בעקבות משאל העם הפגנות ענק בספרד: "למען האחדות"

על רקע המשבר החריף שמפלג את המדינה, יצאו עשרות אלפים לרחובות ■ במדריד קראו לדיאלוג ואחת המפגינות אף לבשה חולצה עם הכיתוב: "קטלוניה, אנחנו אוהבים אותך"

הפגנה נגד משאל העם על עצמאות קטלוניה  / צילום: רויטרס
הפגנה נגד משאל העם על עצמאות קטלוניה / צילום: רויטרס

רבבות ספרדים פקדו היום (שבת) את רחובות מדריד וברצלונה בהפגנות מקבילות על רקע המתיחות סביב משאל העם בחבל קטלוניה לעצמאות. המפגינים בבירה מדריד הניפו את דגלי ספרד וקראו לשמור על אחדות המדינה. מנגד, המפגינים בברצלונה, בירת קטלוניה, לבשו לבן וקראו לקיים דו-שיח בניסיון לפתור בדרכי שלום את המשבר הפוליטי החמור ביותר שידעה ספרד בעשורים האחרונים. גם במדריד חלק מהמפגינים לבשו לבן.

"יצאתי להפגין כי אני מרגישה מאוד ספרדית ונעצבתי לאור ההתרחשויות האחרונות", אמרה רוזה בוראס בת 47, במדריד. בוראס לבשה חולצה ועליה מדבקה עם הכיתוב: "קטלוניה, אנחנו אוהבים אותך". "רציתי להיות כאן למען האחדות, בגלל שגם אני מרגישה מאוד קטלונית. משפחתי מתגוררת שם".

לקראת ההפגנות היום, ההנהגה בקטלוניה קראה ל"הפסקת אש" עם הממשל המרכזי במדריד בניסיון להנמיך את גובה הלהבות מאז קיום משאל העם להיפרדות מספרד שנערך ביום ראשון. נשיא החבל קרלס פיוג'דמון אמר שהוא מוכן להידברות, ואילו שר העסקים של קטלוניה, סאנטי וילה, אמר בריאיון לתחנת רדיו מקומית כי זוהי "ההזדמנות האחרונה לקיום דיאלוג" עם הרשויות הספרדיות. "כולנו צריכים להירגע ולראות אם ניתן לפתוח ערוצי הידברות לחידוש השיחות", ציין.

עם זאת, ההנהגה במדריד ממשיכה לקרוא לקטלונים לזנוח את שאיפותיהם לעצמאות. ראש ממשלת ספרד מריאנו רחוי אף התעקש כי האלימות המשטרתית שהופעלה נגד המצביעים בקטלוניה וגרמה לפציעתם של כ-900 בני אדם, הייתה מידתית.

ביום ראשון שיגר רחוי אלפי שוטרים כדי במטרה לבלום את ההצבעה ולהסיר את תיבות הקלפי, ומהר מאוד התפתחו עימותים עם המצביעים. האלימות החמורה גררה גינויים רבים ובתגובה, הממשל במדריד פרסם אתמול הודעת התנצלות.

בשל האלימות, הממשל במדריד פרסם התנצלות

גם שר החוץ של ספרד, אילדפונסו קסטרו, הפציר בהנהגה הקטלונית שלא להכריז על עצמאות חד-צדדית, אחרת הם יהפכו ל"פורעי חוק". "הכי חשוב זה שהם יפעלו במסגרת החוקה הספרדית", אמר בריאיון לרשת "סקיי ניוז". "אפשר לא להסכים עם החוק, אבל להפר אותו הופך אותם לפורעי חוק".

המשבר הפוליטי שמפלג את המדינה הביא לעשרות חברות ובנקים להוציא את המטות שלהם אל מחוץ לקטלוניה, וערערו את יציבות השווקים בכלכלה הספרדית. ההתפתחויות האחרונות הניעו בכירים באיחוד האירופי להפציר בהנהגה במדריד ובברצלונה למצוא פתרון פוליטי למשבר.

הבדלנים בחבל הארץ העשיר בצפון-מזרח ספרד, עם שפה ותרבות ייחודיות, טוענים מזה שנים רבות כי הם שונים מיתר המדינה וביום ראשון האחרון אף קיימו משאל עם להיפרדות מספרד ולהקמת מדינה עצמאית, הצבעה אותה הגדיר בית המשפט החוקתי בספרד כמנוגד לחוק. הרשויות בקטלוניה טענו כי מרבית המצביעים, שאמנם מהווים פחות ממחצית בעלי זכות ההצבעה, הצביעו בעד ההיפרדות.