משתלמת: כך תבחרו נכון את קרן ההשתלמות שלכם

ודאו שסטיית התקן נמוכה, בדקו את התשואה לטווח הארוך ובררו מה המוניטין של מנהלי ההשקעות - ותוכלו ליהנות מהטבות מס מפליגות •  לדירוג קרנות השתלמות

קריירה / צילום: Shutterstock
קריירה / צילום: Shutterstock

קרן השתלמות היא אפיק חיסכון שנהנה מהטבות מס מפליגות: פטור ממס הכנסה בעת ההפקדה ופטור ממס רווחי הון בעת המשיכה (בכפוף לתקרת הפקדה). ניתן למשוך את הכספים שהופקדו בקרן והרווחים שהצטברו כעבור 6 שנים ממועד ההפקדה הראשונה, וגם לאחר 6 השנים הסכום נשאר נזיל ופטור ממס על הרווחים. הכספים מנוהלים על-ידי אחד מבתי ההשקעות או חברות הביטוח ומושקעים בשוק ההון, בהתאם להעדפות הסיכון של החוסך. הפקדות המעסיק לקרן השתלמות פטורה ממס הכנסה בסכום של עד 2.5% מהמשכורת הקובעת (שבה נכללים רכיבי השכר הקבועים של העובד) והפרשת המעביד של עד 7.5% מהמשכורת הקובעת. תקרת ההפקדה המוטבת משתנה כל שנה בהתאם לקביעת משרד האוצר. כ-40% מהשכירים בישראל נהנים מהפקדות לקרן השתלמות, בעיקר שכירים בעשירונים העליונים.

בין אם אתה שכיר שזכאי לקרן השתלמות ממקום העבודה, או עצמאי שמפריש כספים עבור עצמו - איך בוחרים קרן השתלמות? להלן מספר כללי אצבע:

1. תשואה לטווח ארוך

הפרמטר החשוב ביותר בבחירת קרן השתלמות הוא התשואה (הרווח) שתניב הקרן לחוסך בשנים הבאות. מכיוון שאין דרך לחזות איזו קרן השתלמות תשיג את התשואה הגבוהה ביותר בעתיד, אנו בוחנים את התשואות שהשיגה הקרן בעבר. סביר להניח שהקרן שהשיגה תשואה עודפת בשנים האחרונות, תניב ביצועים טובים יותר מהקרן שהשתרכה במקום האחרון בטבלאות התשואה.

חשוב לבחון את התשואה שהניבה קרן ההשתלמות לאורך זמן, לתקופה של 3 שנים לפחות. תשואה גבוהה במיוחד בחודש בודד או אפילו מתחילת השנה, לא מלמדת דבר על יכולותיו של מנהל ההשקעות. בשנים האחרונות התשואות הממוצעות של קרנות ההשתלמות במסלול כללי נעות סביב 5% לשנה.

2. סטיית תקן ומדד שארפ

סטיית תקן היא פרמטר סטטיסטי שמודד את התנודתיות של קרן ההשתלמות ומלמד על הסיכון של הקרן. ככל שסטיית התקן גבוהה יותר, תיק ההשקעות מכיל נכסים מסוכנים יותר וצפוי לרדת בעוצמה רבה כשכיוון השוק מתהפך. כדאי להיזהר ממנהלי השקעות שמציגים סטיית תקן גבוהה יחסית לקטגוריה.

מדד שארפ הוא פרמטר חשוב נוסף המשקלל את התשואה שהניבה קרן ההשתלמות יחד עם סטיית התקן. ככל שמדד שארפ של קרן השתלמות גבוה יותר, התשואה העודפת שהניבה הקרן יחסית לקרנות אחרות בקטגוריה, הושגה תוך חשיפה נמוכה יחסית לסיכון.

