פגעו באלפי משפחות: "ויסמן ובירן הפילו את מגה"

אייל אלי, יו"ר ועד עובדי מגה, לא שוכח את התקופה הקשה: "אמרתי לויסמן 'תתעורר, החברה הולכת לאבדון'" ■ מקורבי בירן: "בעשור האחרון לא חולקו דיבידנדים ממגה ומקבוצת אלון"

אייל אלי  / צילום: איל יצהר
אייל אלי / צילום: איל יצהר

"טעינו", אומר אייל אלי, יו"ר ועד עובדי מגה, כשהוא משחזר את האירועים שהובילו לכניסתה של הרשת להקפאת הליכים בראשית 2016. גם היום, יותר משנה אחרי שמגה ניצלה מגורל דומה לזה של קלאבמרקט, הוא מכה על חטא. "בהתחלה סגרנו כ-50 סניפים, ואז באו אליי ולהסתדרות וביקשו לסגור את רשת YOU, כלומר 30 סניפים נוספים, וסירבנו", הוא מספר. "המשמעות הייתה לשלוח מאות אנשים הביתה כדי להציל את הרשת - ובאמת ניסינו להציל אותה. רק לאחר 30 יום סגרנו את הסניפים. טעינו בזה שלא אפשרנו את הסגירה הזאת. אם הייתי נותן את האישור הזה, לא היינו מגיעים להקפאת הליכים. עד היום אנחנו אומרים את זה בקרב חברי הוועד. זה יושב לי על הלב".

כשאלי אומר שהדבר "יושב לו על הלב", לא מדובר בביטוי מן השפה ולחוץ. 21 ביוני 2015, היום שבו הוחלט על סגירת 20 סניפים של מגה, היה דרמטי עבורו גם ברמה האישית. באותו ערב הוא לקה בדום לב ועבר החייאה וצנתור. "הרגשתי כל היום רע מאוד ומתוח", הוא משחזר ונע בחוסר נוחות. "בעשר בלילה נהגתי ברכב שלי לבית חולים אסף הרופא עם הוריי, ובמיון אמרו שאני בפרפור חדרים, וזהו, נרדמתי. זה היה הזוי, שכבתי בבית חולים, ובמקביל המשפחה שלי ראתה אותי מתראיין בערוץ 10. לא סיפרו לי מה קרה. הלכתי להתקלח, ופתאום קלטתי שיש לי סימנים על החזה. ככה גיליתי שעברתי החייאה".

בשנים האחרונות סבלה מגה הן מריבוי התחרות בענף הקמעונאות, גם על רקע המחאה החברתית, והן מניהול לקוי שהכביד עליה. ב-2015 כבר אי אפשר היה להתעלם מההידרדרות במצב הרשת, ובינואר 2016 היא קרסה ונכנסה להקפאת הליכים. אחרי תקופה ארוכה של טלטלות, רכש לבסוף נחום ביתן, בעלי רשת יינות ביתן, את מגה ב-455 מיליון שקל. העסקה אושרה על ידי הממונה על ההגבלים העסקיים ביוני אשתקד, והפכה את הקבוצה בשליטתו של ביתן לשנייה בגודלה מרשתות השיווק, אחרי שופרסל.

אלי עובד ברשת כבר כמעט חצי יובל. הוא החל לעבוד בה ב-1993 כסגן מנהל מחלקת ירקות, וב-1997 היה מנהל מחלקת ירקות בסניפיה הגדולים של הרשת וניהל 10 עובדים. מאז 2005 הוא משמש כיו"ר ועד העובדים.

"אף אחד לא האמין שמגה תימכר בשלמותה. כולם חשבו שאין לה זכות קיום", הוא אומר. "היחידים שהאמינו שחשוב לצרכן הישראלי שמגה תישאר רשת גדולה ושלמה היו עובדי מגה וההסתדרות. זו הייתה תקופה קשה במיוחד. לא ידענו אם למחרת יהיה לנו מקור פרנסה ואם אנחנו יכולים לשמור על הבית. ההנהלה חשבה שאנחנו פרוסות של גבינה צהובה".

