האישה שמבקשת להדיח את ראש ממשלת יפן

מושלת טוקיו, יוריקו קויקה, הקימה מפלגה חדשה שתתמודד בבחירות לפרלמנט בעוד שבוע, במטרה לנער את הממסד הפוליטי הנוקשה במדינה ולנצח את המפלגה השלטת ■ קויקה אמרה שהיא עצמה לא תרוץ לפרלמנט, מה שימנע ממנה לכהן כראשת ממשלה גם אם מפלגתה תנצח

יוריקו קויקה ושינזו אבה   / צילום: רויטרס
יוריקו קויקה ושינזו אבה / צילום: רויטרס

האישה שמובילה קמפיין להדחת ראש ממשלת יפן שינזו אבה הולכת על חבל דק במיוחד: היא רוצה להיות סמל של שינוי, בלי יותר מדי שינוי.

יוריקו קויקה, שנבחרה בשנה שעברה למושלת-אשה הראשונה של טוקיו, הקימה מפלגה פוליטית חדשה זמן קצר אחרי שאבה הודיע בחודש שעבר על כוונתו להכריז על הקדמת הבחירות לפרלמנט. הקמפיין החל את דרכו הרשמית בשבוע שעבר, והבחירות יתקיימו ביום א', 22 באוקטובר.

אם "מפלגת התקווה" תזכה בבחירות, קויקה אומרת שהיא תנער את הממסד הפוליטי הנוקשה ביפן, שבו חברי פרלמנט רבים הם בנים או נכדים של חברי פרלמנט קודמים - סידור שלדבריה יכול להוביל אותם לפעול לטובת אינטרסים עסקיים.

"השאלה היא אם להיצמד לסטטוס קוו או לקחת צעד נועז קדימה", אמרה קויקה בראיון. "ההבדל הוא באוריינטציה: אם היא מכוונת לקבוצות תעשייה או לבני אדם".

אבל קויקה מנסה גם להרגיע את הבוחרים היפנים שהיא תשמור על מדיניות העמדה הנוקשה כלפי צפון קוריאה של אבה, ועל הברית ההדוקה עם ארה"ב, כמה שבועות אחרי שפיונגיאנג שיגרה טיל ניסוי בליסטי מעל יפן, וכאשר אבה יצר קשר חזק עם הנשיא דונלד טראמפ. "במדיניות חוץ וביטחון לאומי, אין בינינו הבדלים", היא אמרה.

מפלגת התקווה ניצבת בפני מאבק במעלה גבעה. כלכלת יפן נהנית מרצף הצמיחה הארוך ביותר זה יותר מעשור, ושוק המניות קרוב לשיא של עשרים שנה.

לפני שלושה חודשים, המפלגות שתמכו בקויקה ניצחו בבחירות המקומיות בטוקיו והביסו את הליברל-דמוקרטים. אבה הכיר בכך שהוא טיפל בצורה לא נכונה בהאשמות שממשלתו עזרה לחבריו לקבל הטבות, אך טען שהוא לא עבר עבירה כלשהי.

על השאלה את הבוחרים יסכימו להחליף את אבה, ובאנגלית - האם יסכימו להחליף סוס באמצע הנהר, אמרה קויקה: "אם רוצים לחצות את הנהר כמו שצריך, צריך לבחור סוס מתאים - כזה שיש לו יותר כוחות סוס".

תשדיר הווידאו שמציג את מפלגת התקווה של קויקה מראה אותה חולפת כשהיא פוסעת על עקבים גבוהים על פני גברים מבוגרים יותר שלועגים לה.

קויקה אמרה שהיא עצמה לא תרוץ לפרלמנט, מה שימנע ממנה לכהן כראשת ממשלה גם אם מפלגתה תזכה בבחירות. היא אמרה שמאוחר יותר היא תחליט במי לתמוך לכהונת ראש הממשלה. "אנחנו מפלגה חדשה, ואנחנו לא יודעים אילו חברים חדשים בפרלמנט ייבחרו. לכן אני אומרת שנחליט אחרי שנראה את התוצאות", היא מסבירה.

העמדה הזו נתקלה בתגובה חריפה של עוזרו הקרוב ביותר של אבה, שר הקבינט יושיהידה סוגה. "נשיאת הנטל של ממשלה לאומית היא אחריות רצינית ביותר", אמר בשבוע שעבר, והוסיף ש"קשה להבין" איך מנהיגת מפלגה לאומית יכולה להימנע מלומר במי היא תתמוך לכהונת ראש הממשלה.

מרבית המחוקקים בקבוצת האופוזיציה המובילה לשעבר קפצו על קרון הרכבת של מפלגת התקווה. רק המחוקקים מהשמאל דחו את קויקה והקימו מפלגה חדשה משלהם.

קויקה, בתו של איש עסקים, עבדה כמגישת מהדורות חדשות לפני שזכתה בבחירות לפרלמנט ב-1992 במושב של מפלגה שכבר אינה קיימת, שבמידה רבה כמו מפלגת התקווה ניסתה להיות גרסה חדשה ומשופרת של המפלגה הליברל-דמוקרטית, LDP.

