוצרים נוספים בתחילת דרכם, אך שזקוקים למערך מכירות. כך עשתה אקסלמד למשל עם חברת אנדוצ'ויס, חברת גסטרולוגיה אמריקאית שרכשה מוצר ישראלי ולאחר מכן נמכרה לבוסטון סיינטיפיק בשווי גבוה פי 2 מאשר בעת הרכישה. כעת אקסלמד מקווה לשחזר את התהליך בתחום האורולוגיה, עם קוג'נטיקס, ומקווה אף לתשואה גבוהה יותר.

בעת רכישתה לפני כשנה בידי אקסלמד, היו לקוג'נטיקס שני מוצרים בשוק (מוצר לגירוי חשמלי של השלפוחית לטיפול בשלפוחית רגיזה, וכן אנדוסקופ סטרילי לאורולוגיה), אך חוב של 25 מיליון דולר. החוב היה ללואיס פל, המוכר לקהילת הביומד הישראלית כמי שהשקיע בעבר בחברות מכשור רפואי לצד פרופ' שלמה בן חיים. בעסקה משולבת, אקסלמד השקיעה 25 מיליון דולר בחברה ופל המיר את החוב למניות, וכך אקסלמד מחזיקה היום 26.7% מהחברה, ואילו פל ב-33%.

מדטרוניק תקפה, קוג'נטיקס שרדה

מאז ביצוע העסקה, רכשה קוג'נטיקס שתי חברות (בריטית וצרפתית) וכן הצליחה לעמוד בהצלחה מול התקפה של ענקית המכשור הרפואי מדטרוניק, שביקשה להתחרות במוצר המוביל שלה לגירוי שלפוחית השתן. לאחרונה הודיעה מדטרוניק על צמצום הפעילות בתחום. מחיר מניית החברה גבוה היום ב-65% מאשר המחיר בו ביצעה אקסלמד את ההשקעה.

הנרכשת הטריה וונסיקה, בוגרת חממת טרנדליינס, היא כאמור חברה בתחום של הולכת תרופות לטיפול בסרטן אורולוגי ומחלת השלפוחית הרגיזה. אלה שתי התוויות שהגיעו לתודעת ציבור משקיעי הביומד בישראל בזכות יורוג'ן הישראלית, הפועלת גם היא באותו השוק, ונסחרת בנאסד"ק בשווי של 410 מיליון דולר.

המשקיעות הישראליות הבולטות ביורוג'ן הן קרן פונטיפקס וכן ארקין אחזקות, כלומר מורי ארקין משחק בשוק הזה פעמיים. יורוג'ן מתקדמת יותר בתחום כיום, אך לדברי מנכ"ל וונסיקה, אבנר גבע: "הטיפולים שונים והשוק ענק, יש בו מקום לשתי החברות".

בעוד וונסיקה מחדירה אקטיבית את התרופות לתוך דופן שלפוחית השתן, יורוג'ן פיתחה מערכת אשר מחזיקה את התרופה זמן רב יותר בשלפוחית ולכן בסופו של דבר החדירה טובה יותר מהמוצרים הקיימים היום.

ד"ר אורי גייגר, שותף בקרן אקסלמד, אמר היום ל"גלובס" כי קוג'נטיקס מתכננת להקים מרכז פיתוח בישראל, והוסיף כי ברבעונים הבאים יבוצעו רכישות נוספות.

וונסיקה מדיקל

שנת הקמה: 2014

מנכ"ל: אבנר גבע

תחום פעילות: החדרת תרופות לדופן שלפוחית השתן באמצעות אולטרסאונד

היקף השקעות: 3.2 מיליון דולר

משקיעים: חממת טרנדליינס ומנחם ישראל

שלב בפעילות: ניסויים בבעלי חיים