קרן פנסיה מדנמרק עוצרת השקעותיה בחברות ישראליות

חברת הפנסיה השלישית בגודלה בדנמרק עוצרת השקעותיה בבנק לאומי, הפועלים, בזק והנסון ■ "נמצאות ברשימה השחורה שלנו"

אתר זכויות האדם הדני "דנווטש" מדווח כי חברת הפנסיה הדנית סמפנשן (Sampension) החליטה להפסיק את פעילות ההשקעה שלה בכמה חברות ישראליות.

סמפנשן, חברת הפנסיה השלישית בגודלה בדנמרק, הוסיפה את החברות המדוברות לרשימה השחורה שלה, לאחר שאותו אתר זכויות אדם דיווח בינואר השנה על עובדת היותה החברה הדנית שהשקיעה את הסכום הגדול ביותר בחברות ישראליות שפועלות ב"התנחלויות לא חוקיות בשטחים הפלסטינים".

על פי הדיווחים, סמפנשן החליטה לעצור את ההשקעות עם ארבע החברות לאור "הפרות הקו המנחה את חברת הפנסיה".

"בהתבסס על המדיניות החדשה שלנו, בדקנו האם אנו משקיעים בחברות אשר מנהלות עסקים בשטחים כבושים", אמר הנריק אולגז לארסן, מנהל השקעות בסמפנשן, בהודעה ששחררה החברה לעיתונות.

"לאחר הבדיקה שביצענו, מצאנו כי שני בנקים ישראלים, הפועלים ולאומי, כמו גם חברת בזק, מצוינות ברשימה השחורה שלנו", נכתב בהודעה לעיתונות.

בשבוע שעבר, הודיע ארגון זכויות האדם כי הבנקים הישראלים פוגעים בזכויות הפלסטינים, ואינם מכבדים את החוק הבינלאומי, וזאת באמצעות מימון פרויקטים של הקמת תשתיות בשטחים הפלסטינים הכבושים.

השקעות שמבוצעות בשטחים נחשבות לבעייתיות גם משום שדנמרק תומכת בפתרון שתי המדינות בסכסוך הישראלי-פלסטיני.

מנגד, אמרה החברה כי במדיניות ההשקעות שלה לא מופיע סעיף ספציפי כנגד ההתנחלויות, אבל כל החברות בהן היא משקיעה חייבות לציית לכללי זכויות האדם, לא משנה היכן מתבצעים העסקים. בסך הכל השקיעה סמפנשן בחברות ישראליות ובינלאומיות שמנהלות עסקים בשטחים סכום של 400 מיליון קרונות דניות, כ-63 מיליון דולר.

ההשקעה האחרונה שביצעה הקרן בפנק הפועלים עומדת על סכום של 560 אלף קרונות דניות בבנק הפועלים (מעל 300 אלף שקל), וסכום של 930 אלף קרונות דניות בבנק לאומי (מעל 500 אלף שקל).