"אמרתי לויסמן: תתעורר"

בימיה הטובים הייתה מגה זרוע אחת - בולטת וחשובה - משלל זרועות העשייה של קבוצת אלון, שנמנתה עם הקונצרנים הגדולים במשק. רבים טוענים כי מגה גם היוותה סיבה מרכזית לקריסת קבוצת אלון, שהייתה עד לאחרונה בשליטת עו"ד שרגא בירן והקיבוצים, ובעבר הלא רחוק גם של דודי ויסמן, שהיה האיש החזק בה.

ההסדר במגה היה רק הסדר חוב אחד מתוך כמה שהיו באלון, ולאחרונה נפל דבר: הסדר החוב של הקבוצה לא החזיק מים ולפני ימים מעטים היא עברה לבעלות מחזיקי האג"ח.

- זו החותמת הסופית על הקריסה של הקבוצה שהייתם חלק ממנה. איך אתה מרגיש לגבי זה?

"אין בי שמחה לאיד".

- מגה קרסה בגלל ויסמן?

"מגה קרסה כתוצאה מהתנהלות כושלת של בעלי השליטה. הזהרתי את דודי ויסמן ארבע שנים לפני הקריסה של מגה, ואמרתי לו 'תתעורר, החברה הולכת לאבדון'".

- ומה הוא עשה עם זה?

"הוא רשם במחברת. הוא לא היה משתתף בשיחות, הוא היה רושם במחברת. ויסמן ובירן הפילו את החברה. הם משכו דיבידנדים מופרעים גם כשהחברה כבר הייתה על הקרשים, והם גם היו יכולים להזרים 30 מיליון שקל, כל אחד, שהיו מצילים את החברה - מה שהם לא עשו".

- למה הם לא עשו את זה?

"סוגיות של אגו בינם לבין עצמם".

- זה גורם לך להרגיש נבגד?

"בוודאי. מי שמבחוץ לא יודע מה זה מגה עבור העובדים. לא עניינו אותנו המשכורות. כל מה שרצינו הוא לשמור על הרשת. ויסמן ובירן קנו אותה בכ-1.3 מיליארד שקל ולאורך שנים סידרו מצוין את חשבון הבנק שלהם. לא נשכח ולא נסלח. זו בגידה קשה ביותר.

"אני באתי והתרעתי. הכתובת הייתה על הקיר אך הם עשו לביתם. הם גם הובילו השקעות כושלות - נכנסו לתחום הפלאפונים ורכשו את ד"ר בייבי ואת כפר השעשועים. זה לא ליבת העסק. לפני כן הרווחנו במגה 250 מיליון שקל בשנה, אבל הם פירקו את החברה, שהייתה הפרה החולבת של כל הקבוצה בימים הטובים".

אחד הצעדים המתוקשרים וגם הבעייתיים ביותר שויסמן הוביל, היה רכישת רשת המרכולים am:pm, שפועלת גם בשבתות. הרכישה הובילה את מגה לסכסוך עם אחד הקהלים המגובשים ביותר במשק, הציבור החרדי, שהחרים אותה מאז.

"רכישת am:pm הייתה טעות איומה, כמו הרכישה של כל החברות-בנות", אומר על כך אלי. "אין תקומה לרשת עם תעודת כשרות שרוצה לקבל את הקהל הדתי, כשהיא מפעילה רשת שמחללת שבת. אתה בא לציבור שלם ומכניס לו אצבע בעין. כבר אז החלה הנפילה של מגה ולא הייתה ברכה בעסקים. פגענו בקהל היעד העיקרי שלנו וזה הבריח מאיתנו את הקהל המסורתי ופגע בנו".

אלי, לא קשה להתרשם, אינו מסתיר את שבלבו על בעלי הבית הקודמים של מגה. "אנחנו עברנו טראומה. אנשים פה נכנסו לדיכאון ובכו מה יהיה מחר בבוקר", הוא אומר ומדגיש שכל זה היה עבור "אלפי שקלים בודדים בחודש עבור העובדים הללו, שבאו מכל הארץ באוטובוסים כדי לשמור על מקום עבודתם. אבל הם, הבעלים, היו אנשים קרים. התחושה שלי היא שהם צריכים לשלם מחיר על כך שפגעו באלפי משפחות. הרי 2,000 עובדים פוטרו".