היא הצטרפה בסופו של דבר ל-LDP בעצמה, וכיהנה כשרת ממשלה תחת אבה בכהונתו הראשונה כראש ממשלה ב-2006-2007. היא תמכה בניסוח מחדש של חוקת יפן הפציפיסטית, ובכך יישרה קו עם אבה, בניגוד לרוב האופוזיציה שאליה השתייכה בעבר.

כמו נשיא צרפת עמנואל מקרון ועמיתו האמריקאי דונלד טראמפ, קויקה רוכבת על גל אי שביעות הרצון מהפוליטיקאים הממוסדים. אבל ביפן התסיסה פחותה יותר, בין היתר בגלל פערי הכנסה נמוכים יותר בין עשירים לעניים ומהגרים שאינם מהווים בעיה.

רוב הבוחרים לא מוכנים למהפכים קיצוניים במדיניות ארצם, והרעיונות של קויקה הם צנועים בהתאמה. כשרת קבינט לפני יותר מעשר שנים, היא תמכה בעידוד לבוש קל לא רשמי (חליפה ועניבה) במשרדים בעונות הקיץ כדי לחסוך במיזוג אוויר. הרעיון מכונה ביפן "עסק מגניב (קריר)", והוא אומץ כמעט בכל מקום.

כעת, קויקה אומרת שהיא רוצה גני ילדים ומעונות יום בחינם, ועוד הוצאת רווחה בלי להעלות מסים, מה שניתן יהיה להשיג דרך קיצוצי הוצאה ממוקדים. בעימות טלוויזיה לפני שבוע, אבה ביטל את הרעיון הזה. "היא לא מראה מהיכן יגיע הכסף", הוא אמר.

הסקרים מאותתים: אבה בדרך לניצחון גדול

ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, צפוי לנחול ניצחון גדול בבחירות הפרלמנטריות ב-22 באוקטובר, ולהביס את יריבתו, מושלת טוקיו יוריקו קויקה, על פי חמישה סקרי דעת קהל שפרסמו חמישה ארגוני חדשות יפנים גדולים.

בשבוע שעבר קידמו המשקיעים בברכה את החדשה הזאת, והם מחשיבים את המשך שלטונו של אבה, העומד בראשות הממשלה כמעט חמש שנים, כסימן ליציבות שעומד בסתירה לטלטלות הפוליטיות במדינות אחרות.

כל חמשת סקרי דעת הקהל - שערכו סוכנות הידיעות קיודו ניוז והעיתונים ניקיי, יומיורי, אסאהי וסנקיי - הראו שהמפלגה הליברל דמוקרטית (LDP) השלטת של אבה תנצח בקלות ותזכה ביותר ממחצית 456 המושבים בבית התחתון של הפרלמנט, שכוחו רב יותר משל הבית העליון. מחמשת סקרי דעת הקהל עולה גם ש-LDP ובת ברית קואליציונית קטנה יותר יחזיקו יחד בקרוב ל-300 מושבים. על פי חלק מהסקרים, עשויות מפלגות הקואליציה לזכות אפילו בשני שלישים מהמושבים - המספר הדרוש לאישור בבית התחתון של הצעות חוק לתיקון החוקה.

מפלגת התקווה החדשה של מושלת טוקיו יוריקו קויקה עומדת להפוך למפלגה השנייה בגודלה בבית התחתון, אך היא מפגרת בהרבה אחרי LDP וצפויה לזכות בפחות מ-100 מושבים, על פי חמשת סקרי דעת הקהל.

אנליסטים ב-SMBC Nikko Securities כתבו בעדכון למשקיעים כי תוצאות הסקרים מאששות את ציפיות השוק לניצחונו של אבה ו"יספקו רוח גבית לנטילת סיכונים בשוקי ההון". עם זאת, התריעו האנליסטים כי פרסום תוצאות הסקרים עלול לפגוע במפלגתו של אבה מכיוון שהוא עלול ליצור שאננות בקרב המעמדים, ולהמריץ לפעולה את תומכי קויקה. סקרי דעת הקהל מראים כי מצביעים רבים עדיין לא החליטו כיצד יצביעו, וכי התחזיות לניצחון גדול של LDP עלולות לגרום לחלק מהיושבים על הגדר להצביע בעד האופוזיציה כדי ליצור איזון רב יותר בפרלמנט.

אם מפלגתו של אבה תשמור על השליטה בפרלמנט, ואבה ייבחר מחדש, הוא צפוי להמשיך במדיניותו הכלכלית המכונה "אבנומיקס", שכוללת קידום מדיניות מוניטרית סופר-גמישה בבנק המרכזי של יפן. תקופת כהונתו של נגיד הבנק המרכזי של יפן, הרוהיקו קורודה, תסתיים באפריל 2018.

"ה'חץ' הראשון של אבנומיקס הוא מאז ומתמיד המדיניות המוניטרית של הבנק המרכזי של יפן", אמר טקהירו סקידו, אסטרטג בבנק טוקיו-מיצובישי JFJ. "להערכתנו, קורודה יישאר בתפקיד, או - במידה שיהיה צורך במחליף - אנו מצפים שראש הממשלה אבה יבחר במועמד שיתמוך בגישה המוניטרית הנוכחית".