סיכון בא לידי ביטוי במידת החשיפה למניות (בקרנות השתלמות במסלול כללי שיעור החשיפה למניות במונחי דלתא הוא כ-35%), אך גם בסוג המניות המוחזקות בתיק ההשקעות של הקרן. מניה של חברה יציבה ויצרנית מזומנים אינה דומה למניה של חברת ביומד צעירה מבחינת פרופיל הסיכוי/סיכון.

גם איגרות חוב עשויות להיות מסוכנות יותר או פחות בהתאם ליציבות ולדירוג של המנפיק, בין אם מדובר באג"ח שהנפיקה חברה ובין אם באג"ח מדינה, ואג"ח ארוכות תנודתיות ומסוכנות יותר מאג"ח שמועד הפירעון שלהן קרוב.

עקרונית, ככל שמסלול ההשקעות הנבחר הוא מוטה מניות, הסיכון הינו גבוה יותר ולכן יש לקחת בחשבון את טווח ההשקעה ואת האופי של המשקיע (אוהב סיכון או שונא סיכון). ככל שטווח ההשקעה נמוך יותר, יש לשקול מעבר למסלול השקעות סולידי.

3. דמי ניהול והוצאות ישירות

דמי הניהול הם המחיר שמשלם החוסך למנהל ההשקעות של קרן ההשתלמות, והם משתנים בין חוסך לחוסך בהתאם להיקף הכספים שהוא מנהל וליכולת המיקוח שיש לו. בקרנות פנסיה ובקופות גמל החוסך משלם דמי ניהול גם מהפקדה וגם מצבירה. בקרנות השתלמות דמי הניהול משולמים מצבירה בלבד, כאחוז מהיקף הנכסים בקרן. לדמי הניהול מתווספות הוצאות ישירות שמשלמים מנהלי הקרן לגופים חיצוניים כמו מנהלי קרנות השקעה, קרנות גידור, עמלות קנייה ומכירה של ניירות ערך. בקצה העליון ניתן למצוא קרנות השתלמות ששיעור ההוצאות הישירות שלהם עומד על 0.25% בשנה ובקצה התחתון ישנן קרנות ששיעור ההוצאות הישירות שלהם הוא 0.03% בלבד. ההוצאות הישירות יורדות מהתשואה, ולכן חשוב לבחור בקרן שמנהלי ההשקעות שלה רגישים לעלויות ולעמלות.

4. שירות לקוחות

פרמטר חשוב נוסף הוא זמינות ואיכות שירות הלקוחות של מנהל קרן ההשתלמות - בין שמדובר בבית השקעות ובין שמדובר בחברת ביטוח. קיימת שונות גבוהה בין הגופים בענף. משרד האוצר מפרסם בשנים האחרונות מדד שירות לקוחות אובייקטיבי של החברות המנהלות.

5. המוניטין של מנהלי ההשקעות

לדעת רבים מדובר בקריטריון החשוב ביותר. עם זאת, מוניטין הוא פרמטר סובייקטיבי שקשה למדוד ולהשוות. מומלץ להתייעץ עם אדם שמכיר את הנפשות הפועלות בשוק ההון, או להתייעץ עם סוכן ביטוח המתמחה בפנסיה ובפיננסים.

*** הכותב הוא מנכ"ל אגם לידרים ניהול הסדרים פנסיוניים ופיננסיים. האמור בכתבה לא מהווה ייעוץ השקעות או ייעוץ פנסיוני, המלצה לפעולה, ואין בו שום אלמנט הלוקח בחשבון את הנתונים האישיים של כל אדם והצרכים הייחודיים לו. אין באמור חוות-דעת או העדפה, שאמורה להביא להשקעה כל שהיא במוצר פנסיוני או בכל נכס פיננסי או אחר. יובהר כי אין באמור כדי להבטיח רווח, או תשואה, מכל סוג שהוא

יותר רחוק, יותר גבוה שני פרמטרים לקרן השתלמות טובה
 יותר רחוק, יותר גבוה שני פרמטרים לקרן השתלמות טובה