בחצי השנה לאחר שנכנסה להקפאת הליכים נוהלה מגה באמצעות הנאמנים שמונו לה מטעם בית המשפט - עוה"ד אהוד גינדס ואמיר ברטוב, ורו"ח גבי טרבלסי. בחודש האחרון נחשף מעל דפי עיתון זה, כי מהקופה של מגה הועברו עשרות מיליוני שקלים לקופת יינות ביתן. הצידוק שהנאמנים נתנו לכך היה העברת כסף לטובת המרלו"ג.

"אני לא מעורה בדברים האלה", אומר אלי. "אין לי אינדיקציות אם זה נכון בנתונים הכספיים, אני מסתכל מבחינת העובדים. הנאמנים עשו עבודה מצוינת יום ולילה ושילמו לעובדי מגה את כל המגיע להם".

- ממה שאתה יודע, הם באמת שילמו לנחום ביתן יותר כסף מכפי שקיבלו ממנו?

"אני סמוך ובטוח שהם נתונים לפיקוחו של בית המשפט, ואם יהיה משהו לא תקין הוא יקבע את זה. עד אז אני מתייחס לזה כאל רכילות זולה".

אגב הנאמנים, נראה שעובדי הרשת מרוצים מההתנהלות מולם. לפני כמה חודשים נחתם הסכם פשרה בין ועד העובדים וההסתדרות ובין הנאמנים, שלפיו 9 מיליון שקלים יחולקו להם כמענק מיוחד. בערב ראש השנה, הסכום האמור אכן ניתן לעובדים. אלי גאה לקרוא לכך "הכרת תודה לעובדים".

"אף ספק לא הפסיק לתת סחורה למגה"

לפני המכירה ישב אלי עם ביתן וקיבל ממנו מסמך המפרט את הסכמתו להסכם הקיבוצי של העובדים ואת רכישת הרשת על ידו במלואה. באותם ימים נפגש גם עם המתחרה שהתמודד על הרשת בסכום גבוה יותר, רמי לוי.

"ישבנו עם רמי לוי והוא הציע לקנות רק 70 סניפים, ואמר שהוא יכול להביא עמו שותף שיקנה 50 סניפים נוספים. אבל הוא לא נתן הטבות להסכם הקיבוצי של עובדי מגה. הוא גם לא חשף מי השותף שיחבור אליו אם תהיה עסקה. עד היום אנחנו לא יודעים מי הוא. אגב, היו עוד כמה קבוצות קיקיוניות שבחנו את רכישת הרשת באופן זה או אחר".

- אתה מתכוון לויקטורי?

"אני לא מזכיר שמות, אני ביחסים טובים עם כולם. בכלל, ההצעות שהם נתנו באותו זמן זה רק למען תקשורת חינם. ככל שזה נגע לי, היחיד שבא והראה נכונות זה נחום ביתן".

לאחר שהמסמך שעליו חתם ביתן הונח על שולחנו, אלי החליט ללכת על האפשרות הזאת. "הוא הרים טלפון", הוא אומר, ומגלה כי בתחילה היו פערים בין הצדדים. "חידשנו את הקשר בינינו דרך מכר משותף, והסברתי לו מה אנחנו רוצים. באחד מימי שישי ביתן שאל אם נתמוך בו במכירה. בו במקום הרמתי טלפון ליו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, והסברתי לו את מהות ההבנות שאליהן הגענו. זמן קצר לאחר מכן חתמנו על הסכם קיבוצי שמשמר את זכויות העובדים וגם נותן גמישות ניהולית. אגב, בדיון בבית המשפט על אישור המכירה ראיתי את רמי לוי, ובגלל מה שקרה סביב המוכנות שלו להבטיח את תנאי העובדים, אמרתי לו 'גם אם תיתן עוד 200 מיליון שקל אני לא אתן לך לדרוך במגה'".

- אבל היו מחלוקות עם ביתן.

"לא משהו מהותי. בכל מקרה, ועד עובדים צריך גם טאקט. אנחנו יודעים איפה היינו ואנחנו לא רוצים להגיע שוב למקום הזה. ביתן משלם את השכר בזמן ונותן אקסטרות בכסף".

