סטארט-אפ ישראלי ינסה לצמצם את השימוש בסוכר ב-40%

דומתוק מפתח-תקווה השלימה באחרונה גיוס של 8.1 מיליון דולר מקרן ההון סיכון פיטנגו לטובת פיתוח ממתיק מלאכותי

תעשיית הסוכר / צילום: רויטרס
תעשיית הסוכר / צילום: רויטרס

הסטארט-אפ הישראלי דומתוק (DouxMatok) שואף להפוך את הסוכר למתוק יותר. החברה גייסה באחרונה 8.1 מיליון דולר בהובלת קרן פיטנגו. דומתוק הוקמה על ידי ערן בניאל, לשעבר מייסד חברת HCL שפעלה בתחום האנרגיה הנקייה. בדומה לחברה הקודמת של בניאל, גם דומתוק הוקמה על בסיס המצאה של אביו, פרופ' אברהם בניאל, אשר הגה את הרעיון לסוכר המתוק במיוחד כבר לפני 50 שנה, בימים שבהם היה בישראל מחסור בסוכר. אחרי יותר מארבעה עשורים הרעיון הפך למיזם כאשר דומתוק הוקמה ב-2013. המשקיעים הראשונים בחברה היו גיל הורסקי ו-פודלאב קפיטל.

ההשקעה של פיטגו בדומתוק, נוהלה על ידי איתי הראל, ראש תחום מדעי החיים בפיטנגו, אשר מסביר מה קרן הון סיכון מחפשת בתחום המזון. לדבריו, "השיטה של דומתוק מאפשרת לסוכר להיקלט באופן חדש במנגנון הטעם של הגוף, וכך לשמר טעם מתוק תוך הפחתה של 40% בכמות הסוכר שבה משתמשים בפועל.

"מבחינה טכנולוגית מדובר במנגנון כימי דומה במורכבותו ועקרונותיו למנגנונים משופרים של הולכת תרופות. מבחינת התרומה לבריאות, מדובר במוצר שאמנם הוא קודם כל מוצר צריכה, הפונה לשוק של מיליארדים, אך הוא עשוי לעזור במניעת סוכרת, ולתרום בכך לחיסכון של מיליארדים נוספים למערכת הבריאות. כמשקיע בתחום הבריאות, אני לרוב מטפל במי שכבר חלו, אך מחלות רבות מקורן בסגנון חיים ותזונה, וזו הדרך לגשת אליהן - מכיוון המניעה".

- שוק הממתיקים המלאכותיים כבר מבוסס ותחרותי יחסית.

הראל: "המוצרים הקיימים לא באמת מחליפים את הסוכר עבור כל האוכלוסייה. צרכני הסוכר מעוניינים במוצר שישמר את הטעם וגם את המרקם, מבלי להכניס חומרים חדשים בעיתיים לגוף. בהקשר הזה, כל הפתרונות הקיימים בעצם נכשלו. דומתוק כבר בחנה את הסוכר המשופר שלה במבדקי טעם וגילתה כי הוא אכן מחליף סוכר בעיני הטועמים. ניתן לשלב את המוצר הזה בכל סוג של מזון שבו משתמשים בסוכר. תידרש בערך עוד שנה, עד שניתן יהיה לייצר את המוצר באופן מסחרי ולהתחיל לשווק אותו".

- הלקוחות שלכם יהיו חברות מזון, או שיהיה לחברה ממתיק ממותג משלה שיימכר לצרכן הסופי?

"לפחות בשלבים הראשונים, המוצר ישווק בשיתוף פעולה עם חברות מזון. כבר פגשנו מספר חברות מזון, כולל אחת שאמרה לנו שהמוצר הזה הוא Game Changer. איננו פוסלים כי בהמשך נמכור ממתיק 'דומתוק', וכן כי נשתמש באותה הטכנולוגיה לחזק טעמים של מוצרים אחרים, כגון מלח, וניל או כל טעם שהוא".

- פיטנגו תמשיך להשקיע בתחום המזון?

"בהחלט סימנו את התחום הזה כמשמעותי ומעניין".