מנהלים, שימו לב: תיקי ג'יימס בונד - OUT, תרמילים - IN

סמל ההצלחה העסקית מפנה בשנים האחרונות את מקומו לטובת תיקי גב שמתאימים טוב יותר לצורכי הגבר המודרני, ובעיקר מותירים ידיים חופשיות לתפעול הטלפון החכם

תרמילים   / צילום: בלומברג
תרמילים / צילום: בלומברג

למרות שמיגל אוסיו בן ה-26 נכנס לשוק העבודה לפני זמן קצר בלבד, הוא כבר הספיק לראות בו שינוי מוזר. גברים - אנשי עסקים - נושאים תרמילים במקום תיקי ג'יימס בונד. אוסיו, יועץ שיווק בניו יורק, נדהם גם מהמספר העצום של אנשי עסקים שנושאים תרמילים וגם מהמגוון הדמוגרפי שלהם. "אני רואה אפילו חבר'ה קשישים יותר - גברים בשנות החמישים והשישים שלהם - נוסעים לעבודה, יוצאים מהרכבת התחתית בחליפה ועניבה כשהם אוחזים בתרמיל", סיפר אוסיו. לדבריו, תיק ג'יימס בונד שימש להענקת לגיטימציה לבעליו, אך סמל מיושב זה של הצלחה עסקית איבד ככל הנראה את קסמו. "עבדתי בחברות מאוד מסורתיונסק למעמד של אקססורי ברירת המחדל בגרדרובה של הגברת ושמרניות, והרשמיות של תיק הג'יימס בונד נראית לא-מעשית", אמר אוסיו. אם בעבר הייתה פקידת קבלה שחצנית מפנה ביהירות לחדר הדואר את כל מי שהחזיק בתרמיל, ומסרבת להכניסו למשרד, מאז כבר השתנה הקונספט של תיק שעמו אפשר להגיע לחדר הישיבות, והתרמילים בהחלט נכללים בקטגוריית הראויים.

אנשי עסקים חנוטים בחליפות לא נטשו לחלוטין את תיקי הג'יימס בונד ואת תיקי השליחים המתאפיינים במספר רב של תאים, אך השימוש בתרמיל נמצא במגמת עלייה. לדברי חברת המחקר NPD, העוקבת אחר מגמות קמעוניות, מכירות התרמילים לגברים רשמו צמיחה יציבה בשנתיים האחרונות. מכירות פלח זה גדלו ב-5% ל-864 מיליון דולר בתקופה שבין אוגוסט 2016 לאוגוסט 2017, והיוו 48% מסך שוק התרמילים בארה"ב.

אחד הגורמים לעלייה זו הוא הפיכתו של התרמיל לסוג של תיק בעל מעמד נעלה יותר. "תרמילי הגברים הפכו לאקזקוטיביים יותר", הסביר מרשל כהן, אנליסט ב-NPD. פירושו של דבר הוא פחות תיקים בצורת שק מפוליאסטר זול, ויותר תיקים בעיצוב משובח מעור מפואר. "התרמילים נולדו כמוצרים שימושיים וטכניים - מותגים כמו Oakley או Victorinox - והתפתחו למוצרים איכותיים יותר מעור או מתמהיל של חומרים", אמר כהן.

בסאקס פיפת' אווניו בניו יורק, בודקים הקונים - אנשי צווארון לבן - תרמילים בדיוק כפי שבדקו קודמיהם תיקי ג'יימס בונד בשנות החמישים והשישים, ותיקי שליחים בעשור הראשון של שנות האלפיים. "התרמיל נסק למעמד של אקססורי ברירת המחדל בגרדרובה של הגבר", אמרה רופאל פאטל, סגנית נשיא בכירה בסאקס.

לדבריה, אפשר כמובן לייחס חלק מצמיחה זו לעלייתן של חברות סטארט-אפ שמפגינות אלרגיה לקוד הלבוש המסורתי, וליחס הנינוח יותר כלפי הלבוש העסקי באופן כללי. אך בין שמדובר במנהל ובין שמדובר במתמחה חדש, התרמיל מתאים ללוח הזמנים הצפוף שעמו מתמודדים כיום גברים רבים. "אנחנו חושבים על האופן שבו הגבר חי את חיי היומיום שלו", אמרה פאטל, שתיארה את תהליך המחשבה מאחורי מבחר התיקים בחנות. "אנחנו בוחנים את הפונקציונליות: האם זה יתאים למחשב נישא ולבגדי חדר כושר? ומה עם בקבוק מים?". תיק ג'יימס בונד יכול לשמש בדרך מהבית למשרד ומהמשרד לבית, אבל מה אם מישהו משחק טניס בשמונה בבוקר, משתתף בפגישות במשך כל אחר הצהריים, והולך לשיעור קרמיקה בשבע בערב? תרמיל - מציינת פאטל - מתאים טוב יותר לצורכי הגבר המודרני.

תיק ג'יימס בונד משאיר יד אחת פנויה, שבאמצעותה אפשר להקליד הודעות טקסט ולשתות קפה, אך תרמיל מאפשר לשאת את כל הדברים ולבצע מולטי-טסקינג תזזיתי.

"אני צריך שהידיים שלי יהיו חופשיות כדי שאוכל לתקשר", אמר אדם פטריזיה בן ה-38, סמנכ"ל חדשנות בחברת סטארט-אפ שפועלת בתחום האירוח. הוא הפך לחסיד גדול של השימוש בתרמיל לפני חמש שנים. התרמיל הנוכחי שלו, בצבעי זית ושחור, מתוצרת Topo Designs מקולורדו, מאפשר לו לענות מיד על מיילים - בניגוד לתיק Want Les Essentials שבו נהג להשתמש בעבר. ומה עם תיקי כתף, כמו תיק השליחים בצבע טבק של Filson, שבעבר היה צמוד למכנסי ג'ינס וחולצות פלנל? תשובתו המיידית של פטריזיה: תיקי כתף "זה כבר לא זה".

ברור שהתרמיל הוא בהחלט זה. בנוסף, החדשנויות הפכו את התרמיל לקל ונוח יותר לנשיאה. חברות חדשות, כמו Mismo הדנית, Stuart & Lau הניו יורקית ו-Tanner Goods מפורטלנד, משתמשות בחומרים חסינים למים, רצועות קלות ופנלים אנטומיים רכים כדי להבטיח שהתרמילים קלים לנשיאה.