לצד רכישת מגה, ביתן חווה השנה עוד כמה תהפוכות, בהן המאבק המתוקשר שלו עם קבוצת נטו, שבשליטת משפחת עזרא. באפריל הצדדים החלו בהליך היפרדות אמוציונלי מאוד, שהושלם ביולי. במסגרת זו, ביתן הפסיק בתחילה את שיווק הפירות והירקות על ידי נטו. לאחר מכן הפסיק לשווק בסניפיו גם את מוצרי הבשר והדגים של נטו, עד להפסקת הפעילות המשותפת לגמרי. הדבר הוביל לחילופי האשמות בין הצדדים, כולל האשמות מופרכות בנוגע לאיתנות של קבוצת יינות ביתן ולאי העברת תשלומים.

- איך זה משפיע עליכם?

"הבעלים שלי הסביר לי שהוא זה שניתק את הקשר העסקי בין הצדדים. ובכלל, על מה המהומה? יש גורמים אינטרסנטיים שפוגעים בקבוצת יינות ביתן. יש לנו את מרלו"ג אייל שביתן שוכר באמצעות מגה, כך שזה רק הגיוני שהוא ייקח סחורה מהמרלו"ג, שרק לאחרונה עוד 50 עובדים נוספו למאות העובדים שכבר מועסקים בו, ולא מביכורי השדה של נטו. כך אין פערי תיווך, וביתן מוריד את המחיר לצרכן".

- מיהם הגורמים האינטרסנטיים?

"בעלי רשתות, ספקים גדולים, שרוצים לפגוע. למתחרים שלנו טוב שמגה תהיה בכותרות בהקשר שלילי. אלה כל אותם גורמים שקיוו ופיללו שמגה תימכר בחלקים ותתפורר, מה שהיה מסייע לעסקים שלהם".

- ובכל זאת, יש בשוק שמועות שלפיהן יש ספקים שהפסיקו את ההתקשרות עם קבוצת ביתן או שצמצמו אותה באופן ניכר.

"אף ספק לא הפסיק לתת סחורה למגה. להפך, הם תמכו בביתן. בשיחה שהייתה לי איתו לאחרונה הוא אמר שבין הספקיות הגדולות היו כאלה שהציעו עזרה ותמיכה, ושאין ספק אחד שלא קיבל כסף בזמן. היום ביתן הוא מספר 2 בשוק הקמעונאות, וגם הספקים יודעים שצריך לשמור על הקבוצה".

- אולי יש דברים שמסתירים ממך?

"ככל שידוע לי, לא. במרלו"ג אייל אני שולט טוטאלית - הסחורה נכנסת ואין חוסרים. יכול להיות שצמצמו כמויות לספק מסוים כי הוא מוכר פחות, ונתנו למישהו אחר".

- יש קשר לעיתוי שבו התפרסמה הפסקת אספקת הסחורה מנטו?

"אני תחת הרושם שכן. לא סתם זה יצא בדיוק כשביתן היה בחופשה משפחתית במיאמי. זה לא מכובד, ככה לא מתנהלים ג'נטלמנים. יש גבול שאסור לעבור".

- אז אין ממש בטענות של נטו?

"זה משהו עסקי לחלוטין. אנחנו מאחלים לקבוצת נטו בהצלחה".

- אתה מביע ביטחון ביחס לחוסן של קבוצת יינות ביתן. ייתכן ששוב עובדים עליך?

"אנחנו, העובדים, לא מרגישים במשהו, למעט העליהום התקשורתי. אין לי נתונים על ביתן, אני מדבר רק על מגה ואנחנו יודעים שהמצב הכלכלי בסדר גמור".

"נחום ביתן לא חולב את הקופה"

"הוא פרטנר קשה, והוא בן אדם שלא אוהב לדבר", אומר אלי על הבעלים החדש. "הוא מכבד את ההסכם הקיבוצי ויודע מה הוא עושה. הוא הבעלים של מגה בסך הכול כשנה וחודשיים, ואני מרגיש שאפשר לסמוך עליו. הוא ריכוזי והכול עובר דרכו. זה לא בעלים שחולב את הקופה, זה אדם פרטי שמביא כסף מהבית שלו".

- הסניפים של הרשת עדיין לא טופלו ונראים מוזנחים. לא הגיע הזמן?

"צריך לקחת בחשבון שכשיינות ביתן נכנסו לחברה היינו עדיין במצב בעייתי. ביתן אמר לנו שהוא רוצה להשקיע בשיפוצים בשנה הקרובה. השנה הראשונה הייתה לשקם ולהחזיר את המכירות".

