ימי הרחמים: ייכלא לזמן רב יותר, ובתמורה יופחת הקנס שישלם

צעיר בן 33, שהורשע בעבירות מס שביצע בהיותו בן 22, ביקש להאריך את תקופת מאסרו ולהקטין את סכום הקנס שהוטל עליו ■ "אני לא יודע מה לעשות. אני מקווה שביהמ"ש יוסיף לי עוד מאסר במקום הקנס. אני לא יכול לשלם בשום אופן את הסכום"

בית משפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
בית משפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

"קוברים אותך, וקוברים אותך עוד יותר עמוק. אני לא יודע מה לעשות. אני מקווה שבית המשפט יוסיף לי עוד מאסר במקום הקנס. אני לא יכול לשלם בשום אופן את הסכום" - כך אמר הבוקר (ג') צעיר בן 33 שהורשע בעבירות מס שביצע כעשור קודם לכן, בהיותו בן 22, רגע לפני שנגזר דינו.

הנאשם, אמיר חדאד, הגיע לדיון בגזר דינו, לאחר שהורשע בקיזוז והפצת חשבוניות פיקטיביות בהיקף של מאות אלפי שקלים. על-פי האישום נגדו, חדאד נרשם בשנת 2006 במע"מ כעוסק בתחום השיפוצים, ובתקופה שבין ספטמבר 2006 לפברואר 2007 הוציא לעוסקים שונים 24 חשבונית פיקטיביות בהיקף כולל של כ-875 אלף שקל. בנוסף, בתקופה שבין אוגוסט 2006 לדצמבר באותה שנה, ניכה חדאד ב-3 דוחות תקופתיים מס תשומות ללא מסמכים בהיקף כולל של כ-756 אלף שקל.

במהלך הדיון הגיע חדאד להסדר עם רשות המסים, לפיו יוטלו עליו 12 חודשי מאסר וכן קנס, שעל גובהו לא הצליחו הצדדים להסכים. המדינה, באמצעות עו"ד מירי בנהרדיטי מהיחידה המשפטית מחוז מרכז ברשות המסים, עתרה לבית המשפט בבקשה כי הקנס יעמוד על רף גבוה יחסית של כ-80 אלף שקל, לאור העובדה שהמס שהועלם בעקבות עבירות המס שביצע עמד על כ-875 אלף שקל, במסגרת עשרות עבירות שהרקע לביצוען היה בצע-כסף.

בא-כוחו של הנאשם, עו"ד מוטי גרוסמן, טען מנגד כי אין לנאשם ולמשפחתו אפשרות כלכלית לשלם את הקנס, וגם חדאד עצמו ביקש לדבר בדיון ואמר כי הוא מעדיף עוד מאסר על פני הקנס, שאין לו שום יכולת לעמוד בו.

"אם היה לי כסף, הייתי משלם. אני רוצה לקחת הלוואות, אבל איך אקח אותן אם אני בבית סוהר? אני נכנס לשנה", אמר.

עוד הוא הוסיף: "לפני שנה התחלתי לעבוד בשיפוצים, לפני כן הייתי עוזר נהג, ומקבל 7,000 שקל בחודש, ולוקחים לי את הכול. משאירים לי 1,900 שקל. קוברים אותך... אני יכול לשלם 500 שקל בחודש... טעיתי, ואני מוכן לשבת, אבל מצד שני אני רוצה לשלם - אבל מאיפה אני אשיג? כבר 3 שנים אני לא יודע שום דבר, עובד עד השעות המאוחרות. מרוב שיש לי חובות, אי-אפשר לשבור אותם. לוקחים לי את כל המשכורת. איך אני אחיה?".

הדברים נגעו, כך נראה, ללבה של השופטת רבקה גלט מבית משפט השלום ברמלה, אשר גזרה על חדאד 15 חודשי מאסר, 8 חודשי מאסר על-תנאי וקנס כספי של 25,000 שקל. "עת עומדים אנו בעיצומם של ימי הרחמים והסליחות, יד בעתי להיענות לעתירת הנאשם ולהטיל עליו מאסר חמור מזה שהוסכם עליו, על-מנת לאזן את רכיב המאסר מול קנס מתון יותר שאטיל עליו", כתבה השופט.

ועוד מתוצרי המאבק של רשות המסים במעלימי המס: בית משפט השלום בנתניה גזר, במסגרת הסדר טיעון, 8 חודשי מאסר על נאשם שהורשע בביצוע עבירה אחת של אי-הגשת הצהרת הון למס הכנסה.

הנאשם, ראיד מטר, תושב טירה, בעל רישום פלילי הכולל עבירות על חוק מע"מ ומס הכנסה, מרצה כיום עונש מאסר קודם בגין עבירות מס. בגזר הדין נקבע כי 6.5 חודשי מאסר ירוצו בחופף לעונש של 12 חודשי מאסר אותו הוא מרצה כיום, וחודש וחצי מאסר ירוצה במצטבר.

מטר התבקש להגיש הצהרת הון בספטמבר 2014, והגיש אותה למס הכנסה רק באוקטובר 2016. במקרה זה הופעל מאסר על-תנאי שנגזר על מטר בשנת 2012 כחלק מהרשעתו בעבירות מס.

את המדינה ייצג בתיק עו"ד איתן אמנו מיחידת יהלום ברשות המסים.