אגב היחסים עם ביתן, אלי מספר שכרגע מתנהל יחד עם ההסתדרות מו"מ מתקדם שהציע ביתן להקמת ועד אחד לכל הקבוצה, ומוסיף כי "בקבוצת ביתן יהיה ועד עובדים. נחום ביתן מבין היום שוועד זה דבר טוב".

- ההתחייבויות הכספיות של נחום ביתן זה משהו שמדאיג אתכם?

"בית המשפט אישר את העסקה, ולמיטב ידיעתי הוא בדק אותה מכל זווית אפשרית ונחה דעתו. לי אין יכולת לבדוק את זה מבחינה כלכלית".

- יכול להיות שיש יותר מדי רשתות מזון ואנחנו בדרך לעוד קריסה?

"לדעתי כן. אם הרשתות הפרטיות היו משלמות לעובדים זכויות, זה לא היה ככה. הן חיות על החמצן של הגב של העובדים שלהן. יש עודף רשתות, והתחרות חזקה מאוד. כשמגה נפלה יצא זמנית שחקן משמעותי מהשוק, מה שגרם לכולם להעלות מחירים. הם חגגו על חשבוננו ועל חשבון הציבור. כשמגה נקנתה זה קצת נרגע".

- המעבר של רשת יינות ביתן לסריקה אוטומטית של מוצרים יביא לפיטורי עובדים?

"היו ישיבות על זה עם ההסתדרות ועובדי מגה. יש התחייבות שמספר הקופות לא יקטן ושזה יישאר רק באזורים שבהם קשה מאוד לקלוט עובדים, כמו אזור המרכז. אין כוונה לפטר קופאיות. כל עוד יש התחייבות כתובה שזה לא פוגע במצבת כוח האדם, אנחנו בסדר עם זה".

- מה הדבר שאתה הכי מתחרט עליו בכל מה שעבר על הרשת בשנים האחרונות?

"בין האנשים שסיימו את עבודתם היו לי חברים טובים מאוד שלא היה ביכולתי בלהציל. כשסגרנו סניפים במקומות כמו ערד, שאין לידם חלופה לעובדים, לא נתנו להם אפשרות עבודה, שלחנו אותם הביתה. והנושא של YOU, שאם הייתי נותן את האישור לא היינו מגיעים להקפאת הליכים, כואב לי מאוד".

מקורבי בירן: "בעשור האחרון לא חולקו דיבידנדים ממגה ומקבוצת אלון"

דודי ויסמן מסר בתגובה: "כל עוד שימשתי כיו"ר מגה, עד סוף שנת 2014, ומוטי קרן שימש כמנכ"ל החברה, מגה זכתה לגיבוי מלא מצד הבנקים, הספקים והבעלים, ותזרים המזומנים שלה תמיד היה חיובי. החלפה פראית של ההנהלה וסיבות שאינן קשורות למגה, גרמו להתמוטטות הרשת.

"למרות הפרסומים, בעשר השנים האחרונות לא חולקו בפועל דיבידנדים ממגה ושקל אחד לא יצא מקופת החברה לתשלום דיבידנדים.

"כל ההשקעות שעליהן מדבר אלי, וגם אחרות, לא נעשו באמצעות מגה ולא מקופתה של מגה.

"אני גאה בכך שבתקופתי לא פוטרו עובדים ממגה וכל התנאים הנלווים והחריגים נשמרו לטובת העובדים ובני משפחותיהם. יש האומרים שזו הסיבה לכך שלמגה היה קשה במיוחד להתמודד מול התחרות של הרשתות שעובדיהן אינם מאורגנים. אני משוכנע כי לו איפשרו למוטי קרן ולהנהלה להמשיך לנהל את החברה, גם לא היה צורך בפיטורי 2,000 עובדים שנעשו על ידי ההנהלה החדשה. אני מחזיק אצבעות להצלחת יינות ביתן שרכשה את מגה".

ממקורבים לשרגא בירן נמסר: "שרגא בירן לא כיהן כנושא משרה או דירקטור במגה או בקבוצת אלון ולא קיבל דיבידנדים מחברות אלו בעשור האחרון. בירן ושותפיו הקיבוצים השקיעו מאות מיליוני שקלים במטרה לשמור ולהבטיח את פרנסת עובדי מגה".

חברת נטו בחרה לא להגיב.